Ponny ryttare.

M

Mickis88

Vad gör ni ponny ryttare som har blivit " för gamla" för att tävla era ponnyer ?

Är ju tyvärr själv för gammal för att tävla min D-ponny något mera, fyllt 20 nu, suck. Men att träna honom hindrar mig absolut inte då jag endast är 160cm lång och väger 47kg och tkr att detta är otroligt roligt.
Har även blivit en ganska ung tränare nu också. Har dressyr lektioner för ponny ryttare då jag tycker att detta är otroligt kul med ponny och då jag helt enkelt är duktig på det jag gör.

Sv: Ponny ryttare.

Min kusin blev för gammal för hennes d- ponny som var ung och hon hade ridit in den själv. Hon sålde den och köpte en storhäst. Hon åker och hälsar på sin ponny och håller på så sätt kontakt med den.

Du kan ju skaffa medryttare på din häst som tävlar din ponny?
Köp en storhäst och tävla med:)?

Du kan ju tävla den som stor häst?

Själv ska jag ev. behålla och tävla min ponny som storhäst i alla fall i vår, och sedan ev. sälja henne.
Tränaren tror att hon kan gå MSVB, bara vi får bytena befästa, just nu går det inte alls :D

Just nu har jag bara min D-ponny men sen har min familj tre till hästar. Anledningen till att jag inte har en stor häst är för att jag just nu inte riktigt har den tiden som krävs för två hästar då jag även jobbar osv. Kommer inte att sälja min D-ponny då jag har haft honom i 6år och känner att jag hellre har kvar honom och låter min medryttare tävla honom, då jag vill att han fortf ska tävlas. Självklart så är det mest jag som tränar och rider honom. Min förra ponny sålde jag och har inte varit iväg än och hälsat på henne, trots att dom bara bor 7 mil ifrån mig, men jag ska ta mig tid och göra det nu. Vad har du för häst ?

Du kan ju tävla den som stor häst?

Själv ska jag ev. behålla och tävla min ponny som storhäst i alla fall i vår, och sedan ev. sälja henne.
Tränaren tror att hon kan gå MSVB, bara vi får bytena befästa, just nu går det inte alls :D

Jo jag kommer att behålla min ponny då jag har gjort så mycket jobb med honom, har inte hjärta att sälja honom heller. Men jag vill inte mäta upp honom till stor häst även fast det säkert skulle gå bra. Hoppas att det kommer att gå bra med din ponny! :)

Jag hör till dom som inte hade hjärta att sälja lilla ponnyn när jag fyllde 18. Numera är jag 21 år och tävlar henne bland stora hästar.
Tävlar högre LA-klasser med placering och har smygdebuterat MsvB med ynka 2 poäng från placering ;) Funkar alldeles utmärkt!
Visst kan hon aldrig gå nån GP, men det kan nog inte jag heller så va tusan... :angel:

Men får väl tävla sin D-ponny bland storhästar i vissa fall även om man inte mäter upp den ? Elr det kanskebara är hoppning ?

Man "mäter" inte upp ponnyn, man betalar hästlicens istället. ;)

Mickis88; Okej, får man fråga varför du inte vill tävla den som stor häst istället då?

Jag tänker behålla min ponny och troligtvis blir det en ponny när jag skaffar häst nästa gång också.

Man "mäter" inte upp ponnyn, man betalar hästlicens istället. ;)

Mickis88; Okej, får man fråga varför du inte vill tävla den som stor häst istället då?

Jag vill inte mäta upp honom till stor häst för att om jag någon gång sen skulle sälja honom så är det inte så många som vill köpa en liten stor häst enligt mig. Men jag ska absolut behålla honom.

MEn du behöver inte mäta upp honom.
Du löser bara en storhästlicens istället och så tävlar du honom som storhäst. Vid stadigvarande ryttarbyte tex om han säljs så kan han gå som ponny igen.

MEn du behöver inte mäta upp honom.
Du löser bara en storhästlicens istället och så tävlar du honom som storhäst. Vid stadigvarande ryttarbyte tex om han säljs så kan han gå som ponny igen.

Okej, så då är det bara att lösa stor häst licens ?
Hade hört att man var tvungen att mäta upp dom det var därför.

Ja det är bara att lösa storhästlicens :D

Men om man bara löser stor häst licens så ska det inte bli några problem vid tävlingarna ?

Har inte hört det förut att man bara kan lösa för stor häst på ponny utan att mäta upp dom.

Men detta låter lovande för min del.

Du betalar bara storhäst licens för att tävla den som stor häst. :D
Sedan vid permanent ryttarbyte eller försäljning så kan man få den till ponny igen.

Man behöver inte "mäta upp" ponnyn, för hur ska den kunna "mätas upp" till storhäst
om det är en ponny? den är ju fortfarande under 148 cm.

Du betalar bara storhäst licens för att tävla den som stor häst. :D
Sedan vid permanent ryttarbyte eller försäljning så kan man få den till ponny igen.

Man behöver inte "mäta upp" ponnyn, för hur ska den kunna "mätas upp" till storhäst
om det är en ponny? den är ju fortfarande under 148 cm.

Jo men vi kommer inte att göra ett ryttarbyte eller att sälja honom.

En del gör ju så att dom t ex mäter upp sina maxade D-ponnyer till små hästar för att dom skall kunna tävla dom fast dom är över 18år.

Hur fick du reda på detta ? Försökte hitta lite om det på förbundet, men hittade inget bra. Något tips ?

Jag har då inte hört talas om att vissa "mäter upp" ponnyn till häst, hur skulle det gå till om den redan är en riktig ponny?
Jag vet dock om många som betalar en licens för att ponnyn ska få tävla som stor häst. Har inte så stor koll på vart man
kan hitta denna infon, men någon som har gjort detta licens byte borde ha koll :)

Precis som IronWill säger så behöver du bara skaffa hästlicens, inget med mätning. Info finns i TR om jag inte minns fel.
En liten detalj bara - om ponnyn tidigare haft ponnylicens ska man maila förbundet och meddela att dom "fryser" ponnylicensen. Detta för att en häst bara ska finnas på en aktuell licens. Ponnylicensen går sen att "öppna" vid ryttarbyte el försäljning, om ponnyn åter ska tävla bland ponnyer.

jag blir för gammal för min ponny nästa år och eftersom att jag vill fortsätta tävla så tror jag att det blir att sälja henne och kanske ta en storhäst på foder eller nåt. Vill inte lyfta upp henne till storhäst för att hon inte skulle "klara sig" bland storhästarna. Så hon fårgå som ponny efter nästa år med nånannan som har glädje över henne :)

Precis som IronWill säger så behöver du bara skaffa hästlicens, inget med mätning. Info finns i TR om jag inte minns fel.
En liten detalj bara - om ponnyn tidigare haft ponnylicens ska man maila förbundet och meddela att dom "fryser" ponnylicensen. Detta för att en häst bara ska finnas på en aktuell licens. Ponnylicensen går sen att "öppna" vid ryttarbyte el försäljning, om ponnyn åter ska tävla bland ponnyer.

Okej vad bra. Tack så mycket för svaret! :) Ska ta och kika lite i TR nu. Sen beror det ju också lite på om man tror att ens ponny kommer kunna att tävlas bland dom stora hästarna om detta kommer gå bra osv. Men tror inte att detta skulle vara något problem för oss.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 521
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka