Ponnytravavel

Indyhope

Trådstartare
Vilka hingstar (både kat. A- och B-hingstar) som fortfarande är verksamma tycker ni är de bästa inom ponnytravaveln?

Vilken korsning (far-morfar) får det att vattnas i munnen på er när det gäller shettisar och russ?

Senast ändrad:
Sv: Ponnytravavel

Dollman! (shettishingsten). Är förtjust i denna hingst, men jag är oxå förtjust i en viss hingst som är OTROLIGT snygg o det är Sir Douglas...Denna färg vill jag HA! Alltså en avkomma efter honom, o har redan en shettis med samma färg som Sir Douglas.

Russ: Raider, tror jag det är. Han är nog överlägsen.

När det gäller den korsningen vet jag inte....Hoppas att nån annan kan sånt här svara på din fråga.

Jag tycker framförallt att vi som föder upp ponnytravare av shetlandsras måste försöka värna om det avelsmaterial som INTE består av ättlingarna till Kärlingehults Max (Dollman med söner o barnbarn, Maxmer, Titol med söner etc). Även GLäntans domino har ju haft många ston.
Det finns några andra hingstar som lämnat bra ponnytravare också, ANVÄND dem för att slanda ut blodet lite!
t.ex Hamras Fridolf o Sir Douglas

ameo!
Förstår inte riktigt...Men menar du att Dollman o vissa hingstar användes i blandrasavel?
Så jag undrar vad Aron RS 218 har lämnat för avkommor egentligen?
Har själv en avkomma efter honom.
Nu i dagsläget vet jag att Aron är "steril" enl. ägaren.

Om jag hade ett fint shetlandssto skulle jag ha använt Sir Douglas till märren, bara om stammen överensstämmer med Sir Douglas.
Sen så undrar jag att om man kan kolla upp både stoets o hingstens stam o se om dom passar ihop?

Vad tror du om ett sto med Godeman som far o Marylou som mor? Om jag nu vill ha en avkomma efter hingsten med stoet som mamma?

Är bara lite nyfiken.

nej, jag menar inte att de används i blandrasavel... jag tror att det indyhope menade var vilken kombination far-morfar man dreglar efter...

Jag menar bara att det börjar bli väldigt mycket linjeavel på K.Maxblod inom ponnytravet (shetland), man måste ha lite outcross också.

Det finns inget som liknar blodbanken för shettisar, däremot finns hela den svenska shetlandsstamboken (inkluderat utställnings- och premieringsresultat, men inga travresultat tyvärr) på webben så att man kan kolla vad och vilka kombinationer som blivit bra.
Godeman ligger utanför mitt kunskapsområde...

jag tror att det indyhope menade var vilken kombination far-morfar man dreglar efter...

Precis så menade jag! Som t ex kombinationen Viking Kronos (far) - Pine Chip (morfar) inom varmblodsaveln. Vad är motsvarigheten bland shettisar och russ? :D

Det finns inget som liknar blodbanken för shettisar, däremot finns hela den svenska shetlandsstamboken (inkluderat utställnings- och premieringsresultat, men inga travresultat tyvärr) på webben så att man kan kolla vad och vilka kombinationer som blivit bra.
Godeman ligger utanför mitt kunskapsområde...

Tack för tipset!! Precis vad jag letar efter? Var finns det? På shettisavelsförbundets hemsida? Synd att man inte har blodbanken för shettisar. :D Fast efterfrågan kanske inte är så stor som inom stora travet.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
696
Senast: Snurrfia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka