Okej, så personer som ser på porr har svårare att ta ett nej?
Typen av porr borde spela roll, har du tittat på våldsporr eller dominansporr eller liknande kan det ändra din syn på "normalt och oskadligt" sex. Men "vanlig" porr...? hmm. Beror det inte lite på hur resten av ditt liv sett ut, och hur lättpåverkad din etik är?
I en perfekt värld anser jag att alla får gå igång på precis vad de vill. Så länge man ser till att ingen skadas av ens "fetish". Det gäller givetvis både fysiska människor i ens närhet samt ev. människor på bilder/ i filmer som man väljer att se etc. Det finns ju "shysst" porr nu för tiden, där de anställda har bra villkor och löner osv. sedan får man tycka vad man vill om de anställdas val av bransch, och varför de valt att satsa på det.
En läggning är sällan något man rår för, jag är av den åsikten att oavsett om det är "traditionellt" heterosex, fotsex, homosex, gruppsex, eller precis
vad som helst så är det bättre att de människor som upplever att de tänder på något som kan vara svårt att få uppleva fysiskt (det kan vara så lätt som att någon tycker att t.ex. män med asiatisk ursprung är det finaste som finns, men inte har någon lämplig man att sätta på i sin närhet,
ursäkta ordvalet) istället får uppleva det i sin ensamhet vid skärmen, än att i resten av sitt liv aldrig få uppleva fantasier man haft.
Men, åter igen. då skall man se till att
ingen kommer eller kommit till skada av det.
Det är där skon klämmer för de läggningar som vi idag kallar för "sjuka", eftersom det skadar andra människor.
Om man tänker djupare;
Sätt 100 människor till att växa upp med porr, och se vilka som begår brott.
Spola tillbaka tiden,
sätt samma 100 människor till att växa upp med väldsbenägna spel, se vilka som begår brott.
spola tillbaka igen
låt dem växa upp med våld i hemmet, se vilka som begår brott.
Är det samma människor som begår brott oavsett hur de vuxit upp?
Nu är vi nere på filisofi-nivå:
-Föds vi som blanka blad som formas av vår omgivning och omständigheterna i våra liv?
eller
-föds vi som personligheter med olika benägenheter redan från start?
Sjukt svårt, djupt och känsligt ämne.
Detta är i alla fall hur mina tankar snurrar när jag läser allas inlägg.