Ponny med stora hästar?

I

isabella1

Hej!
Är det någon som vet vilka regler det är som gäller för att få rida D-ponny i storhäst klass?
MVH// Isabella

Sv: Ponny med stora hästar?

Du måste lösa hästlicens om du ska rida högre än klubbtävlingar.

Sedan får hästen inte gå som ponny med andra ryttare under året (tror jag). Jag också tävla min pålla bland stora hästar i år uwa :crazy:

Jag ska bara tävla för att vi tycker det är roligt och han kan skolorna, men vet, du/någon, om det finns en gräns Ex. upp till Mvs...? Har hör det någon gång tror jag?

Du kan läsa alla regler i TR, det finns numera på nätet (se nålad tråd här på sidan med länk).

Du behöver inte lösa licens för lokaltävlingar, däremot för regional och uppåt.

Tittade nyss i TR och det står som sagt att man måste ha licens. Det står också, jag ska citera
"Vid stadigvarande (minst 6 månader) ryttar-och/eller ägarbyte får ponny efter anmälan till Svenska Ridsportförbundet åter starta i dressyrklass för ponny." slut citat. Kan vara bra att veta.

Som sagt så tycker vi att det är roligt och det gör ingenting om vi kommer sist. Klart att det vore kul om vi någon gång skulle komma näst sist... Han däremot skulle nog känna sig snuvad på ärevarven.
Jag tycker att det är bra mentalt för mig. Jag har något att se fram emot.
Och kanske är det någon man kan roa...

Du som skaffat licens till din ponny hur gick du till väga? Var det några speciella saker som man skall tänka på?

Jag ska också tävla min D-ponny bland stora hästar, och har tagit reda på lite info :)

Ska man tävla regionalt och uppåt måste man lösa hästlicens. Under tiden som man tävlar ponnyn som häst, fryses ponnyns ponnylicens. Man kan växla mellan licenserna (alltså tävla ponnyn omväxlande som ponny och som häst), men dessa växlingar får inte ske för ofta, som tätast ungefär ett halvår.

Vad jag har hört får man som högst tävla medelsvår klass. Detta borde innebära att man får starta FEI Prix S:t Geroges, eftersom denna klass motsvarar MsvA.

Lycka till!

Kan ni hjälpa mig att tyda?

"Ponny med ryttare som under året fyller minst 19 år, får tävla i klasser för ridhästar i tom Msv A-klass på regional tävling. Detta kräver licens för häst resp senior"

Citat från Tr Mom 220 "Särskilda bestämmelser för Häst/ponny och ryttare"

Detta måste betyda att man inte kan tävla högre än regionalt samt inte högre än Msv A.
Om någon orkar så läs gärna texten i sitt sammanhang, Jag kanske har missat något.
Tack på för hand!

Jag tolkar som du. Om du är 19 år eller äldre får du tävla ponny tom MsvA på regional nivå.

Räcker inte det?

Jodå om ponnyn har kvalite nog att gå MSV så kan den lyckas, provred en D-ponny som vunnit MSV B och fått placeringar där med.

Hm, undrar varför man inte får tävla nationellt?

Men OM det skulle finnas någon så borde det ju hållas öppet. För man måste ju ändå kvala.

Tittade nyss i TR och det står som sagt att man måste ha licens. Det står också, jag ska citera
"Vid stadigvarande (minst 6 månader) ryttar-och/eller ägarbyte får ponny efter anmälan till Svenska Ridsportförbundet åter starta i dressyrklass för ponny." slut citat. Kan vara bra att veta.
.
.
.
.
Du som skaffat licens till din ponny hur gick du till väga? Var det några speciella saker som man skall tänka på?

Läs också det grundläggande om licenser, TR I Mom 150, 1:3, sammanställning, "regional tävling eller högre, häst- och ponny -->> Häst- eller ponnylicens".

Jag har tävlat min ponny som häst i tre år (i år blir fjärde året) och han har ingen hästlicens eftersom vi bara tävlar lokalt. Dock är det självklart ingenting som hindrar någon från att skaffa hästlicens ändå om man vill lägga de pengarna, men jag tycker det är onödiga pengar eftersom vi sannolikt inte kommer att rida regionalt innan min ponny avslutar sin karriär.

Eller en bra ponny som gör det den ska och en noggrann ryttare.

Men för att placera sig och vinna MSV-klasser menar jag. Men det kanske inte är så svårt som jag tror då...

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
842
Senast: Fiorano
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka