Ponnyhingstpremiering

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pezon
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ponnyhingstpremiering

Ser med spänning framemot det :)
Om det är F.Mr Th så vet jag redan att han är ponnkaraktärad ;)
Min stora favorit sekt D hitills är trots allt Reppan och han har ett så brett fint huvud som är så (enligt mig ) propotioneligt till den grova kroppen. Om Ärtan inte blir godkänd så kommer Ida (och troligen Fiona) att komma på besök hos den stilige killen igen. :love:

F.Mr Th är bara så läcker fast jag håller med om att Reppan också är fiiin :love:. Jag är väldigt svag för hästar med den färgen........
Har lääänge varit sugen på att köpa en welsh sek D så det blir väl till att göra det när småponnyerna blivit sålda. :idea: .

Vi bor i den demokrati så var och en får tack och lov tycka om eller tycka illa om vad man vill! Upplevelsen av uppfödarna i Wales var att de i stort sett bara tyckte att de egna ponnyerna var riktigt bra och de drog sig inte för att säga att andras var dåliga - olika system - olika vanor... Det är precis likadant när man åker till New Forest och hälsar på uppfödare där.
Vi kommer nog inte (med vårt svenska sätt att uppföra oss) att anamma samma förhållningsätt här oavsett avelsvärderingssystem.

En aspekt på detta med D x C & C x D (som ju är "lagliga" crossovers) är ändå att just de avkommorna passar mycket bra för våra svenska kunder. De håller sig under ponnymått, lite lättare typ, vackra ponnyer med ibland udda färg och rolig teckning(mountain blodet?), de har ofta en bättre grundgalopp (mountain blodet?) än de rena sec D :bump: och är därmed härligt lättsålda till bra kunder!

Vår marknad skiljer sig mycket från den i Wales. Många av våra kunder vill ha en ponny som barnen ska tävla på, inte alltid upp i högsta klasserna men gärna i flera dicipliner. Om det vi uppfödare producerar sedan blir eftertraktat höjs också priserna. :bow: inte mig emot.

Vår inhemska avel är väldigt liten och betäckningssiffrorna dyker på welsh, kanske kan just dessa ponnyer hjälpa till att åter öka intresset för denna härligt mångsidiga ponny.

Och... Cob är väl en typ - inte en ras. ;)

Något annat kan jag inte minnas att jag har sagt?

Kan dock inte hålla med dig angående cob. För mig är Welsh Cob en ras och inte en typ.
Däremot kan man lite halvförvirrat slänga till med "cob" i storlekssammanhang, vilket inte direkt ger rasen någon god reklam.

New Forest hingsten Marrondales o´connor kommer att göra sitt bruksprov i år mvh Moe

Liknande trådar

Hundträning Tänkte göra en tråd för dem som ska springa muddypaws nu kommande helg och sen nästa år. Om man vill styra upp en buketräff alt visa...
2
Svar
35
· Visningar
2 160
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 642
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 947
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Om ni sökt ett jobb där ingen sista ansökningsdag angavs, hur länge skulle ni vänta innan ni kontaktade stället för en uppföljning? Jag...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross