Ponny som stannar...

Ela

Trådstartare
Min dotter har en B-ponny som på senare tid har lagt till med en olata att stanna i tid och otid.

Han började med detta när han gått på ridkolan någon temin. Med de allra yngsta är han oftas snäll och där är det inget problem. Han fungerar även bra med de duktiga ryttarna som vågar få fram honom och "säga" till honom även om han först kan testa dom.

Det är i princip alltid i galoppen han krånglar, han fattar galopp men tvärstannar sedan och då åker dottern över halsen på honom.... Han har verkligen lärt sig att det är ett effektivt sätt att få av ryttaren.

Tyvärr är min dotter nu lite rädd för att galopperna på honom (inte på någon annan ponny) och det gör ju det hela svårare. Samtidigt vill hon så gärna lyckas då hon verkligen vill klara av att rida honom.

Vi har testat att tömköra, longera och sätta upp duktiga ryttare och som sagt han kan testa men ger sig direkt han känner att han får lite motstånd, men sen blir det samma visa när dottern kommer upp igen.

Jag tror att det är hon som måste lösa problemet då det är henne han krånglar mest med.

Har ni några tips?

Sv: Ponny som stannar...

Hur gammal är dottern? Konstig fråga kanske men jag hade ett liknande problem med min ponny när jag var i 13årsåldern.

Nu stannade inte han i galoppen utan han hoppade/rusade i rät vinkel år sidan.
Nog så irriterande eftersom han ena ögonblicket galopperade rakt fram och i nästa befann sig 15 meter åt sidan. och jag befann mig oftast fortfarande kvar på platsen där han var innan sidorusningen. -På väg rakt ner i marken som ett störtande flygplan.

Min lösning vara att bara rida honom barbacka. Jag ramlade till en början fortfarande av, men blev hela tiden mer och mer sadelfast- ända tills jag faktiskt satt kvar när han gjorde så.

Sedan var det nog inte å skojigt längre för han slutade faktiskt med sin ovana, men det tog ju nån månad från det att jag var sadelfast nog att inte trilla av.

Jag tog inte till spö eller hårda tygeltag- då han blev mycket rädd av sånt pga upplevelser hos föregående ägare. Däremot sa jag väl både ett och annat till honom när jag trillade av som inte lämpade sig för tryck.

Hon bör vara noga med att hålla händerna ordentligt lytfa, inte extremt, men så att hästen inte har huvudet nerböjt, så finns det något stopp framför henne när han stannar. Jag tror faktiskt att ett spö kan vara bra oxå, så hon kan peta på honnom lite redan innan han stannar.
Det finns även hjälptyglar som man under en tid kan ha för att han inte ska kunna hålla ned huvudet så mkt. "gräs-tygel" tror jag man kallar det...

Hon är bara 7år...

Jag tror även som du att det bara är att kämpa på. Men det är så synd om henne när hon är rädd, samtidigt vill hon så gärna lyckas. Vi har ju fler ponnyer som hon kan rida men det är ju han som är hennes favorit.

Tror kanske att man skall helt strunta i galoppen ett tag och se till att ta tag i skritten och traven först så hon blir riktigt säker där.

Problemet är inte att han tar ner huvudet utan att han plötsligt stannar. Han galopperar och stannar tvärt.... Ofta tar han även något snabbt steg åt sidan i stoppet.

Min dotter har en B-ponny som på senare tid har lagt till med en olata att stanna i tid och otid.

Han började med detta när han gått på ridkolan någon temin. Med de allra yngsta är han oftas snäll och där är det inget problem. Han fungerar även bra med de duktiga ryttarna som vågar få fram honom och "säga" till honom även om han först kan testa dom.

Det är i princip alltid i galoppen han krånglar, han fattar galopp men tvärstannar sedan och då åker dottern över halsen på honom.... Han har verkligen lärt sig att det är ett effektivt sätt att få av ryttaren.

Tyvärr är min dotter nu lite rädd för att galopperna på honom (inte på någon annan ponny) och det gör ju det hela svårare. Samtidigt vill hon så gärna lyckas då hon verkligen vill klara av att rida honom.

Vi har testat att tömköra, longera och sätta upp duktiga ryttare och som sagt han kan testa men ger sig direkt han känner att han får lite motstånd, men sen blir det samma visa när dottern kommer upp igen.

Jag tror att det är hon som måste lösa problemet då det är henne han krånglar mest med.

Har ni några tips?
Han har lärt sig o då måste flickan få hjälp med vad hon ska göra. Be ngn pedagogisk ridlärare hjälpa.

Förstår att han inte bockar men om han går i en "normal" form så är ju huvud och hals ganska låg vilket gör att om han tvärnitar så faller man över väldigt lätt. Tänkte att hon ska rida honom lite högt med huvudet ett tag, bara i galoppen, så att hon inte kan åka över halsen tills hon har lärt sig att driva ordentligt innan han stannar, och han lär sig att hon inte ramlar av.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar