Ponnyrockard från "Torpängar'n"...

E

Erzie

Hejsan!

Vad tycker ni om dessa? (www.torpangarn.se)
Tror inte att de tillverkas med svängel, men man kanske kan sätta dit en sådan själv?
Vad tycker ni om fjädringen, hjulen och höjden på sitsen?
Kan man tävla med dem?

Tacksam för svar!

Sv: Ponnyrockard från "Torpängar'n"...

Jag begärde en offert från dom ang. en 4-hjulsvagn som dom skulle specialbygga åt mig!
M a o är det inga problem att beställa svängel, extra fjädring, din hästs namn på den osv osv!

Nu blev det ändrade omständigheter men jag skulle utan tvekan vända mig till dom igen!:love:

Tittade på deras ponnyrockard och tycker den ser jättebra ut!
Tävlingsmåtten kan jag tyvärr ingenting om!

Tack för svar...

Funderar nämligen på att köpa en begagnad. Men svängel kan man ju kanske montera dit själv, om man har en händig pappa...;)

Vet du vad den ligger på i pris? *nyfiken*

Jag tror att nypriset är ca 7000 kr.

Vet du vad den ligger på i pris? *nyfiken*

Har själv pratat med dem nyligen,, Jättetrevliga! :)
Rockarden är godkänd för tävling, iaf den jag frågade om som skulle passa d-ponny/fjording. Tror spårvidden är 127, om jag inte minns fel,
En rockard till min rätt stora fjording skulle gå på ca14000 kr.

Nån fler som har åsikter och tankar kring konstruktionen, och bara allmänt om rockarden? Har själv varit på gång att skapa en tråd om denna rockard..

Hej
Du frågar vad vi tycker....om jag skulle köpa till en större ponny eller häst så skulle jag kanske kolla på en Tidaholmare eller på Drive Out. Om vagnen är som för liten häst men bara några storlekar större verkar den "vek" eller inte så robbust?? Sen är det olika på vilket sätt man kör, jag tycker att det är kul att kunna ge mig ut i skogen över stock å sten :D . Det skiljer nog inte så mkt i pris heller tror jag? Jag har en Tidaholmare med ställbar axel och är jättenöjd med den iaf. Om du har kompisar som kör...prova deras vagnar så har du nåt att jämföra med, det är ju ett bra sätt att hitta det som passar..

För hobbykörning med en mindre ponny passar den säkert alldeles utmärkt (har ingen erfarenhet av den utan pratar utifrån vad bilderna säger) men ska du ut och tävla maraton så satsa på en robustare vagn med ställbar axel så du kan balansera den ordentligt.

Jag skulle ju helst vilja ha en rejälare vagn nu på en gång, men tänkte vänta med att köpa en sådan tills ponnyn är inkörd. Lite tråkigt att köpa en vagn för 12000-20000 kr och sedan så kanske ponnyn inte trivs med att bli körd...
Det är ju inte heller så kul om det händer något vid inkörningen och vagnen blir "skrot" :(
Rockarden ska användas till en liten B-ponny (welsh mountain).

Tack för alla svar!

Jag förstår hur du tänker och varför, många tänker likadant. Jag kan ju bara prata utifrån mig själv och när jag ska köra in en häst (då jag ju till 90% innan vet att hästen passar till körning), då tycker jag ju det är mycket viktigare att ha en rejäl och robust vagn vid inkörningen då det är större risk att något händer och med en orutinerad häst vill jag veta att vagnen håller i alla lägen. Jag skulle ju t.ex. inte köra in en unghäst med dressyrgiggen, dels för att den är för "fin" för det men även för att det är en vagn av lättare typ, välter lättare och tål inte så tuffa tag som t.ex. maratongiggen. Sen är det oftast betydligt bättre andrahandsvärde på en "bättre" vagn så man får igen pengarna om det inte skulle fungera. Men jag klandrar dig absolut inte, bara förklarar hur jag tänker :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: misswilma
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 620
Senast: Blyger
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 258
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka