Ponnyridning.. behöver TIPS!!

M

moontje

Om cirka 2 veckor ska jag och min medryttare ha ponnyridning på en marknad men min Viktbärande B ponny (och en till häst som inte riktigt är bestämd vilken än) :)
Ponnyn har rätt bra kondis, har dom senaste 3 veckorna blivit riden varannan dag/var tredje dag från skogsritter till longering och löshoppning och hoppning i skogen, + att hon brukar springa och gå runt i hagen mycket.
Skulle behöva lite tips om t.ex hur länge man kan ha ponnyridning på henne, hur hon inte blir uttråkad (lite svårt kanske?) och hur ofta och hur länge man ska ta pauser osv.
Har aldrig haft ponnyridning förrut så det är lite pirrigt :p
Alla tips är välkomna! :)

Sv: Ponnyridning.. behöver TIPS!!

Kan tillägga att det är 2 dagar. Dock inte bestämt än om vi ska ha båda 2 dagar (kanske blir för jobbigt?)

Jag har egentligen ingen aning, men har varit med på ponnyridning en gång, dock bara för en dag(halvdag typ). Det gick bra, hästarna blev ju uttråkade men det är kanske svårt att undvika. Vi hade fem ponnysar, så de fick byta av ibland. Annars hade vi ingen paus. Men du känner väl själv när DU blir uttråkad, då är det dags för paus, haha ;)
Lycka till!

Jag har gått ganska mycket ponnyridningar :) och det beror helt på hästen hur snabbt den blit uttråkad. vissa hästar protesterar väldigt tydligt genom att bara snanna o frysa fasst... Andra kan gå nästan hur länge som helst utan att protestera.
Men när jag går ponnyridning brukar vi se till att hästarna inte går i mer än ca:1½ timma i streck. sen kanske vila i 10 min. äta lite gräs och få dricka paus...
Hoppas det går bra för er :)
Lycka till!

Kolla om det går att slå upp en liten rasthage på nån gräsplätt (vet att många brukar göra det om det handlar om heldagar), se till att det finns någonstans med skugga där hästarna får vila så dom slipper stå i solen hela dagen och ha med massor av vatten! Sen kan ni gå med dom en timme, sedan får dom vila en kvart, gå en timme, vila en kvart, gå en timme, låta dom få en lite längre paus däremellan (till exempel)
Tror att dom lugnt skulle klara två dagar, ponnyridning handlar ju oftast om att skritta en liten runda fram och tillbaka ;)
Runt ponnyridningar brukar det hända så mycket grejer, massor av människor som rör sig, kanske nån hund osv så jag tror att hästarna kommer ha ganska mycket att kolla på, så det tar nog en stund innan dom blir allt för uttråkade

Tack för alla tips! :)
Nu är det bara så att det inte blir av :mad:
I förrgår ringde jag gubben och frågade ifall vi kunde ha ponnyridning med min ponny, jora sa han, fast då måste ni ha 2 ponnyer.
Igår ringde jag igen och sa att jag hade fixat det, så säger han; Jaha, men det blir inte av, för det ska va 4 hästar..
Så efter mycket planering ringer jag gubben igen idag och säger att jag har fixat 4 hästar. Så får jag till svar; Okej, men det går nog inte, för om det händer nåt är det jag som är ansvarig'. Så då frågar jag ; men är det ingen annan som ska göra det heller?
Så säger han; Jo, de som kommer varje år kommer i år också, för det brukar gå så bra med dom.

Fan vad sur å besviken jag är på gubbjäveln! :crazy:

Men men.. sen kommer det en julmarknad 1 km härifrån, bara en liten stig härifrån :)
Så då kommer jag förhoppningsvis kunna ha ponnyridning :)

Åh irreterande!:mad:

lycka till tills julen då ;)

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 287
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 985
Senast: Bapelsin
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama