Ponny tider!

L

linneaforss

Jag är inte alls hajj på Galopp ^^ har aldrig vart i kontakt med sporten direkt.
men jag undrar lite hur snabbt en B och A ponny går i Galopp 1 km,
UNGEFÄR? en vanlig tid,
tänkte kunde va kul att gämföra lite med hur snabbt de kan gå i trav. :)

Sv: Ponny tider!

Har för mig att det finns en gammal tråd om detta, sök! Annars är det bara att gå in på ponnygaloppens hemsidor och kolla resultaten..

ja du får räkna för det okrar inte jag, men det snabbaste a& b ponnysar har sprungit (hittils, jämförde även lite resultat)
så sprang en A-ponny 300 m på 22,9. sekunder
och en B-ponny 600 m på 40,9. sekunder

så ta fram miniräknaren ;)

Okej ^^ då vet ja, de går jävligt snabbt med andra ord. :D
räknade ut att om den B ponnyn hållt de i 1000 meter så hade de blivit 1.08 ungefär :O kan de verkligen stämma??? :O låter jävligt snabbt. fast iofs...Galoppörerna går ju mycket kortare distanser... ;)

a fast det stämmde inte jag gick in och kollade den sprang 1000 meter förra året på 1.18,1 så , men den kankse e snabbare iår :)
hur snabbt gåre för travare då?

carolineplayer skrev:
a fast det stämmde inte jag gick in och kollade den sprang 1000 meter förra året på 1.18,1 så , men den kankse e snabbare iår :)
hur snabbt gåre för travare då?

Rekordet för en B ponny i trav är 1.39.1 det är snäckans rekord från 2000.
och för A ponny tror ja det är 2.07 eller 2.08.
Det är kilometer tiden, men till saken hör ju att travarna går längre, Russen springer oftast 2140 meter/1640 meter.
Och Shettisarna 1640 meter/1140 meter.

jassåru .
men våra ponnysar är väll sprinters :)

Här kommer ett lite longt inlägg... :crazy:

Det är en väldig skillnad mellan ponnytravet och ponnygaloppen, både som sport och organisation. Dessutom är det väldigt olika ponnyer som tävlas, inom travet är det enbart renrasiga skettisar och russ, medan inom galoppen används allt under 148…

Ponnytravet ligger under Trav-förbundet och organiseras på samma sätt som det ”riktiga travet” och har ett snarlikt reglemente (vet inte exakt hur). Medan ponnygaloppen ligger under ridsportförbundet (alltså INTE under galoppförbundet) och har ett reglemente som skiljer sig helt från det som gäller för riktiga galopptävlingar.

Inom ponnytravet så har man ett handikappsystem, tror att det baserat på rekord tider, insprungna pengar och/eller antal placeringar/vinster. Utifrån vilka propositionerna skrivs ut, dvs precis som inom riktiga trav och galopp. Under en och samma löpningsdag kan det finnas flera olika distanser och olika (”handikappade”) lopp för samma kategori, som under en vanlig löpningsdag för fullbloden/travarna.

Inom Ponnygaloppen har man vad jag vet inget system som detta, enbart kategori indelning (A,B,C,D och eventuellt fullblod i ponnystorklek) och vissa kval till tex SM. Detta innebär att det alltid är den snabbaste ponnyn som vinner, inte den som ”står bäst inne i loppet”. Efter som distanserna inte heller varieras i någon större utsträckning tycker jag nog inte att man kan tala om varken sprinters eller stayers.

Efter som tider är väldigt viktigt inom travet, är det en naturlig del även inom ponnytravet. Ponnygaloppen tror jag inte har någon maskinell tidtagning (har de det?) efter som det inte har någon egentlig funktion. Så den tidtagning som används tror jag är manuell = inte helt korrekt och jämförbar över hela Sverige.

Att jämföra hastigheterna blir ju lite problematiskt efter som du inte kan räkna med att ponnyn kommer att hålla samma hastighet över 2000m som den håller över 800. Enda sättet skulle vara att låta ponnyer av ”samma ty” löpa över samma distans, under lika kontrollerade förhållanden, vilket inte ser ut att vara aktuellt inom den närmaste tiden… =) Tyvärr så kryllar det inte av renrasiga russ inom ponnygaloppen efter som de tyvärr är betydligt långsammare än många andra ponnyraser…

Men Lycka till i erat kalkylerande!
Kramiz på er alla! :banana:
/Ninni

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 683
Senast: Kajsalisa
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 375
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 456
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka