Sv: Ponny tider!
Här kommer ett lite longt inlägg...
Det är en väldig skillnad mellan ponnytravet och ponnygaloppen, både som sport och organisation. Dessutom är det väldigt olika ponnyer som tävlas, inom travet är det enbart renrasiga skettisar och russ, medan inom galoppen används allt under 148…
Ponnytravet ligger under Trav-förbundet och organiseras på samma sätt som det ”riktiga travet” och har ett snarlikt reglemente (vet inte exakt hur). Medan ponnygaloppen ligger under ridsportförbundet (alltså INTE under galoppförbundet) och har ett reglemente som skiljer sig helt från det som gäller för riktiga galopptävlingar.
Inom ponnytravet så har man ett handikappsystem, tror att det baserat på rekord tider, insprungna pengar och/eller antal placeringar/vinster. Utifrån vilka propositionerna skrivs ut, dvs precis som inom riktiga trav och galopp. Under en och samma löpningsdag kan det finnas flera olika distanser och olika (”handikappade”) lopp för samma kategori, som under en vanlig löpningsdag för fullbloden/travarna.
Inom Ponnygaloppen har man vad jag vet inget system som detta, enbart kategori indelning (A,B,C,D och eventuellt fullblod i ponnystorklek) och vissa kval till tex SM. Detta innebär att det alltid är den snabbaste ponnyn som vinner, inte den som ”står bäst inne i loppet”. Efter som distanserna inte heller varieras i någon större utsträckning tycker jag nog inte att man kan tala om varken sprinters eller stayers.
Efter som tider är väldigt viktigt inom travet, är det en naturlig del även inom ponnytravet. Ponnygaloppen tror jag inte har någon maskinell tidtagning (har de det?) efter som det inte har någon egentlig funktion. Så den tidtagning som används tror jag är manuell = inte helt korrekt och jämförbar över hela Sverige.
Att jämföra hastigheterna blir ju lite problematiskt efter som du inte kan räkna med att ponnyn kommer att hålla samma hastighet över 2000m som den håller över 800. Enda sättet skulle vara att låta ponnyer av ”samma ty” löpa över samma distans, under lika kontrollerade förhållanden, vilket inte ser ut att vara aktuellt inom den närmaste tiden… =) Tyvärr så kryllar det inte av renrasiga russ inom ponnygaloppen efter som de tyvärr är betydligt långsammare än många andra ponnyraser…
Men Lycka till i erat kalkylerande!
Kramiz på er alla!
/Ninni