• Avel
  • Trådstartare Trådstartare honey64
  • Startdatum Startdatum
H

honey64

Hej! Har en fråga ang ponnyavel.

Vi har ett ridponnysto som jag funderar på att betäcka längre fram. Min fråga är nu hur det fungerar i ponnyavelns värld :-)

Om jag betäcker ridponny med t.ex connemara vad räknas avkomman som??
Ridponny eller connemara?

Tacksam för svar av er som vet...:D
mvh
Anette

Sv: Ponnyavel

Eftersom det blir en korsningshäst så räknas avkomman som rasren ridponny eller korsningsponny beroende på föräldrarnas status. Vilken raskod stoet har och om hingsten är godkänd för ridponnyavel.

Tack Görel!

Så för att få ett connemara eller new forest föl så måste både sto och hingst vara av samma ras??

I halvblodsaveln är det ju så att om ett halvblodssto betäcks med ett fullblod så blir avkomman halvblod. Har nämligen använt denna sammansättning för några år sedan.

Inte lätt med alla regler :) men kul att lära sig mer!

Det är skillnad på öppen och stängd stambok:)

Halvbloden/ASVH har en öppen medan de flesta raser har en sluten. ASRP tillhör också de som har en öppen. Engelska fullbloden har haft sin sluten sen 1793.

Med stängd stambok menas att en häst måste ha båda sina föräldrar i stamboken för att vara rasren.

Mitt halvblodsstos farfar var 97% engelskt fullblod men ändå inte rasren.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 872
Senast: Anonymisten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 018
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka