• Trav
  • Trådstartare Trådstartare WhiskyP
  • Startdatum Startdatum
W

WhiskyP

Hej!

Fick ett tips inne på Senior om att man, på vissa travbanor, ordnar med ponnyrace, för typ möhippor o.dyl. Man skulle få varsin sulky och ponny och köra mot varandra.

Är det någon här som vet något om detta. Var det skulle finnas den möjligheten. Låter visserligen lite småfarligt, om man får köra trots att man inte kan nåt. Men kanske det finns möjlighet för bara den blivande bruden att testa, i detta fallet är det en riktig hästtjej, dock oerfaren som kusk.
Skulle vara bra om det fanns nära Göteborg (helst Åby då).

Tacksam för tips!

Åby vet jag ingenting om men det stämmer att man ordnar sådant på vissa banor... Själv skulle jag aldrig låna ut mina till något sådant men det är ju en annan historia...

Nä, det förstår jag, det låter lite vårdslöst.....
Men det vore ju skoj om bara bruden fick testa på.
Vet du vilka banor de ordnar race?

Jag vet att skelleftetravet har kört några gånger men det är väl 120 mil från dig... :)

Vi brukar köra sånt ibland men då sitter det med en rutinerad kusk i rockarden så att man har lite koll iallafall. Brukar vara uppskattat.

Min sambo och hans arbetskamrater var på Örebro och körde ponnylopp...
De fick köra försök och final och tyckte de var super kul..

Självklar körde de i Rochard med rutinerad hässkötare på sidan av.. :banana: :banana:

Låna ut?? :confused:
På örebro använder de iallafall skolan Kvinnersta´s skol ponnysar.. Hästar som är till för att lära sig på..

Jag har aldrig hört om ponnyrace.
Däremot vet jag att här på travbanan tar man emot företag och sånt, där de får prova på att åka bakom travhästar i specialgjorda sulkyr - testaren sitter närmast hästen och prevcis bakom sitter en van kusk och håller kontroll...

Hos oss är det mest travskolans ponnyer som är med, men ibland när vi har för få shettisar så kommer några privata in med sina shettisar och hjälper till.

Ja precis, jag skulle aldrig låna ut mina till sådant om någon ville låna dem. Vad travskolorna gör och inte gör med sina ponnys bestämmer inte jag men jag tycker inte om att man "slamsar" med hästarna på möhippor, 30-års fester o.dyl även om de "är till för att lära sig på". Jag är väl en torrboll kanske...

Ja lite kanske... ;)

Jag tycker det är skillnad på att ha race med 15 st oerfarna möhippedeltagare, och ha "pröva på" med några, relativt erfarna med kusk bredvid.

Sptk (stockholms ponnytravklubb) anordnar sådana lopp, men då med shettisar, annars
brukar de ha en erfaren kusk brevid.

Även GRTK gör sådana lopp(Gotland)

Ring åbys ponnytravklubb och fråga. Jag har för mig att axevallas ponnyklubb har gjort sådana jippon ibland men då har deltagarna kört i olika omgångar (typ 4-5st i varje "lopp") och inte så långa "lopp"!!

På en del ponnytrav dagar körs det "gubb o gummlopp" efter tävlingarna. Då "köper man sig en ponny, får lite instruktioner om hur man ska köra den av ordinarie kusk och sen kör man ett race. Jag tycker att det är helt OK med sådana lopp, för om våra barn som är 7 år får köra på banan med 15 hästar så borde ju vuxna klara av det trots att de inte har samma vana. Vuxna tänker trots allt lite anorlunda en små barn...Har en annan uppfattnings förmåga och en annan styrka m.m. Kolla med Sptf de borde ju veta eller ring till närmaste bana, de borde ju kunna ge dig tele.nr om du inte har travinfo, där står det.
Lycka till :cool: Det är ju såååå kul att köra lopp även om det är "bara" med ponnysar alla borde få testa :p

Tack för alla tips!

Jag ringde Åby, och de hade inget "pröva på" trav, bara ungdomstravkurser, tyvärr.
Så på möhippan blir det gokart, inte alls lika skoj, men det går undan iallafall!

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 504
Senast: Killaloe
·
N
Körning Igår när jag jobbade hittade jag en gammal Ridsport från 1982, och i den en artikel om körningen som "slagit till". Där skrevs det om...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 533
Trav Hej på er alla travare, Susanne heter jag och är ny på detta forum. Har dock hängt med sen stallets dagar fast mest på Western. Mitt...
Svar
9
· Visningar
1 142
Senast: lsz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama