Ponnyn byter galopp i förvänd

lovepill

Trådstartare
Jag har en ponny som har börjat byta galopp när vi går in i vänster förvänd. Vi har länge tränat i förvänd och han har aldrig bytt galopp tidigare, han har alltid varit väldigt stabil och klarat det mesta i förvända galoppen.
Men nu den här senaste veckan så det börjat. Det är bara när man går in i vänster förvänd, höger går hur lätt som helst. Har försökt att verkligen sitta med i vänstergaloppen men trots det så slår han om. Hade en tränare för att hjälpa mig men inte ens hon kunde få honom att inte slå om!
Jag fattar noll!!!!! Någon som vart med samma situation? Vad fan ska man göra? Kan han ha ont någonstans trots att han är hur fin som helst i övrigt? :O

Sv: Ponnyn byter galopp i förvänd

Min ponny bytte galopp till höger när hon hade problem med sitt vänstra knä - oavsett om det var förvänd eller inte.

Men kom det plötsligt eller? Vad gjorde du åt det? Gick det ens att göra något åt? :)

Det kom ganska plötsligt, men utöver att hon bytte var hon också lite 'struttig' i galoppen i vänster varv. Hon fick en cortisoninjektion i knät och var bra i det knät tills nyligen - men hon är gammal så lite ledproblem får man räkna med nu.

Det du beskriver kan säkert bero på många olika saker men fortsätter det är det nog idé att låta en veterinär titta på ponnyn.

Hmm, konstigt..
Tänkte låta min pålle vila från ryttare och bara promeneras i ett par dagar och så får jag testa i början av nästa vecka! Om det är likadant då så kontaktar jag veterinär!

Hur länge har ni tränat förvänd? hur gammal är hästen och har ni avancerat i träningen överlag?

En tillbakagång kommer rätt ofta när man gjort framsteg. Man får helt enkelt gå ett steg tillbaka och stärka hästen i vad den redan orkar och kan. Oftast handlar det om styrka. Min häst har tex gått klockrent i galoppen en längre tid, vi har börjat rida förvänd och det går bra åt båda håll, samt ta fattningar från skritt. Då har hon helt plötsligt börjat fatta fel galopp dvs höger i vänster varv. Bara i det varvet.
Så jag antar att det har att göra att hon inte är stark och stabil nog, så jag är därför övertydlig i dessa fattningar nu. Jag tror att det kommer att lösa sig själv med mer styrka och träning, samt övertydlighet. man får ju inte befästa ett mönster av att göra fel varje gång.

Om din häst slår om så strunta i det momentet ett tag och träna istället styrka i galoppen på det som fungerar. Misstänker du nåt fel med hästen är det ju såklart vettigt att kolla upp den, men på min häst brukar sånt här handla om styrka. Hon är så välgenomgången att jag kan utesluta några större fel.

Vi har tränat med förvänd i fem år kanske? Eller mer! Han blir 14 i år och ja vi har anvancerat en hel del. Speciellt i traven. Tycker bara att det är så jäkla konstigt eftersom den förvända har alltid varit hans starkaste kort i galoppen och så fattar inte varför det har blivit så komplicerat för honom. Han är liksom i toppkondis och väldigt musklad.
Men det du skriver är ju sant och jag får väl bara inse att vi är påväg in i en motgång och kämpa vidare! Får hoppa över den förvända ett tag, så kanske det löser sig själv! Hoppas innerligt att det gör det :)

På en häst som i många år gått felfritt i ett moment och sedan börjar krångla, skulle jag misstänka nåt med utrustningen eller nåt fysiskt problem. Det kan vara nån liten låsning eller nåt annat som orsakar detta.
Min häst är ju ganska ung och då är det rätt logiskt att styrkan inte är med riktigt. men en vuxen häst som gått felfritt i förvänd i 5 år... nja. Jag skulle nog kolla upp det för att utesluta fysiskt fel och sedan gå vidare med sadelcheck. Ibland blir ju ryttaren sned, kanske är det dags att utvärdera din egen sits? Man kan ju få låsningar som människa med.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 042
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 064
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?