Sv: Ponnyakuten 4
Jag instämmer med dig.
Jag hade velat se enbart Moreno arbeta med Bego ca en vecka och efter det introducerat E-N på henne igen. Nu såg det lite ut som att allt gick tillbaka när hon hoppade upp.
Annars känns det som nästan alla ponnyerna skulle behöva böjas och lösgöras. Fy vilka underhalsar.
Carmelas fina ponny
Jag tycker att det överhuvudtaget i PA är känsliga ponnyer med små ryttare som kanske inte riktigt är redo ännu för en så känslig ponny.
Men vilket hjärta och vilket
mod ungarna har!
När jag var 11 vågade jag knappt galoppera utan stigbyglar och tyckte det var en bedrift att hoppa 60 cm, när jag var 13-14 vågade jag hoppa hela 80 cm
hade jag precis börjat förstå konceptet med inverkan på hästen, men det tog många fler år innan det hände något rent praktiskt - och så ser man de här ungarna som sitter igenom både halvgalna hoppträningar i 110, bockningar, hästar som bryter ut i hög fart, som slänger sig iväg i markhanteringen så man blir omkullsprungen och jag vet inte vad.
En del av mig blir förskräckt och vill ge dem allihopa en stor kram och en übersnäll, trygg och lugn ponny att lära sig grunderna på.
En annan del av mig blir mökta imponerad av att de inte ger sig och låter sig avskräckas, alla avramlingar och ömma tår till trots.
Så klart att man vill backa bandet och satsa mer på grundridning - men jag måste få ge cred till de här ungdomarna.
Åter till ämnet: det är riktigt tråkigt med alla underhalsar. Och det är synd att relativt okomplicerade problem ska gå hela vägen till Ponnyakuten, när man hade kunnat lösa det med bra tränare. Men det är svårt med små ponnyer. Svårt att hitta duktiga tillridare som är små nog att rida t ex B-ponny.
Och ja - Carmelas ponny! Den ser välriden ut, vilken snygging! Även om den drar lite vid hoppning, men jag tror på Janicke när hon säger att den inte är så het utan mest har lagt till sig med lite hyss. Men jag tycker Carmela har en fin sits och ser ut att rida fint och bra i övrigt, så det ska bli spännande att se hur det ekipaget utvecklar sig.