Ponnys första tävling. Tips och råd tack.

K

Kellygirl

Snart är det dags. Hopptävlingen närmar sig och vi börjar bli nervösa. Dottern reder sig nog med att komma ihåg banan och så. Det är pållen vi är spända över. Hon är lite nervös och spattig, men glad och gillar att hoppa. Jag oroar mig för hur hon ska reagera på alla människor och hästar runt omkring, hur hon beter sig på framhoppningen osv. Är det någon som har några bra tips så skriv...... Kan också tillägga att hon är som sagt glad över att se hinder och får extra fart av det. Funderar också på hur hon ska reagera när hon blir ensam på banan. Vi har inga höga förväntningar på hur det ska gå. :crazy:

Sv: Ponnys första tävling. Tips och råd tack.

Hej hej
Vad spännande att få sticka ut på sin första tävling! :) Våran pålle började vi "tävlingsträna" i höstas. Det vi visste var att han var nervig, dåligt självförtroende och tittig (osäker?) Vi började med några CL/LD och var där i god tid. När vi tagit ut honom ur transporten fick han bara promenera omkring och kolla läget:cool: Efter det gjordes han i ordning och skrittades ganska länge så att han började slappna av.
Vi la ambitionsnivån på att komma runt banan, anmäler man sig då i LD och LC så har man ju några rivningar på sig så att säga:banana:
Ja det här var några tips som har fungerat för oss
Lycka till:rofl:

Tack tinglan_star för dina tips de kan säker komma till användning.

Men hör ni alla som varit inne och kollat min tråd: Är det verkligen ingen mer som haft en ponny som är nybörjare på tävling?????????

Kellygirl skrev:
Tack tinglan_star för dina tips de kan säker komma till användning.

Men hör ni alla som varit inne och kollat min tråd: Är det verkligen ingen mer som haft en ponny som är nybörjare på tävling?????????
Min dotter tävlade sin ponny för första gången i November.Ponnyn hade aldrig tävlat förrut.Jag var jätte nervis,då vår ponny är väldigt pigg och slänger och bråkar med huvudet(inte lättriden) jag trodde hon skulle forcera ridbanan.Men hon var helcool ,lugnare och mer focuserad än på träning.Hon hoppade L:D och L:C (felfritt),hennes andra tävling var nu i Mars och hon ska tävla nu helgen.Kan tillägga att dottern har tävlat annan ponny under några år.Hon är inte särkilt nervös så hon har bra inflytande på vår pigga lilla dam,annrs vet jag inte hur det skulle gå.Men det som är viktigt är nog att försöka vara lugn själv som ryttare.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min...
2
Svar
31
· Visningar
2 126
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 972
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat