Ponnytravfråga

Sv: Ponnytravfråga

Tack, antag det.
Då ska jag luska vidare och se om man kan få stam på
kusen. Folk borde ha bättre koll på&ha papper på sina hästar...

Ponnyn ifråga är väldigt lik den var pappa man hittar
om man söker på hennes namn. (+lämplig ålder)
Rörigt detta men det vore skönt att få fram stammen
om man nu ska ta föl nångång.

Men även om du hittar stammen och den inte är godkänd för shettis stamboken så kan man regga dem som svensk ridponny och man kan starta på travet iaf.
Så det är värt att kolla. Det du behöver då är att chippa å ta dna på mamman pappan å avkomman (kostar 1900).

Men då måste den vara reggad som ridponny med känd stam alltså? (Man kan ju regga med okänd stam också, om man inte vill/har möjlighet att dna-testa föräldrarna.)

Hon har gått ponnytrav innan tydligen, det var därför jag undrade.
Men att man kunde göra så...intressant.

Men även om du hittar stammen och den inte är godkänd för shettis stamboken så kan man regga dem som svensk ridponny och man kan starta på travet iaf.
Så det är värt att kolla. Det du behöver då är att chippa å ta dna på mamman pappan å avkomman (kostar 1900).
Den reggas INTE som svensk ridponny! Ridponny är en ras på samma sätt om halvbloden är det!
Ridponnyföreningen administrerar även ett register för alla övriga korsningar och det är DÄR de registreras. At det står ASRP på passet betyder INTE att det är en ridponny. Enbart raskod 43 år ren ridponny, 93 är "nästan", alla andra varianter är korsningsponnyer!

Men det är korrekt att den får starta på travet även om den inte är stamboksberättigad.

Men då måste den vara reggad som ridponny med känd stam alltså? (Man kan ju regga med okänd stam också, om man inte vill/har möjlighet att dna-testa föräldrarna.)
Som sagt reggad som "övrig korsningsponny" och stammen måste vara angiven ja. Och med tre leds känd stam.

Hon har gått ponnytrav innan tydligen, det var därför jag undrade.
Men att man kunde göra så...intressant.
Aha!
Det förändrar saken! Det är nämligen bara några år sedan det fortfarande räckte med "kända föräldrar", det är inte så länge sen man började kräva 3 leds stam på shettisarna!
Det där med "kända föräldrar" utnyttjades väl lite friskt, det var ju bara att skriva e. Brunte u. Molly eller nåt sånt så var det ju okej...
Men eftersom din ponny redan finns i systemet så får hon fortsätta tävla.

Vet du vars kan man hitta mer exakt när det infördes?
Det var ju några år sedan hon isåfall skulle gått trav.

Kontakta SPTFs kansli
Men eftersom hon HAR gått trav, oavsett när det var, så finns hon med i systemet där = får tävla.

Nu är inte tävling aktuellt alls i någon gren tyvärr.

Men antar att SPTFs är något typ shetlandsponnytravförening?

Tack :)

Svenska PonnyTravFörbundet

Och det behöve rinte vara en shettis eller ett russ, utan alla raser får tävla bara det är rätt mankhöjd och inte släkt med varmblod i tre led...

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 073
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peter Eriksson är fortsatt nedsövd på sjukhus. Nu har travprofilerna Svante Båth, Stig H Johansson, Erik Adielsson, Hans Adielsson och...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg