"Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Är ingen mamma utan barnet men svarar ändå :)
När jag var 3-6år hade jag en B-ponny som jag "bytade" ut för hon behövde tillridas ordentligt men jag lärde mig mycket på henne. 6-8år hade jag en C-ponny som jag tillslut tyckte var tråkig eftersom det hände exakt ingenting, han gick dit han skulle men aldrig längre.
Som 8åring fick jag en D-ponny som jag faktiskt har kvar inu (är 16år) men har en storhäst också som jag lånar och utbildar.
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Ja, det är svårt det här...
Det blir inte welsh c ponny i alla fall, för han visade sig vara d-ponny efter en mätning.
Och då kände jag att nej, då kan de rida på min i stället.
Problemet är att min krake är ju bara 5, och ett litet monster:devil:
Men däremot har jag både hört och läst att många "ponnyungar" rider in sina små ponnyer själva.
När dom är runt 8-10 år. Det verkar vara ganska vanligt har jag märkt. Framförallt wm, men är det kanske för att de flesta är väldigt lätta att rida in?

Näe sökandet fortsätter...

Men det är väldigt intressant att läsa hur olika de flesta faktiskt tänker:laugh:
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Dottern är 10 år och ca 155 cm, rider C-ponny på 139 cm. Nu är han lite till åren så troligtvis behövs en ny ponny innan hon egentligen växt ur honom. Nästa ponny vill jag ha så stor som möjligt, dels för att hon ska kunna ha den hela ponnytiden men också för att även jag ska kunna hjälpa till att rida den, speciellt viktigt om det blir en yngre ponny.
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Vad rider era barn för ponnyer, och hur gamla är barnen?

Min äldsta är 3½ år och han "fick" sin första poonny när han var lite mer än 2½ år. Han rider på en miniatyr hingst som är gudasnäll:love:


Vilken storlek är det ponnysarna?

Bamse är 74 cm i mkh och sonen är ca 100cm lång.

Alla tänker så olika, att de kan växa i sin ponny, eller att de får växa ur sin ponny etc..


Jag vill hellre att de växer ur ponnisarna. Ponnyåren är en viktig tid och att sätta dem på för "höga" hästar tycker jag oftast gör mer skada än nytta. DEt är aldrig kul att sälja en ponny, mne ibland har mna inget val. Dock så kommer vår hingst alltid att få stanna kvar! Han är så otroligt snäll.

Bonusbild!

cimg2646_205193708.jpg
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Åh så söta:love:

Jag får väl se om jag kan hitta en b-ponny, det känns som att det är det bästa just nu, vill inte att någon ska bli rädd, och inte vilja hålla på mer...
Dom ska ju tycka att det är lika kul som jag;)
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Åh så söta:love:

Jag får väl se om jag kan hitta en b-ponny, det känns som att det är det bästa just nu, vill inte att någon ska bli rädd, och inte vilja hålla på mer...
Dom ska ju tycka att det är lika kul som jag;)

Jag skulle heldre köpa en liten ponnny som är äldre och världsvan. Då kan de lära sig rida barbacka, hoppa av/på själv och framförallt sköta den. DEt är svårt när ponnyn är 20 cm högre än ryttaren;)

Jag hade turen och hittade denna hingst i samma stall som jag sålde min c-ponny till. Och han fick följa med hem! Har inte ångrat det en sekund. Han är verkligen supersnäll mot barn (och vuxna) trots brunstande ston jämte;)
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

KL

Håller med all de som säger att individ är mycket viktigare än storlek. Dottern fick liten häst (1,57) när hon var 12 år och 1,47. Största anledningen var att vi ville han en snäll häst som även ovan pappa kunde rida. (Det fullblod jag hade var ingen lämplig läromästare i hoppning...) Det tog dock inte många veckor innan dottern tog över hästen fullständigt för att pappa enl henne "red fel"... Pållen är sagolikt snäll och månar om alla barn samtidigt som han är en väldigt rolig häst att rida. Efter tre år växte ungen ur honom och det blev till slut en - hm - rejält tilltagen unghäst till dottern och jag tävlar numera vår gamle ögonsten.
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Jag har hittat en liten welsh nu, men han är ju bara skrittad på utav barn då, inte travad eller så.
Det var förälskelse vid första ögon kastet:love:, men lurar på om det är dumt..
Han är 4, och VÄL hanterad av barn och vuxna, snäll som få när barnen är med och runt honom..
Men frågan är, är det dumt att köpa en så ung ponny?
Nu är jag så där rådvill igen:(
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Mina barn är nu vuxna men när dom var små resonerade jag som så att dom fick rida mina hästar + rida på ridskola. Dottern skaffade sig häst när hon blev vuxen sen.
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Jag hade också gärna sett att de skolats på ridskola först men vi har 6.5-7 mil enkel väg till ridskola.

Vi har idag hemma ett c-ponnysto som de har som pysselponny och sen kommer rida lite. Hon är fd tävlingsponny.

Skulle dock vilja ha en b-ponny också då c-ponnyn är liiite stor för yngste pojken.

Skulle gärna ha en gammal tant eller gubbhäst med den trygghet som ofast kommer med åldern.
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Mina barn, 6 och 3 ar har en welsh mountain som bara ar tre ar. Henne kopte jag forra aret som tvaaring for att unghasten skulle ha hyffsat jamngammal lekkamrat.

Var lilla Dingla ar en jattefin barnponny trots aldern. Jag har aven kort in henne och rider henne ibland korta stunder just for att lara henne och utbilda. Mina barn rider nastan enbart med ledare just for att inget ska handa och de ar inte sa vana an heller. Hade de haft en aldre ponny hade jag kanske vagat slappa dem mer losa men vi har lost det sa har.
 
Senast ändrad:
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Jag har hittat en liten welsh nu, men han är ju bara skrittad på utav barn då, inte travad eller så.
Det var förälskelse vid första ögon kastet:love:, men lurar på om det är dumt..
Han är 4, och VÄL hanterad av barn och vuxna, snäll som få när barnen är med och runt honom..
Men frågan är, är det dumt att köpa en så ung ponny?
Nu är jag så där rådvill igen:(

Om du har en duktig liten ryttare somm kan utbilda henne ser jag inga problem alls!

Jag köpte som sagt en ingst och har fått höra endel om detta. Trots att han är snällare än alla ston/valacker jag haft.
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Hm, många skriver rätt individ viktigare än storlek...fast jag menar att man faktiskt kan hitta en häst som både är rätt individ och rätt storlek:). Jag tycker det är viktigt att barnen får lära sig på hästar de faktiskt kan hantera rent storleksmässigt, när det kommer till ridningen är det väl inte riktigt lika viktigt förutom att det alltid är trevligt att kunna skänkla under sadeln och inte på den;).

Vår äldsta dotter fick en c-ponny först som inte var rätt individ och därför såldes, därefter hittade vi världens bästa b-ponny, 128 cm. Det var för två år sedan då dottern nyss fyllt 11. I samma veva hittade vi en större a-ponny åt de två yngre tjejerna, en ponny som är gudasnäll i all hantering men till en början behövde de ledare då han var rätt pigg att rida. Men de lärde sig massor och kunde sedan rida själva utan problem.

I dagsläget har vi precis köpt ny ponny åt äldsta tjejen. Vi var inne på maxad c-ponny men insåg att med så långa ben lär hon växa ur en sådan fortare än vi hinner blinka och det är ju inte kul att behöva byta snart igen. Så nu har vi köpt en d-ponny och hon rider den parallellt med b-ponnyn som nu även småtjejerna rider, fast de är ju 8 och 11 vid det här laget. A-ponnyn har blivit kelgris på traktens ridskola där han trivs ypperligt.

Så jag tycker storlek på ponny är viktig, men samtidigt bör man ju tänka på att barn i tidiga tonåren kan dra iväg rätt mkt på längden ganska fort så man inte köper en som fort blir för liten. Sen tycker jag att b-ponny är bra för barn om de vill tävla lite så småningom, stor skillnad på att tävla b-ponny bland andra barn än att ha en c-ponny och kanske tävla mot 17-åringar...tycker jag!
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

dotter 2 år fick låna världens snällaste shettis , skulle det varit 4 barn inne hos honom och provat lyfta hovarna samtidigt skulle han nog provat lyfta, supersnäll att köra, bockade med större ryttare, när dottern var 4 år behövdes han hemma.
dottern 4 år köpte en 15 år welsh mountin 114 cm var perfekt i stallet och att leda med små ryttare på ryggen men för tuff för min lite osäkra dotter så i efterhand skulle jag istället köpt en tryggare b-ponny, denna var välutbildad och snäll men lite för framåt.
(fick åka och rida bekantas welsh mountin 109 cm som man sprang bredvid så galopperade den gudomligt snäll att rida men inte någon go ponny i stallet)
Dottern 11 år fick låna en 20 år gammal d-ponny supersnäll lugn och trygg när matte pluggade över vintern.
Dottern 12 annonserade efter välutbildad trygg snäll d-ponny som hon inte skulle bli skrämd av och hittade en kanonponny som hon älskar över allt annat fick betala ganska mycket för den men hon är värd sin vikt i guld.
Idag är min dotter 15 år 160cm och rider även mitt stora halvblod 170cm utan problem, endel barn är tuffa och modiga och kan utan tvekan ha lite tuffare ponnyar men det fungerade inte för min dotter,
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

KL. Jag skulle också verkligen trycka på att inte vara rädd för en gammal ponny. Är den fräsch och fin och 23 eller nåt som har den ju hållit bra i många år och har flera år kvar att ge, särskilt om man har en som inte rider så prestationsinriktat utan mest rider ut och lallar runt i paddocken. Jag tycker att det är förvånansvärt många som inte vågar sig på att skaffa en ponny eller häst som är lite äldre. Min granne ojade sig över min 29-åring som skaffades, men bättre häst har jag då aldrig varit med om till ett barn!
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Vi är 8 syskon i min familj så när en växer ur hästen tar nästa över :) när min lillasyster var 12 år köpte vi en shettis som hon red in. hon växte dock ur hästen rätt snart efter det, men då tog mina yngre systrar över honom och han har varit en väldigt trevlig barnhäst. tyvärr fick vi ta bort honom nu i år.. så då rider vi alla på min fjordhäst som visseligen kan bli lite väl stark för de små men gudasnäll och hur lugn och trygg som helst:) dessutom har vi precis lånat en 17årig new forsest som min 12 åriga syster ska ha är det tänkt. när man är i åldrarna 6-19 som rider är det bra att ha hästar som alla kan rida på. så att om det blir några problem kan vi som är större rida till hästen. även fast en shettis eller liten b-ponny vore det optimala för de allra minsta.
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Dottern fick en shettis då hon var 4 år, nu som 6-åring rider hon själv med mej ut i skogen. Han är 101 cm och det är egentligen först nu hon når att skänkla ordentligt (han är ganska maffig i modellen). Då han börjar bli till åren (22 år) och är ganska lat, (han är riktigt rolig att köra och rida i skogen, men tycker det är urtråkigt på ridbanan...), så har vi börjar kika lite smått efter en B-ponny, hon kan säkert rida shettis ett år till men det känns inte rätt mot henne att byta häst efter bara ett år, de fäster sig ju vid dom. Vi har ingen panik och letar inte aktivt, men snubblar vi över någon så kanske. ;) En häst som är snäll kan de ju "växa i" men skulle inte sätta dom på en för svårt ponny. Tycker inte storleken är viktigast utan psyket på ponnyn.
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

JessieoDingla_zps9174cc94.jpg


Här kommer en bild där dottern 3 år rider på Dingla, också hon 3 år.

Åh så sött:love:
Har nu hittat ett litet welsh sto som vi har här hemma på prov nu ett tag.
Hon är 6 år , magen sa att inte ha en för ung ponny, men samtidigt något som vi kan förhoppningsvis kan ha i ca 6-7 år till, när lilla syster växer ur.
Jag har ju faktiskt läst vad alla här har skrivit och rätt ponny och gärna rätt storlek är väl egentligen det optimala..
Rätt eller fel kommer troligtvis att visa sig..
Men rackarns vad nervöst det var i dag när dom skulle skritta här hemma för första gången:laugh:
Men dottern är ju inte nervös utan det är ju jag som är dö larvig... Någon mer som är så?
 

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
735
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 529
Senast: Rosett
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp