Ponnyproblem

Sv: Ponnyproblem

kl

Det är intressant att folk tror att en häst "testar" och dessutom som av rent jäkelskap:/

Det som beskrivs är en osäker och otrygg ponny. Den har hela sitt liv levt i en och samma miljö och nu plötsligt kommer till en hel ny plats med nya krav och helt främmande människor.

Stackarn....

Ponnyn i fråga verkar rädd, osäker och inte alls trygg i sin nya miljö helt enkelt. Där av stegrar den i boxen, ingen tillit till människan i dess närvaro när inga hästar är där. Just nu är andra hästar hennes trygghet och därför beter hon sig som hon gör när hon är ensam, var sig de är i terrängen, boxen eller paddocken. Dessutom är det här med att lyfta hovarna ett typ problem på hästar som inte litar på människorna som ska utföra detta.

Jag skulle träna med att bara vara med hästen, lära känna den. När ponnyn verkar lita mer på en så skulle jag sakta men säkert börja träna på att ha den med mig ensam på promenader, i paddocken osv. Inget från ryggen förens hästen/ponnyn ifråga faktiskt visar att den litar på en och lugnar ner sig från sin oro.

Att folk tycker en häst som gör såhär testar är nästan lite sorgligt. En häst är inte ett rovdjur som gör allt den kan för att trycka ner och trampa på oss som människor. Det är ett flykt djur, inget djur som anfaller. Den slår tillbaka om den känner sig trängd, blir rädd eller känner sig hotad om den inte har någonstans att fly och det är endast vårat fel om vi får djuret att känna så pga vår närvaro/det vi gör mot den.

Fast jag är lärd att en häst behöver tydliga regler för att trivas med sina människor. Är människan otydlig så blir hästen osäker och tar över ledarskapet för att rädda situationen. För rent krasst så är hästen inte en människa. Så jag tror mycket väl att en häst "testar" sina människor, men inte rent bokstavligt.

Jag kan ta min häst som exempel. En jättesnäll häst som älskar att bli ompysslad. När jag ryktar henne står hon snällt på gången. Tar hon ett steg framåt så flyttar jag tillbaka henne till ursprungsplatsen och där stannar hon kvar tills jag tillåter annat. När min mor ska rykta hästen så börjar hästen vandra omkring, bita i luften och inte vill stå still. Jag har löst det genom att lära min mamma att vara tydligare och inte acceptera att hästen börjar gå omkring. För det är när hon börjar gå om kring som luftbitandet börjar och hon försöker ta över "ledarrollen". När mamma gör som jag säger så lugnar hästen ner sig och står snällt och blir borstad. Men så fort mamma glömmer bort att "visa vem som bestämmer" så börjar hästen med samma beteende igen.

Likadant vid uppsittning vid pall. Jag ställer hästen vid pallen och sitter upp, drar åt gjorden och sedan rider iväg. Inga konstigheter. Mamma ställer hästen vid pallen, går till pallen, men hästen backar efter, vilket leder till att mamma går fram till huvudet igen och "drar fram" hästen och gör ett nytt försök, med samma resultat. Står jag bredvid och "håller emot sadeln" så står hästen stilla så att mamma kan sitta upp. Det handlar nog mycket väl om att hästen vet att den kan komma undan med mamma därför försöker den komma undan, aka TESTAR??

Sen är det aldrig fel att lära känna en häst på marken först, men att inte rida en häst på ett halvår för att den inte vill stå still vid pallen vid uppsittning, till exempel, är ju överdrivet.

Självklart behöver hästar tydliga regler, vissa tydligare än andra.

Jag upplever t.ex min yngsta pålle mår bäst av faktiskt inte alls jätte tydliga regler, vi samarbetar mer. Flyttar han sig i gången så är det fine så länge han inte står med rumpan helt vänt åt ett håll där han inte ska. (öppen stallgång typ) Vilket funkar toppen. Min äldre häst som är 5, behöver desto tydligare regler i stallgången för att hålla sig lugn ibland. Inte alltid. Jag tillrätta visar honom endast då jag ser att han gör det av orolighet. Alltså inte för att han bara vill röra på sig. Då flyttar jag tillbaka honom, klappar lugnande och pratar lite med honom. Sedan står han oftast stilla. Han blir alltså osäker av någon anledning, brukar vara något "läskigt" som gått runt stallknuten eller så, men poängen är att han gör det antagligen för att vi inte har den bästa relationen i alla lägen även om jag försöker så gott jag kan. Så jag ser det helt enkelt inte som att din häst testar din mor utan att din häst ifråga inte litar på din mor. Din mor kanske inte hanterar din häst 7 dagar i veckan?

Ne alltså jag har svårt att förklara hur jag tänker, självklart korrigerar jag min yngling om han testar att naffsa, vilket han testat att göra 3 gånger ungefär sedan jag fick honom för 1år sedan. Det är inget jag accepterar, men jag upplever också att detta är saker han gör för att se om det gynnar honom. Det är så jag förklarar "testar" men jag tror att många grejer som folk sätter denna titel på är felaktigt bedömt och man bara vill beskylla detta på det. Jag bestämmer heller inte över mina hästar som en diktator, vi samarbetar. Och man fungerar olika bra med olika hästar. 12. och jag är på samma plan alltid, samarbetar och kommer överens. 11.an har aldrig några åsikter utan följer blint för han verkar så tacksam över att få vara här hos oss. Bokstavligt talat. Han följer gärna, men har svårare för samarbete då han vill att någon ska "styra" honom annars blir han osäker. 09.an har mycket egna åsikter, blir osäker om han inte gör tillräckligt bra ifrån sig och blir irriterad när han inte förstår. Väldigt speciell häst som jag har svårt att förstå mig på i alla lägen och det är där jag sätter hans osäkerhet, pga att vi inte riktigt kan samarbeta.

Nu svamlar jag massor känns det som, men jag har svårt att förklara hur jag tänker om saken i ord. Jag tycker bara att man kan komma till en bra relation med hästen utan att "dominera" den i alla lägen.

Men självklart ska man inte vänta med att rida bara för att hästen inte står stilla vid en pall. Det har jag inte påstått. Det jag skrev var att ts ponny skulle lugna ner sig, denne ifråga verkar ju väldigt orolig när den är utan hästsällskap. Det är en helt annan sak.

Fast jag är lärd att en häst behöver tydliga regler för att trivas med sina människor.

Och han som uppfann DDT fick nobelpriset, i min första SBK-kurs (för en hiskeligt massa år sedan) för hund fick vi dag ett lära oss det "rätta rycket" i stypkopplet och vi skulle ha klart för oss att hundar aldrig skulle få chansen att stiga i rang.

Men det har liksom hänt saker sen dess, det har gjorts forskning. Det finns inget som stöder tesen att det skulle existera ledarskaps/dominanstänk mellan arter. Punkt-jä*la-slut. Så nej, hästen tar inte över nåt ledarskap.
Ouppfostrad däremot, i förhållande till vad vi tänker oss använda den till - jo, det kan den vara.

Då är jag med på hur du menar, och det är så jag också uppfattar att "hästen testar". :) En relation med en häst är ju en mix av kontroll och samspel, och ödmjukhet. Det hade nog inte funnits någon glädje att vara med hästar om det inte fanns ett samspel.

Jag tänker så här, att om ponnyn fungerat bra i början är det för att den har haft tydliga regler hos föregående ägare som talat om för den vad som är okej och inte. Nu med nya människor har ponnyn insett att det går att tänja på reglerna, mer och mer, och till slut så blir den osäker i sin roll med människan eftersom den känner att den måste ta över kontrollen av situationen. Därav också orolig utan andra hästar. Kanske, det är ju inget jag kan veta. :)

Och till Blandrastik: Varför blir en häst ouppfostrad då? Är det för att den saknar tydliga regler i hästflocken eller med människan? Vem ska sätta regler om inte hästens ledare (Alltså den som håller i grimskaftet eller flockens ledarhäst)?
Tydliga regler för mig är inte våld och strypkoppel. Tydliga regler är att visa vad som är rätt och fel, konsekvent men ödmjukt.

Och till Blandrastik: Varför blir en häst ouppfostrad då? Är det för att den saknar tydliga regler i hästflocken eller med människan? Vem ska sätta regler om inte hästens ledare (Alltså den som håller i grimskaftet eller flockens ledarhäst)?
Tydliga regler för mig är inte våld och strypkoppel. Tydliga regler är att visa vad som är rätt och fel, konsekvent men ödmjukt.

Vi måste ju komma ihåg att hästhantering är något vi människor roar oss med för vårt eget höga nöjes skull. Att vi tar en annan art, i det här fallet en häst och sen bestämmer vi att beteende A, C och D är lika med en uppfostrad häst. Medans B, Q och S är beteende som representerar en ouppfostrad häst.
Vid samtliga beteenden, om hästen står still, som vi kanske gillar, till att den står på bakbenen, som vi inte gillar, så är samtliga beteenden helt vanliga hästbeteenden.
En häst tänker inte: "Nu ska jag vara dum och ouppfostrad", varken i situationen med sin hästflock eller tillsammans med oss.
Jag skulle vilja säga att har vi motiverat att rätt (i våra ögon) beteende är lönsamt, så kommer ju hästen jobba mot det lönsamma. Sen finns det hästar som inte ser lönsamheten, eller det är någon annat som helt enkelt skapar ett oönskat beteende - en sadel som klämmer tex gör att hästen bockar.

Inte fasen tänker hästen, "nu bockar jag, dumma mig".

Lär hästen, det här är lönsamt, så är den inte omöjlig. Men ledarskap - Näpp.

Jag ser mer situationen så att hästen ifråga har behövt ta tid på sig att ta in hela det nya stället = har hjärnan okuperad med annat under den snälla perioden. När hästen är van vid allt nytt så hittar den då sin trygghet, vilket i detta fall har gått till Flocken, eller stallet när andra hästar är där. Det är DÄR hästen lagt sin tillit och känner sig trygg med detta nu, så när du plockar bort vissa delar, som sina kompisar i stallet eller ut ensam i terrängen finns det inget kvar som göra att hästen ifråga känner sig tygg. Den litar inte på människorna och måste därför försöka ta sig tillbaka till vad den är trygg med :)

Som Blandrastik skriver så handlar det om att göra det lönsamt för hästen att göra det vi vill att den gör. I "vanlig" hästhantering det vi lär oss från början oftast är ju just korrigering vi använder. Alltså vi ger en bestraffning, vilket i många fall är väldigt ineffektivt eftersom vi inte vill skrämma hästen, men korrigerar den ändå och därmed blir det inte tillräckligt "hårt" för att hästen ska se det som värre än vad beteendet den gör är lönsamt.

Prakt exempel är en häst som skrapar i gången! Detta beteende går att lägga i många olika fack, varför gör hästen den? Min häst gör det när han blir otålig, han vill gå röra på sig och inte stå stilla i gången längre. Här kan det hjälpa med en korrigering eftersom hans beteende aldrig lönar sig, men jag väljer att ignorera i stället och fortsätter borsta som vanligt. Ganska snabbt förstår han att det inte lönar sig och slutar. En häst gör dock oftast detta när de tigger efter uppmärksamhet har jag märkt. Det börjar oftast när ägaren ifråga går iväg en bit från hästen i gången och hämtar något. Den börjar därför skrapa, det vanligaste som då sker är att ägaren går fram och klappar till den lätt på bogen, hästen ifråga slutar. Men antagligen inte för korrigeringen utan för att hästen fick som den ville. Människan kom till hästen för att hästen ville ha uppmärksamhet och inte gillar att stå i gången ensam. Vilket där med belönar denna olat istället för att den tas bort.

Jag försöker själv helatiden tänka varför hästen gör som den gör i alla lägen för att på bästa sätt kunna lösa det utan korrigering helt enkelt. Jag vill inte dominera min häst eller leda den, jag vill att den ska bara känna sig trygg med mig och följa om den vill. Där av använder jag mig mycket av godisträning och massa annat roligt. Det är en härlig känsla när man faktiskt kan gå på promenad med sin häst lös i skogen utan problem. Så man kan väl säga att jag också använder mig av korrgeringar/regler, för vissa saker men långt ifrån lika mycket korrigering som andra har i sin vardagshantering :)

Vi måste ju komma ihåg att hästhantering är något vi människor roar oss med för vårt eget höga nöjes skull. Att vi tar en annan art, i det här fallet en häst och sen bestämmer vi att beteende A, C och D är lika med en uppfostrad häst. Medans B, Q och S är beteende som representerar en ouppfostrad häst.
Vid samtliga beteenden, om hästen står still, som vi kanske gillar, till att den står på bakbenen, som vi inte gillar, så är samtliga beteenden helt vanliga hästbeteenden.
En häst tänker inte: "Nu ska jag vara dum och ouppfostrad", varken i situationen med sin hästflock eller tillsammans med oss.
Jag skulle vilja säga att har vi motiverat att rätt (i våra ögon) beteende är lönsamt, så kommer ju hästen jobba mot det lönsamma. Sen finns det hästar som inte ser lönsamheten, eller det är någon annat som helt enkelt skapar ett oönskat beteende - en sadel som klämmer tex gör att hästen bockar.

Inte fasen tänker hästen, "nu bockar jag, dumma mig".

Lär hästen, det här är lönsamt, så är den inte omöjlig. Men ledarskap - Näpp.

:bow:

Mkt bra formulerat

Visst testar hästar sina nya människor och sina nya hagkamrater - men det har inget med jäkelskap att göra. (Möjligtvis undantaget en och annan liten ponny.:meh:) Det gör alla djur, inklusive människor, fast vi vuxna gör det betydligt mer diskret än barn.

Det handlar inte om ledarskap heller. Mer att hästen (eller hunden, eller barnet) testar vad de nya bekantskapen går för. Snäll, bestämd, arg, velig, ger efter för ingenting, lugn, hoppsig... och så vidare.

Som jag skrev, för att se vad de är för ena, och vad de går för. Vem går undan, vem vill klia tillbaka och vem vill inte, vem kan man ty sig till och vem ska man gå undan för. Allt genom att läsa av de andra, obekanta hästarna. Och de gör på samma vis mot människor.

Är det själva ordet "testa" som blir fel för dig? Om jag säger "läsa av" i stället?

Som jag skrev, för att se vad de är för ena, och vad de går för. Vem går undan, vem vill klia tillbaka och vem vill inte, vem kan man ty sig till och vem ska man gå undan för. Allt genom att läsa av de andra, obekanta hästarna. Och de gör på samma vis mot människor.

Är det själva ordet "testa" som blir fel för dig? Om jag säger "läsa av" i stället?

Ja. "Läsa av" och "testa" är i alla fall inte samma ord i min ordbok.

Jag tycker "testa" i nittionio fall av hundra används av hästfolk i negativ bemärkelse, typ: "Min nya häst testade mig" när hästen kanske inte förstod, blev istadig eller vad som helst. Själv har jag skitsvårt för alla dessa slaskord. Om du tex driver och hästen väljer att stå still så är det just det den gör, den står still.
Men jag börjar väl bli gammal.

För mig är ordet testa helt neutralt, och absolut inget slaskord. Barn -och hästar- testar var gränserna går, man testar om isen håller att gå på...

För mig är ordet testa helt neutralt, och absolut inget slaskord. Barn -och hästar- testar var gränserna går, man testar om isen håller att gå på...

Jag håller med. Är inget negativt ord, det är vad det är - att testa saker. Mina barn testar mitt tålamod nästan dagligen och det märks mer eller mindre tydligt när det är medvetet eller inte.

Vår ponny testar oss absolut och så klart ibland i kombination med otrygghet. Vissa dagar lugn (och trygg då antar jag?) och andra dagar stissigare. Varierande, precis som med oss människor. Det som ändå känns som att hon är faktiskt är hyfsat trygg med oss är att hon är enkel att ha med sig ut i skogen eller till ridbanan själv. Hade hon varit så otrygg med oss så borde det visat sig tycker jag.

Som jag sa, i hästsammanhang vill jag påstå att om en stallkompis kommer in från en ridtur och säger: "idag har han testat mig" så skulle jag vilja påstå att det är sagt i negativ bemärkelse.

Och då har den väl gjort det och det är vad det är. Tänker jag då. Får inte saker vara negativa som händer kring hästar eller hur menar du? Sen att den inte gått och planerat hela dan i hagen att ikväll, då ska jag minsann sätta Jörgen på plats och se vad som händer, det förstår jag också. Men en häst testar saker, likväl som andra levande varelser gör det.

Och jag tror att det är ett typiskt fall av förmänskligande, att jag skulle ge hästen en galoppfattning och hästen skulle tänka: "jag testar att trava vidare"
Eller om jag leder en häst från en hage att den skulle tänka: "jag testar och sliter mig och springer härifrån"

Snarare "Behöver jag bry mig om vad den här människan "säger" eller kan jag göra som jag själv vill".

Det handlar varken om beräknande eller jäkelskap från hästens sida.

Det handlar däremot att för mig är inte testa, lyda eller ens ha pli på något negativt. För andra har de orden tydligen andra kopplingar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 348
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023