Ponnyn vill äta under skogsridningen...

Glimris

Trådstartare
Har lite problem med mina småponnier som går på ridlekiset. Vi är ofta ute i naturen och de vill gärna ta ner huvudet och äta. De små ryttarna orkar inte hålla huvudena uppe och kan lätt åka av. Har sett någonstans att man kan binda upp huvudet på något sätt. Någon som vet hur???

Sv: Ponnyn vill äta under skogsridningen...

Jag har också sett någon sådan anordning, men minns inte riktigt hur den såg ut. Men, kan man inte sätta en rem mellan sadeln och nackstycket:idea:

Immer

H**ks säljer en sådan anordning för ponnisar i just det syftet - kolla med dem!!

Från England kan man köpa speciella vojlockar med extra remmar. I den sätter man sedan ett snöre som har en liten trissa så att det går att vrida på huvudet utan att knöckla halsen (tar på ena sidan och lättar på den andra). Men när ponnyn tänker köra ner huvudet så är det STOPP.

(Alt snöre från svanskappan, under sadeln och sen ner till bettet på bägge sidorna, behöver inte bli så komplicerat. Hade en variant på min connemara när hon bara försökte beta när vi tömkörde.)

En enkel variant är ett kraftigt snöre (balsnöre?) som du fäster i bettringen, trär vidare genom pannbandet och sedan fäster i sadeln. Då kan man styra och stanna som vanligt men den stackars utsvultna ;) ponnyn kan inte köra ner huvudet och äta. Precis som någon tidigare skrev så finns det en färdig variant på H**ks, tror att de kallar den gräsätartygel.

Jag minns att jag använde halsförlängare på min B-ponny, men jag fäste den på ngt annorlunda sätt än vad som är "meningen"... så att han inte skulle kunna ta ned huvudet.
minns bara inte hur!

Vi gjorde så här: Delta i sadelns d-ringar och sedan balsnöre eller annan rem i från deltat till nackstycket. Fungerar också utmärkt på bockande hästar...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 158
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 616
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!