Ponnyakuten 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyakuten 4

kl

Nu har jag också sett senaste avsnittet och måste ventilera mina tankar/åsikter/funderingar ;)

1. Isacs träningspass för Charlotte. Vad bra hon var på att få honom att analysera situationen, och vad bra han gjorde det! Han insåg direkt att han var en stor bidragande faktor och vad bra det blev när han hade situationen under mer kontroll. Jättekul att se tyckte jag!

2. Den lilla tjejen som har Potter, sa hon att hon inte hade ridit ut så mycket för att hon fick honom i januari och då var det vinter? Programmet spelas väl in runt midsommar? Trist om han inte fått ridas ut mycket alls på den tiden, då kanske det kan vara en del i att hon upplever honom som pigg tänker jag. Och på tal om Potter, var det honom Anna red på stranden? Söööta ponny :love:

3. Ingrid och Moreno. Först och främst: Moreno :love: Sen, om det verkligen var så lätt löst att Ingrid bara skulle sluta dra i ponnyn, har ingen tränare, förälder, kompis eller annan sett det tidigare och föreslagit det? Verkar konstigt om ett så lättlöst problem skulle spåra ur så väldigt att det ser så livsfarligt ut som det gjorde på castingen. Men förstås, skönt om det var "så enkelt".

4. Tjejen på Dante, visst heter han så, 5-åriga hästen som är mer som en 3½-åring? Iallafall, varför rider hon med sporrar? Någon som vet om de har pratat om det i något program och jag har missat? Tänker att unghäst med mycket energi + ung inte så rutinerad tjej + sporrar är en lite onödig kombination... Hade önskat att tränaren (som för övrigt verkade bra) bad henne ta av dem. Det hade gett en bättre bild till alla barn och ungdomar som tittar tycker jag.

5. Vad har Hugo för problem med sin ponny? Den såg väldigt fin och trevlig ut när de galopperade på stranden, jag blev lite kär!

6. Galoppera på stranden en sommarkväll... :love: Snacka om att kickstarta sommarfeelings!
 
Sv: Ponnyakuten 4

gjorde hon? såg inte jag... datorn tycker dock inte om filmer och hackar hela tiden.. dvs man ser oftast bara stillbilder och hör ljudet...
 
Sv: Ponnyakuten 4

kl



3. Ingrid och Moreno. Först och främst: Moreno :love: Sen, om det verkligen var så lätt löst att Ingrid bara skulle sluta dra i ponnyn, har ingen tränare, förälder, kompis eller annan sett det tidigare och föreslagit det? Verkar konstigt om ett så lättlöst problem skulle spåra ur så väldigt att det ser så livsfarligt ut som det gjorde på castingen. Men förstås, skönt om det var "så enkelt".

4. Tjejen på Dante, visst heter han så, 5-åriga hästen som är mer som en 3½-åring? Iallafall, varför rider hon med sporrar? Någon som vet om de har pratat om det i något program och jag har missat? Tänker att unghäst med mycket energi + ung inte så rutinerad tjej + sporrar är en lite onödig kombination... Hade önskat att tränaren (som för övrigt verkade bra) bad henne ta av dem. Det hade gett en bättre bild till alla barn och ungdomar som tittar tycker jag.

5. Vad har Hugo för problem med sin ponny? Den såg väldigt fin och trevlig ut när de galopperade på stranden, jag blev lite kär!

6. Galoppera på stranden en sommarkväll... :love: Snacka om att kickstarta sommarfeelings!

Jag undrade detsamma angående Ingrids ponny! Att ingen försökt det tidigare liksom.

Håller även med angående tjejen med Dante. Hon är på honom så mycket, han började ju direkt att kicka och bråka!

Hugo är superfin!:love: Jag minns inte heller vad han hade för problem faktiskt.

Och till sist!:D Sommarfeelings? Oh ja:love:
 
Sv: Ponnyakuten 4

Ja hon red den lilla vita (harry potter?)
Tjejen som äger den vågar ju knappt galoppera på inne så jag förstår varför hon inte ville galoppera ute
 
Sv: Ponnyakuten 4

Ja hon red den lilla vita (harry potter?)
Tjejen som äger den vågar ju knappt galoppera på inne så jag förstår varför hon inte ville galoppera ute
Den tjejen är ju helt ofantligt gullig, dessutom väldigt lik Linus (hette han väl) i förra säsongen. :)
 
Sv: Ponnyakuten 4

kl

2. Den lilla tjejen som har Potter, sa hon att hon inte hade ridit ut så mycket för att hon fick honom i januari och då var det vinter? Programmet spelas väl in runt midsommar? Trist om han inte fått ridas ut mycket alls på den tiden, då kanske det kan vara en del i att hon upplever honom som pigg tänker jag. Och på tal om Potter, var det honom Anna red på stranden? Söööta ponny :love:

!

Nej hon sa att hon nästan aldrig ridit på stranden så ofta för att det var vinter hon pratade inte om uteritter överhuvudtaget.
 
Sv: Ponnyakuten 4

kl
5. Vad har Hugo för problem med sin ponny? Den såg väldigt fin och trevlig ut när de galopperade på stranden, jag blev lite kär!

Så här sa Hugo i presentationen:
Min häst heter Boy, han är 7 år, han är från Holland och han är en D-ponny. Mitt problem är att han inte är så arbetsvillig inom dressyren så han musklar sig inte rätt och han arbetar inte rätt, så jag kan inte lösgöra honom innan jag hoppar vilket gör så jag inte kan korrigera honom riktigt ordentligt och det är jätte viktigt när man ska hoppa dom högre klasserna. Om hästen inte är lösgjord innan man börjar hoppa så är skaderisken större så det känns inte riktigt okej att fortsätta nu. Boy är liksom min bästa vän så jag skulle inte vilja skada han.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Är det ingen mer än jag som reagerar på att tränarna inte använder hjälm? I förra avsnittet longerades det utan hjälm t.ex. Än värre tycker jag att tjejen som övar frihetsdressyr inte har hjälm på sig när de tränar. Detta är ju trots allt ett barnprogram. Men kan kanske bara är en mossig gammal tant :eek:
 
Sv: Ponnyakuten 4

Det jag också reagerat på med Dante är att min häst jag sålde vid 3 års ålder var mer inriden än vad han är. Han ser verkligen ut som en unghäst som inte förstår och då blir frustrerad och irriterad.

Fattar inte att ingen tränare innan ponnyakuten har reagerat på att han inte är ordentligt grundutbildad? Det är ju inte heller rimligt att en 14-åring skall göra det jobbet helt själv. Jag har läst hennes blogg en hel del och det verkar titt som tätt vara kamp mellan de två och jag tror hom misstar hans frustration med att han "tjurar" och känner att hon liksom måste besegra honom istället för att backa, sänka kraven och behandla honom som en nyinriden häst.

Reagerade på Arabkillens (gud vad jag är dålig på namn) reaktion när hästen skulle gå ner i sanden. Han verkar ha neverna utanpå och kan inte riktigt kontrollera det och så sätter det sig i hästen som egentligen inte verkar vara något nervknippe. Hoppas han får jobba mer med sig själv så han kan bli mer lugn.

Jag fattar faktiskt att Ingrids problem kan ha gått folk förbi. Nästan alla reagerar med att vilja "hålla i" när hästen inte är stilla vid uppsittning. Har en nu 5-åring hemma som inte heller ville stå stilla, och till och med min myyyycket erfarna dressyrtränare ville att jag skulle hålla i, ta tag när hon gick. Problemet var att då stegrade hon så fort jag väl satt på ryggen eftersom hon blev spänd. Fick också jobba med att hon skulle acceptera mig vid sidan av henne, hänga i stigbygeln osv.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Det jag också reagerat på med Dante är att min häst jag sålde vid 3 års ålder var mer inriden än vad han är. Han ser verkligen ut som en unghäst som inte förstår och då blir frustrerad och irriterad.

Fattar inte att ingen tränare innan ponnyakuten har reagerat på att han inte är ordentligt grundutbildad? Det är ju inte heller rimligt att en 14-åring skall göra det jobbet helt själv. Jag har läst hennes blogg en hel del och det verkar titt som tätt vara kamp mellan de två och jag tror hom misstar hans frustration med att han "tjurar" och känner att hon liksom måste besegra honom istället för att backa, sänka kraven och behandla honom som en nyinriden häst.

Jag håller helt med dig. Det lilla jag sett av Ponnyakuten så reagerar jag på att alla som har tränat Dante och tjejen verkar prata om precis detta men vi får aldrig se någon säga detta till henne själv. Nu är det ju svårt för vi får inte se hela träningarna men ingen verkar kunna säga till henne på ett rakt sätt att hon inte riktigt har kunskapen. Hon verkar inte förstå att felet till stor del sitter hos henne själv. Jag menar inte att hon är elak mot hästen däremot att hon inte har tillräckliga kunskaper för att utbilda en häst ännu. Till sist går det ju ändå tillbaka till hennes föräldrar, de borde vara ansvarsfulla vuxna och faktiskt sälja hästen till en person som har stor erfarenhet av att utbilda hästar och köpa en ny häst till tjejen som är äldre och mer erfaren som första stohäst. Det är deras roll som vuxna människor och föräldrar till henne.
 
Sv: Ponnyakuten 4

kl

3. Ingrid och Moreno. Först och främst: Moreno :love: Sen, om det verkligen var så lätt löst att Ingrid bara skulle sluta dra i ponnyn, har ingen tränare, förälder, kompis eller annan sett det tidigare och föreslagit det? Verkar konstigt om ett så lättlöst problem skulle spåra ur så väldigt att det ser så livsfarligt ut som det gjorde på castingen. Men förstås, skönt om det var "så enkelt".

Fast det var inte riktigt så enkelt som det framstod på TV. Moreno skor min häst och var här idag, så jag var förstås tvungen att säga att jag såg gårdagens avsnitt, och han tyckte att det var synd att de hade klippt det som de hade gjort.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Fast det var inte riktigt så enkelt som det framstod på TV. Moreno skor min häst och var här idag, så jag var förstås tvungen att säga att jag såg gårdagens avsnitt, och han tyckte att det var synd att de hade klippt det som de hade gjort.

Skor han din häst? Vilken lycklig häst du måste ha :love:

Men jag tänkte också det när jag såg det, att det var nog ganska mycket klippt. Synd, nu får man ju lätt intrycket att typ "släpp tyglarna så löser sig allt".
 
Sv: Ponnyakuten 4

Skor han din häst? Vilken lycklig häst du måste ha :love:

Men jag tänkte också det när jag såg det, att det var nog ganska mycket klippt. Synd, nu får man ju lätt intrycket att typ "släpp tyglarna så löser sig allt".

Hade han någon förklaring på hur de hade "löst" det? Hur de gick tillväga? Eftersom vi inte fick se det :(
 
Sv: Ponnyakuten 4

KL

Jag misstänker att den som klipper ihop programmen är expert på bra TV och inte hästar och därmed kan ha vissa problem att få fram det väsentliga. Det märks tydligt att det är mer poppis att filma hoppträningar än dressyr, jag antar att de gärna vill ha lite action. Vi ser i bästa fall 2-5 minuter av träningar på 30-60 minuter, tränarna säger otroligt mycket mer än vad vi får till livs, det kan var 20 minuters predikning om rygg och bakbensaktivitet och så får vi se den enda referensen till att böja huvudet för den som klipper inte vet bättre eller vill ha med snutten där ljuset är bäst eller något, helt omöjligt att veta.

Det skulle vara kanon extramaterial att göra längre sammandrag av lektionern. 20-30 minuter av en timme skulle givit en mycket bättre bild men överlag verkar det som de har kanontränare denna säsongen.
 
Sv: Ponnyakuten 4

*kl*
Har dom sagt nåt om att Dante blivit ordentligt undersökt av vet? Tycker han beter sig mer som han har ont än 'bara' är dåligt grundutbildad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 795
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 685
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 990
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp