Ponnytravfråga!

Mysaan

Trådstartare
Jag frågar åt en bekant nu ska jag tala om.

Finns det en speciell ponnytravträningslicens elelr måste man ha riktigt travlicens?

Tjänar man öht något på ponnytrav för visst har de också prispengar?

Måste man ha ett visst antal hästar eller får man ha bara 1?

Finns det kuskar som man kan hyra in elelr måste man själv ha en kusk?

Sv: Ponnytravfråga!

Du kan träna en ponny med ett träningslicens för storhäst, annars kan du gå kontakta SPTF för du kan stå som tränare utan ett licens för storhäst. Hur de går till vet jag inte exakt.

Prispengar har dom, men de är inte alls så som de är i storhästtravet. Där kan t.ex. ett förstapris ligga på ca 1000 kr. Däremot finns de mer tröstpriser som man kan få om man hamnar typ första utan prispengar, som en borste eller ett grimskaft.

Du kan ha så många ponnysar som du önskar, finns ingen gräns.

Ja, de finns kuskar som du kan hyra till dina ponnysar. Även ponnytravet har små "catchdrivers".
För mer info kontakta SPTF, www.sptf.nu (Svenska Ponnytravförbundet)

Ja, det finns en speciell ponnytravlicens, eller rättare sagt - kusklicens för ponny. Är man överårig kan man skaffa sig tränarlicens för ponny, för att kunna träna sina egna ponnyer och låna in kuskar till tävling.

Man får ha bara en ponny, det finns inga begränsningar.

Ja, man kan låna kusk till tävlingar. Det brukar inte vara något större problem att hitta körvilliga barn.
En vanlig uppdelning av eventuella priser är att kusken får hederspriser, ägaren får prispengar, täcke o rosett. Vill man dela med sig av pengarna så gör man det, det viktiga är att man är överens innan tävlingen.

Tjänar man öht något på ponnytrav för visst har de också prispengar?

Det är faktiskt inte så många som TJÄNAR pengar på sina stora travare heller... :angel:

Med de långa resor som blir får man vara glad om man får ihop till bensinpengarna. Någon vinst kan man aldrig räkna med med travhäst över huvud taget.

*kl*

Tack för era svar. Ska titta in på SPTF och se om jag kan hitta något nyttigt.

Men om jag har fattat det hela rätt så kan jag som mamma lösa någon slags tränarlicens för ponny och sedan låta mina egna elelr andras barn ta kusklicens och köra. Stämmer det?

Går det ponnytrav på alla travbanor eller är det bara vissa? Vi har ju en hel del travbanor inom ganska lika avstånd här ifrån (även om avstånden är ganska långa)

Ja, de stämmer bra. Men om du inte känner nån som har kusklicens så kan du alltid kolla upp med ett gäng ungar om nån vill köra. Finns ju register på SPTF där man kan se vilken bana dom tillhör.

Ja, de körs ponnytrav på de flesta travbanorna. Sverige har även två ponnytravbanor; Tomelila och Östanåkra. Tomelila ligger i Skåne och Östanåkra ligger utanför Alvesta i Småland.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 720
Senast: BernT
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar