Ponnyhingstpremiering

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pezon
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ponnyhingstpremiering

Har oxå funderat åt det hållet... Varför händer en massa kul alldeles för långt bort... Tänk om man skulle kavla upp skjortärmarna till nästa år och ordna nåt i dessa trakterna... Hmm... :idea:

Vi är förmodligen många som kan sluta upp med lite Losec och konstgjord andning annars.
Tänk på det Håkan Ström sa för några år sedan och var stolt över att du har kunnat få fram så många hingstar till bedömning. Det är inte alla som kan hålla hingst och jag hoppas att alla stoägare är tacksamma för att det finns sådana som du.
LYCKA TILL ALLA MED ERA HINGSTAR.

En liten snabb fråga bara!
"Fusk-C" vad menas med det? Antingen är de väl sec C eller inte?

Till rodde?

Nä men vet vem de är.
Vet du vem de är?

Senast ändrad av en moderator:

Om det var mig du frågade så är mitt svar:
Har ingen som helst aning.

Fusk C kallas de som har sekt B blod i sig. Fram tom idag har de nämligen blivit reggade somsekt C men nu är det slut med det. De blir reggade som WPB istället. :)

Ok!
Men hur blir det då i förlängningen from nu. Om man använder en sådan hingst, eller sto för den delen, hur reggar man då avkomman? Eller blir det ingen ändring efter de hingstar som redan är registrerade som sec C? Hur många led bakåt tittar man? :confused:
Lite utanför hingstpremierings ämnet men ändå nyfiken.

jag har hans mamma! Han är fin ska han visas igen?

Idag finns mig veterligen ingen godkänd sekt C hingst med sekt B blod i sig. Man kan hoppas att ingen väljer att avelsvärdera en sådan hingst nu heller. Vad jag har förstått så de ston som redan är reggade och stambokförda som sekt C el sekt D med B blod räknas som rena, de går ju inte att plocka bort. Vet faktiskt inte hur de ska göra med deras avkommor dock. Rekommenderas ju inte att avla sekt D eller sekt C på dem utan hellre till ridponnaveln isåfall. Men man behöver ju inte avla på allt bara för att de är fertila ;)

HalyBailey skrev:
j
Finns inga cobhingstar???? :eek: nänä, Replica, Draken, Roddan plus ett knippe "fusk-C" räknas inte antar jag..
Hej Rodde!
Jag undrar så vad du menar med "fusk-C". Vilka är det?
Undrar Ragnhild

Welsh skrev:
Idag finns mig veterligen ingen godkänd sekt C hingst med sekt B blod i sig.)
Jodu, Welsh, det är det det gör.
Vår, i Sverige första godkända sekton C hingst, Rookery Full Flight! Hans mormor heter Craven Ladyship och är sektíon B. Hon är efter Criban Viktor (sekt B) undan ett WM-sto. Annars så tror jag också att det är fritt från "B". Kan dock nog hända att det finns någon med B-blod väldigt långt bak i stamtavlan.

Okej:)
Vet tror de.
Han var skaddad för en tid sen vet ej om han är frisk.

Det är nog inte till mig du svarar, jag vet inget om C jag har bara B och Ridponnyer!

Där ser man! Lär sig något nytt varje dag :) Är inte så intresserad av sektC hingstarna. Vet ju redan vilken hingst frånsekt C som skulle kunna tänka mig att använda igen ;)

Hi hi!
Här är man på Buke-avvänjning några dagar och se vad det blir, totala missförstånd och ordklyverier! :D :love:

Jag är totald och evigt insnöad på Cobbar, alltså Sektion D, och inget annat. Men när vi i andra trådar lååångt tidigare här på Buke pratat welsh, så har oftast sektion C och D blandats ihop hej vilt. "Åh det finns så många fina cobbar" läser man men så visar det sig att det är sektion C som har menats. Är ni alla med så långt i förklaringen?

när jag skrev Fusk-C så menar jag inte alls korsningar mellan B och D, inte heller C med B-blod. Jag tänkte efter två sekunder och skrev jag det ordet som föll mig på läppen snabbast när jag pratade om sektion D hingstar, men jag skrev fel och skrev fusk-C istället för fusk-D som jag menade angåendes C-hingstarna. Är ni med ännu??
(knappt jag är det :p )

Det är inget som helst fel på vare sig de Sektion C eller Sektion D som finns i landet, men jag menade i mitt ack så sorgliga och missförstådda inlägg att jag inte ville att C-hingstarna skulle nämnas ibland D-hingstarna! Då det för mig inte är en Welsh Cob, utan en welsh ponny av cobtyp! Då de två sektionerna ofta blandas ihop och kort och gott kallas för "cobbar". Det var det jag ville undvika :rofl:
(Stackars Rodde, många som undrar... :o :p )

Nu är du ute på hal is :p akta dig för att reta upp sekt C folket :rofl: kalla deras hingstar för fusk D :rofl:
Personligen så ser jag dem som mindre cobbar då de har allt cobben har (bortsett från storleken) fast oftast ett vackrare huvud!
Skulle gärna se att det kom in lite vackrare huvuden i cobbarna. Tycker att många av våra hingstar har tappat ponnykaraktären. Vackraste huvudet har nog Mr T.

Liknande trådar

Hundträning Tänkte göra en tråd för dem som ska springa muddypaws nu kommande helg och sen nästa år. Om man vill styra upp en buketräff alt visa...
2
Svar
35
· Visningar
2 160
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 642
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 947
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Om ni sökt ett jobb där ingen sista ansökningsdag angavs, hur länge skulle ni vänta innan ni kontaktade stället för en uppföljning? Jag...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross