C

carro42

Är inte så insatt i hästar, men kan någon hjälpa mig med vad en ponny kostar i månaden ungefär förrutom stallplats.

Sv: Ponny

Om det är kallhyra så är det detta varje månad:

Grovfoder 200-1000:-
Kraftfoder 200-800:-
Strö 400-600:-
Försäkring 100-1500:-
Träning/tävling 0-2000:-
Hyra ridhus/ridbana etc. 0-1000:-

Sen tillkommer det:

Hovslagare 200-900:-
Vaccination ca 400:-
Träckprov 'Kolla Masken' 280:-
"Tandläkare" 200-800:-
Utrustning 0- :-
Ev. material till hage 1000-3000:-
Veterinärvård (förhoppningsvis INTE)

Behöver mer info om ponnyn för mer exakta priser..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ponny

Det viktigaste är:
Foder
Strö
Hovslagare
Försäkring
Utrustning

Vad det kostar beror på vad ponnyn används till (och var i landet man bor), en häst som inte tränas behöver inte lika mycket foder som en tävlingshäst t.ex.
Vissa hästar kan gå utan skor, medans andra blir väldigt ömma.
Försäkring ska man aldrig tumma på, det kan bli riktigt dyrt om något händer. Pris beror på hur hästen försäkras samt i vilket bolag.
Passande utrustning är värd alla sina pengar, eftersom är en förutsättning för att hästen ska kunna röra sig normalt. Det som passar en ponny behöver inte passa en annan, så när det gäller sadel bör man ta ut en duktig sadelutprovare och vid utpassning av övrig utrustning kan man be en duktig hästmänniska hjälpa till.
Vaccination, givetvis.

Sen kan det vara bra att spara en summa i ett speciellt hästkonto, så man har att ta av när något oförutsett händer.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 687
Senast: Häst_
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 172
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka