ponny med ovanlia symtom.

J

JennyE

Hmm vet inte hur jag ska förklara.

Men vi har en ponny på 12 år, ganska överviktigt just nu.

Hon har varit halt lite då och då.. De kan vara extrem hälta ena dagen sen när man ska till vet är hon helt haltfri dagen efter.

Så har det varit i ca 1 år. Blir halt vid mera ridning, hade massör hemma som sa att hon var stel i ena sidan. Att vi skulle jobba henne mer med att få muskler på den sidan.

Men när vi började träna mera böjningar a få henne mjuk, såg hon extremt oren ut i stegen. Även när hon sprang fritt, detta började alltså vid ganska kontinuerlig ridning, dock bara i skritt och trav.
Sen bröt jag benet så hon blev stående.

Nu har hon börjat ridits igen.. Idag tappade hon heelt knäna vid ridningen
bara släppte så hon gick omkull fram. har även gjort detta 2 ggr tidigare. då vid igångsättning, dock hade jag inte hunnit gjort mera än skrittat i ca 200 meter. ho bara faller i framdelen. har nu undrat om detta kan ha ngt med hennes hälta oxå. för när hon blir halt blir hon extremt halt kan inte gå. Men dagen efter e den borta...

Någon som har ngn aning vad detta kan vara?

Dock så när hon bara står i vila, så blir hon inte halt..

tacksam om ni har ngn ide vad det kan vara.

Sv: ponny med ovanlia symtom.

Mitt svar är att TA HÄSTEN TILL EN VETERINÄR så fort som möjligt. Har hästen vart halt till och från i ett år är det något som är fel. Omöjligt att säga över internet, endast en veterinär kan ställa diagnos på detta.

Och för guds skull, jobba och rid inte en halt häst.

Jag skulle gissa på fång - kontakta veterinär direkt för att få behandling. Din häst har ont och lider i onödan just nu.

Då vi tog dit vet a förklarade detta, hade vi tur då dom kom när hon var halt. Dom trodde först fång,, men det var det inte sen trodde dom de var hovböld. men det var det inte.. Dom resterade vila sista gången hon var halt sen har hon stått tills nu.

på massörens order red vi sen när vi märkte att hon var oren så naturligtsvis slutade vi rida. Är inte så dum att vi rider en halt häst.
Dom flesta ggr vi har tagit ut veterinär har dom kommit dagen efter a då har hon inte varit halt.
Enda gången dom kom samma dag skrev jag i tidigare inlägg.
Då ser dom inget a anser att hon halkat i hagen,.. Ringde upp till klini då sa dom att ja skulle kma direkt när hon var halt för dom kunde inte se ngt om hon inte hade hälta,, vi ringde sista gången hon var allt fick då tid dagen efter. Då var hennes hälta borta. Ringde tillbaka a då var det ingen ide att kma.. Blir som en ond cirkel.

Be vetrinären kolla blodprov för fästingsjukdom.Då får dom märkliga symtom.
Lycka till .

fast har hemmavet böjt etc? den behöver ju inte vara halt hela tiden för att markera på böjprov.
jag skulle boka hältutredning på klinik och försöka utreda vad som är grundfelet för även om den vilar kan det vara något som ligger kvar och inte läker ut av sig självt, något som behöver hjälp.
spec när du säger att hästen flera gånger bara stupat.

Säger som de andra. Boka en tid till en klinik och gör en ordentlig undersökning med röntgen.

Fast vad har veterinären gjort egentligen? Inget? Du säger bara att veterinären har kollat och hästen är ohalt då (förutom en gång. Vad gjorde vet då? Vad fick hästen för diagnos och behandling???).

Det spelar ju ingen som helst roll om hästen är synligt halt eller inte när man tar den till kliniken..
Är hästen böjd i alla leder? Röntgad? UL?

Fästingsjukdom nu på vintern? Kan det vara så om hon i övrigt är frisk och kry? inge feber, Fästingsjukdom kan vell endå inte hålla på i över 1 år?.

förra årer har hon kanske varit halt ca 5 ggr.
Första gången antog vi hon hade vrickat sig i hagen, a de gick över på en gång.

Andra gången tillkallade vi veterinär. Dom sa att hon skulle vila och han skulle kma tillbaka på morgonen och skulle om hon då var fortfarande halt skickas till klinik. Han kom på morgonen hon var då inte halt! han böjde, longerade. Hon såg ren ut. Han ansåg hon hade gjort illa sig i hagen igen.

tredje gången, pratade vi med samma veterinär igen han sa att hon var en "klumpig" ponny, ansåg inte att vi var tvungna a åka på klinik. Han föreslog en massör som kunde kolla igenom om det var ngt.
massör kom ut. Han sa att hon var ojämt musklad på hela vänster sida, att hon skulle jobbas för att få upp muskulaturen där.
Tidigare promenadreds hon ca 3-4 dagar i veckan.. dock inte när hon var halt såklar! Men när hon jobbades mera så vart hon oren och halt.=
fjärde gången halt. Då tkt både vet a massör att hon bara skulle vila för att de kanske hade blivit för mkt.
Hon vilade sen fick hon som sagt sin
5 hälta.. Då ringde jag direkt till klinik och till ägaren(även kontaktat ägaren tidigare), detta är en foderponny..
Vet på kliniken ansåg att vi skulle kalla dit en vet som kunde kolla igenom om det var akut tid de behövdes. Jag berättade då hela historien, men dom tkt att ja skulle tillkalla vet endå.
Vet kom, ( en annan veterinär den här gången) Han trodde först på fång, men genom undersökning avslog han det, sen trodde han på hovböld så vi tillkallade hovslagare, men NEJ ingen hovböld. han trodde på en vrickning i hagen, även fast det jag hade sagt! Han ringer upp till kliniken och säger att de inte är akut att hon kunde vänta iaf till dagen efter..

Dagen efter är hon inte halt som vanligt!.
Han böjde, longerade och kollade igenom hela hästen men märkte inte ngn antydning till hälta.

Kliniken sa att vi kan komma upp endå MEN eftersom hon inte var halt så blir det en större utredning eftersom dom inte ser varifrån hon har sin hälta. De skulle gå på minst 10 000:- ägaren berättar då att ponnyn är oförsäkrad... Detta kunde inte min syster betala för tillfället, och veterinären som då kom ut och kollade på henne igen på morgonen såg att hon inte var halt eller hade synligt ont. utan bara vela ut i hagen. Så ansåg dom inte att det behövdes ngn utredning just du.

Men Sedan blev hon som sagt inte riden. Nu har hon börjades ridas igen så gjorde hon de här med att bara gå omkull fram, men har dock inte varit halt i övrigt eller visat andra täcken på smärta.. Men är det så hon blir halt igen är det klinik som gäller. Men vela bara veta om ni hade ngn aning om ngt.

det enda jag tror hästfolk för det mesta är rörande överrens om är att sätta hästens bästa först, dvs inte sitta o spekulera om olika diagnoser utan att ha sett hästen ens.
om min häst var halt fem gånger på ett år hade jag blivit rätt osäker. ffa om den börjar ramla på näsan. klinik för totalutredning.

Hade för femton år sedan ett halvblodssto utlånad , hon blev halt , väldigt diffust , olika ben , ryggen osv , detta var på hösten , ingen feber ,.Hästen kördes till klinik , röntagades ben-rygg ingenting.Sista utvägen var att kolla borrelia .hon las in för behandling en vecka ( stark antibiotika) .Men blev inte bra , och på vintern behövdes en kur till.
Så fästingsjukdom verkar det som om dom kan få närsom.Eller rättare sagt ha kvar , vilken tid på året det än är.
Kanske dags att ta en disskution med ägaren vad ni skall göra .Du kommer att behöva hjälp med klinikbesök ,eller beslutet vad som skall göras, eftersom hästen är oförsäkrad !

Senast ändrad av en moderator:

Det kan vara vad som

-Fång
-Fraktur
-Ledinflamationer
-Fästingsjukdommar
-osv

Ta hästen till klinik. Gör ett ordentligt böjprov och röntga hela hästen. Hittar ni fortfarande inget fel ta blodprov.

Kronisk fång var min första tanke, det kan komma och gå i diffusa hältor och rörelsestörningar.

Men för guds skull, ta hästen till en ordentlig klink och gör en riktigt utredning!
Ingen på nätet som inte sett hästen kan veta vad det är.

Om ni inte har råd/tycker det är värt att lägga ut pengar så ta bort hästen, det är definitivt schysstare än att låta hästen gå och ha ont!

jag undrar varför hästen är så tung?. skulle börja med att banta ner pållen på en gång. de kan ju snubbla o gå ner på knä om de helt enkelt är för tunga och otränade o sen får en ryttare på sig. det gäller ju o börja långsamt kanske med tömkörning o stärkande markövningar dock efter en mkt lång vila med innehållande bantning.hästen måste lära sig o lägga mer vikt på bakbenen. man gör ju hästen en väldig otjänst att låta den bli för tung.
hur rider ni? är ni följsamma,använder en bra o passande utrustning? korrekt sits? är hästen engagerad när den arbetas?
orsakerna till hältan kan vara många,har en bekant som hade en häst med hält symptom av o till. det visade sig vara en hovböld som låg o pyrde som flera hovslagare missat.är hästen skodd?
hoppas ni får rätsida på ponnyn. skulle inte heller kosta på en oförsäkrad foderhäst.

Detta är som sagt en foderponny! Vi äger henne inte. Hade vi det hade vi åkt på klinik direkt.

Ägaren anser inte att det är ngt fel på hästen, hon tkr hon är lite klumpig bara, vägrar göra ngn haltutredning eller dyl,.
Enligt ägaren får vi inte göra en utredning på henne.Dom anser det är onödigt.

Och vi vet att lämnar vi tillbaka henne så kmr hon bara hamna hos nästa på foder... För har nu hittat tidigare fodervärd åt henne a där hade dom samma problem..Då hade dom hoppad a tränat henne mkt i dressyr a hon hade då oxå blivit halt.

Hon har gått mer upp i vikt nu då hon har börjat rymma och då vi inte är i stallet jämt, ser vi inte av detta förräns vi kmr a då har hon säkerligen stått där ett tag. Hon rymmer till hö balen.
fast vi har höga hagar + EL. Det tar inte hon trycker sig ut....

Hästen är skodd.
Vi började med att gå ut och gå innan vi började rida henne nu.
Hon promenadrider henne som mest.. skritt bara just nu.
hon har en inpassad sadel, rids på bettlöst.

Anledning till att alla antagligen skriver här är att undra om ngn har varit med om ngt liknande tidigare. ´
Eller har en aning om vad det kan vara.

Jag hade lämnat tillbaka hästen. Må vara grymt men andras problem behöver man inte ta på sig.
En häst utan försäkring hade jag inte vågat att ha hand om. Vem betalar när man akut måste ha veterinär?
// Linda

En sak har jag lärt mig genom åren ....det skall vara ROLIGT att ha häst.:laugh:
Lämna tillbaka hästen , hitta någon annan häst och NJUT !!!! :bump:

Varför skulle ni inte FÅ ta hästen till veterinären för ägaren? Det är ju era pengar = erat problem.
Ägaren borde väl bli glad om ni gjorde det.

Vill ni inte göra det så lämna tillbaka hästen. Är man inte villig att utreda en halvkrasslig häst så ska den pensioneras.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 880
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Föräldrarpenningtillägg
  • Vad gör vi? Del CCIX