ponny som sparkar mot tömmarna

S

susen87

Har inte kört min shettis så mycket. Köpte honom för ca 2 månader sen och innan det hade han bara stått i en hage i 2 år. Innan det var han både riden och körd (sa fd ägaren).
Jag hade en rockard redan innan och fick tag i en sele för ett par dagar sen. Då tömkörde jag ett par ggr vilket funkade bra. Första och andra gången jag provade honom för rockarden skötte han sig utmärkt. Men idag sparkade han högt ibland när tömmarna låg mot rumpan på honom (i trav och galopp). Vad göra? Ska jag bara låta honom vänja sig eller var det kanske bara att han var extra pigg eller något? Lite tips hade varit bra.. :smirk:

Jag tycker du ska köra ponnyn med slaggjord och vänta med galoppen ett tag.
Tänk på att han kan slå över skaklarna/i vagnen.
Är ponnyn pigg kan du köra lite mer precision med honom så han får tänka lite.
Lycka till!

Ta det lugnt!!!!!

Är han inte körd mycket eller på länge, så börja i skritt!!! Vänta med traven och galoppera inte alls!!
Är han pigg, så longera eller tömkör en stund i skogen, så att han lugnar ner sig.
Att tömköra i skogen är jättebra, de måste koncentrera sig, och så finns det massor med träd att svänga runt osv.
Funkar, speciellt bra till unghästar, tycker jag. ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Ridning min irländare,het som en skogsbrand och hoppglad som bara den gick omkull milt för någon månad sen. Vi hade minimerat hoppningen innan...
Svar
10
· Visningar
2 278
Senast: Bullen22
·
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 882
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar