"Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Deus

Trådstartare
Jag tänkte bara kolla med er ponny mammor...
Vad rider era barn för ponnyer, och hur gamla är barnen:confused:?
Vilken storlek är det ponnysarna?

Alla tänker så olika, att de kan växa i sin ponny, eller att de får växa ur sin ponny etc..
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Jag tänkte bara kolla med er ponny mammor...
Vad rider era barn för ponnyer, och hur gamla är barnen:confused:?
Vilken storlek är det ponnysarna?

Alla tänker så olika, att de kan växa i sin ponny, eller att de får växa ur sin ponny etc..
Vi köpte en d-ponny till vår dotter. Hon var 12 år när hon fick ponnyn och var kanske 150 cm lång då. Hon växte alltså varesig i eller ur ponnyn. Jag tror att huvudsaken är att barnet känner sig trygg på ponnyn och att ponnyn är snäll och väluppfostrad snarare än storleken på ponny. Om barnet inte själv kan få ponnyn från stallplan så blir det inte roligt för barnet och små ponnys är inte lättare än stora ponnys avseende den biten.
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Vi har alltid resonerat att tjejerna ska ha ponnyer som passar, både storleksmässigt och kunskapsmässigt. Deras första ponny fick de då de var 8 resp 6,5 år och det var en liten säker B-ponny som fick lära dem grunderna.
Visst, de växer fort i dessa åldrar men hellre att man får byta ponny än att man köper "för mycket" häst och barnen riskerar att bli skadade eller rädda.
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Mina barn ar 4.5 ar och de har en 15 ar gammal Welsh A. Han ar kanske lite for stor egentligen, just nu skulle det kanske passa battre med en shettis eftersom barnen bara ar runt metern, men han ar totalt gudasnall och har dessutom fordelen att jag kan rida honom vilket underlattar i vardagen. Barnen red en minishettis tidigare, den var hemsk - valdigt het och opalitlig. Da ar den som vi har mycket battre, sakrare ponny kan man nog inte hitta!
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Första ponnyn tog vi på foder och det blev en D ponny till dottern, då 9 år och till mig. Visst var hon alldeles för stor för dottern, men med ett hjärta av guld och erbjöd även bus i lagom dos.
De kamperar fortfarandes ihop, dottern är nu 13 år och vi köpte henne efter ett tag.
Utöver det har vi en 3 åring, föl till ovan sto, också D ponny, som dottern utbildar ihop med hjälp av tränare givetvis.
Lilla dottern 9 år har en maxad C ponny på 26 år. Hon trillade av o bröt armen för 1½ år sen och nu är Gamle man perfekt till henne, snäll o med lagom tempo.

Håller med Emmie att de bör ha lagom storlek på sina ponnyer, men det var inte planerat att ha en så stor ponny från början. Men vi fastnade så för individen och inte storleken. :love:
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

kl

min dotter är 12 år, ca 150 cm och rider allt från små c ponnys till större d -ponnys som ligger på gränsen till storhäst. Sen så är dottern ganska smal och vi har smäckra hästar så det funkar bra:)
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Har inga barn själv men många kompisar som har det.

De allra flesta resonerar att rätt individ är viktigare än rätt storlek.
Har en kompis som köpte en lagom stor Welsh Mountain till sin dotter för några år sen.
Världens bästa lilla ponny, men nu är det katastrof hemma när dottern börjar växa ur den älskade ponnyn och de varken har tid, plats eller råd för en till häst så ska hon kunna rida om något år måste ponnyn bytas ut mot en större.

En annan kompis har lånat min islänning på foder, var meningen att mamman i familjen skulle ha honom och de skulle köpa en shettis eller liknande till den 4åriga dottern.
Men lillpluttan och min islänning visade sig visst vara oskiljbara trots att han egentligen är alldeles för stor men han tar hand om henne väl.
Så nu får modern titta efter annan häst istället :p

Skulle jag köpa en ponny till ett framtida barn skulle jag nog köpa en bra individ men lite att växa i.
Om det åtminstone är en liten C-ponny kan jag dessutom sitta upp och rida till med jämna mellanrum utan dåligt samvete vilket jag också tycker är bra.
 
Senast ändrad:
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

"KL"

Måste fråga... varför talas det om att ponnyer är för stora till barn men aldrig om att hästar är för stora till vuxna?
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Näe det talat man inte om;) det har du rätt i, själv väljer jag att rida d-ponny:banana: Tycker att allt över är 155 är super stort..

Men, vi har en b-ponny nu, mina tjejer är 5 och 7, och anledning till frågan är att vi behöver ett litet tillskott i hästfamiljen , för båda vill rida, och borsta och pyssla och hämta från hagen osv osv osv...

Men frågan jag ställer mig då är, ska jag satsa på en c-ponny, som är i sina bästa år (10-15) eller ska det bli en b-ponny till?
Jag blir inte klok på det alls.
Den äldsta dottern är ca 123 cm nu, jag tycker att hon är lång, men jag jämför kanske med systern:o

Kände att jag behövde råd från andra ponny mammor, eller ni med erfarenhet..

Hur hade ni gjort?
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Min dotter hade först min gamla c-ponny, en NF som var hur snäll som helst men vi fick tyvärr ta bort honom när dottern var fyra sen hade hon ingen egen häst på ett tag. När hon var 6 hade hon en liten WM på foder ett år och fick sen börja rida sitt alldeles för stora russ på 127 cm när hon var 7 eftersom vi fick tillbaks den från fodervärden. Det gick bra och hon fortsatte att tävla russet tills hon var 11, sen började hon se stor ut. När hon var 10 fick hon en annan b-ponny, en NF som var 128 cm alltså bara en cm större och honom hade hon tills hon blev för gammal och det såg ändå ok ut så det beror ju mycket på hur ponnyn är byggd också, han var iofs skadad sista halvåret så då red hon inte honom däremot växte hon en massa.

När hon blev för gammal för b-ponny var det dags att skaffa någonting större och där stod jag med en 170 cm lång 14-åring, jag ville att hon skulle ha en d-ponny själv ville hon ha en häst. Nu föll det sig så att en häst som vi hade ett speciellt band till blev till salu i precis samma veva så det blev en 164 cm hög treåring som idag, ett halvår senare, mäter 170 cm hon också och än så länge går det jätte bra :laugh:

Russet som dottern hade har vi fortfarande kvar och hon rids idag av min 6-åriga son och en 10-årig medryttare, båda kan växa en bra bit innan de är för stora.

Jag hade sett mer till individen, hellre en d-ponny som är lugn och trygg än en b-ponny som är mindre lämpad, hittar man en kärlek ska man nog inte bry sig om några cm hit eller dit.
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

ja, det är väl individen man ska se till, det håller jag med om.
Det jag tänker är väl mest om det blir för mycket ponny för henne..
Jag är så kluven över hur jag ska göra.
Jag vill ju att hon ska känna att hon klarar av det, vill inte sänka ner henne i skorna samtidigt som jag vet att hon växer så det knakar, och växer hon ur ponnyn så står jag med 2 b-ponnysar.
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

ja, det är väl individen man ska se till, det håller jag med om.
Det jag tänker är väl mest om det blir för mycket ponny för henne..
Jag är så kluven över hur jag ska göra.
Jag vill ju att hon ska känna att hon klarar av det, vill inte sänka ner henne i skorna samtidigt som jag vet att hon växer så det knakar, och växer hon ur ponnyn så står jag med 2 b-ponnysar.
En ponny på foder kanske skulle kunna vara en lämplig variant? Då vet även barnet att ponnyn bara är till låns och kanske känslomässigt lättare kan acceptera när hon växer ur ponnyn? Nu kanske det är jag som lägger in mina känslor mer i problemet än vad som är bäst ridmässigt för din dotter? Eftersom anledningen till att jag hellre köper "stor och snäll alternativt liten ponny på foder" är att jag personligen saknar "sälja häst-genen" annat än under absolut akuta omständigheter (som t ex. långvarig pengabrist eller så);)
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Ja, det är ju det som jag allra helst vill, för som du säger, då är det ju "bara" att byta om några år.

MEN, tro mig, det finns ju inga b-ponnysar att låna! Jag har letat i över 1 månads tid nu, men nej, alla vill sälja dom.
Har även annons om att önskar låna men får inga napp....
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Ja, det är ju det som jag allra helst vill, för som du säger, då är det ju "bara" att byta om några år.

MEN, tro mig, det finns ju inga b-ponnysar att låna! Jag har letat i över 1 månads tid nu, men nej, alla vill sälja dom.
Har även annons om att önskar låna men får inga napp....
Hmmm... ja, då är kanske en d-ponny är bättre? Beror ju förstås vad huvudintresset är. Rida pyssla gosa och lite småtävlingar då och då, eller tävla inom högre klasser?
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Nja d-ponny har jag, så det vill jag inte ha, det blir för stort.
Hon/dom kommer nog att få över min kille sedan, när dom blir så stora.
(han är bara 5 nu)

Huvudsak är mys gos pyssel, rida i skogen, lära sig ordentligt.
Inga tävlingar ännu i alla fall, men det kanske kommer, den äldsta är extremt tävlings inriktad i det mesta hon tar sig för.
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Vad tror ni om welsh sek c? Ca 133-134 hög, snäll, MYCKET välhanterad...
Det är inte cob typen, så han är ganska nätt.
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Vad tror ni om welsh sek c? Ca 133-134 hög, snäll, MYCKET välhanterad...
Det är inte cob typen, så han är ganska nätt.
Låter utmärkt tycker jag. Om inte döttrarna ränner iväg något alldeles förskräckligt så kommer de kunna ha hästen länge. Det blir ju i alla fall fram till den yngsta är uppåt 13-14 år i alla fall. Lite beroende på hur lång hon blir innan hon vuxit klart:angel:
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Jag har ett 29-årigt russ som är som en robot samt inkörd. Otroligt bra barnhäst. Han är 128 cm och rätt stor till sönerna 7 och 9 år, men lyder dem helt och hållet när de rider. Och så kan vi ju köra honom också.
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Min dotter får nöja sig med att låna min och syrrans häst, hon är 11 år och hästen ca155 men det går bra. Nu i somras hade vi en maxad shettis-hingst på lån som hon då fick rida in, den var hon lång på men hon väger bara 40kg så det fungerade hyfsat ändå.

016.jpg
 
Sv: "Ponny Mamma" Vad har barnen för ponny?

Har en maxad shettis, tunnare modell, till mina barn, eller mitt barn får jag säga då bara en rider. Shettisen är i perfekt storlek och vi har haft den ett par år (foderponny) men allt eftersom barnet blir duktigare blir ponnyn allt svårare att rida... ingen bra kombination, barnet är dessutom bara 6 år och lärde sig att rida själv för två år sedan och från att ha travat och ridit med på ridturer själv får vi nu gå med hen (alltså att jag inte rider med) och det blir en stor omställning, hen har också blivit rädd för ponnyn och vill helst bara skritta. :grin:
En toppenponny som är supersnäll men som är lite för arbetsglad skulle man nästan kunna säga och utmanar därför sin ryttare och det funkar inte så jättebra...

MEN det jag skulle komma fram till att det inte är lätt när man har foderponny heller, risken att ponnyn hämtas är ju överhängande hela tiden eftersom vi har "tillsvidare" som tid i kontraktet. Och nu har vi dessutom haft ponnyn i 5 år, det är inte helt lätt att göra sig av med den heller ska jag säga... för tankarna har ju gått i att skaffa en annan lugnare ponny.. men det vill ju inte barnet heller då även hen har fäst sig vid ponnyn.

Rörigt.
Satsar hellre på individ än storlek.
 

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
735
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 529
Senast: Rosett
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp