Ponny eller häst?

Z

Zvala

Vet inte var en sån här tråd ska ligga, moderator får gärna flytta den om den skulle ligga på fel ställe!

Det är så att jag ska hyra/köpa en häst i höst och jag står i valet om jag ska ha en D-ponny eller häst (jag är 1.67 och väger ca 57kg). Jag har alltid ridit ponny så det känns mest naturligt, men jag är osäker på om jag egentligen är för stor/lång/tung för det. Sen är det så att jag är 16 år och skulle gärna ta vara på mina sista ponny-år. Blir helt galen på det här så jag hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig!!!

Sv: Ponny eller häst?

Nu vet ju inte jag om du vill tävla, där kan det ju spela in om du ska ha ponny eller häst. En ponny kan du ju bara tävla i två år till (som ponny i alla fall, går att tävla den bland stora hästar om man vill), så det beror väl också på hur länge du tänker ha hästen.
Men annars tycker jag du ska satsa mer på individ än på storlek.

Ska du tävla så tycker jag verkligen du ska satsa på ponny. Är så ledsen för att jag missar mina ponnyår (för lång) och går direkt på storhäst, inget fel i de, men tävla ponny är helt annorlunda mot storhäst.

Ska du dock inte tävla tkr jag storhäst är rätt. Du slipper fundera över längd/vikt och vill du tävla om några år är det bara att köra på. :D

Jo, tävla vill jag. Inte jättemycket men lite lokala och så.
Antagligen kommer jag bara ha en häst på foder nu det första året, så då kommer jag inte behöva tänka på att jag måste sälja den om två år eller hur man ska säga.
Jag håller med dig om det där med individen, men jag undrar om jag är för stor för att ens titta på ponnyer liksom.

Ja, det känns som att jag kommer ångra mig om jag inte tar ponny, häst kan jag ju rida senare:)
Men det verkar iaf inte som ni tycker att jag är helt förstor för ponny iaf?! Det är synd att jag inte har några bilder på den här datorn...

Du är absolut inte för stor för att kolla på ponnyer! :eek: Jag provred en ponny innan jag köpte min storhäst. En megafin SMponny (unghäst), väldigt maxad o ägaren tyckte vi såg väldigt fina ut ihop. Dock beror det otroligt mkt på individen. Hästar som bär upp sig med hög hållning ser större ut. En nära vän tävlar sina ponnyer, och hon är 175 cm lång. Prova dig fram!

Ååh, du vet inte hur glad jag blir när du säger sådär!!:bump:
Fick hela tiden höra av min förra ridlärare att jag var förstor (och det var ändå 1,5 år sen när jag va ca 5 cm kortare och vägde några kilo mindre) men jag lyssnade inte på henne och red ponny ändå och sen har jag inte tänkt så mycket mer på det men nu när jag beslutat mig för att hyra eller köpa så har frågan dykt upp i mitt huvud igen. Sen vet jag ju inte, kan ju hända att jag träffar på en jättetrevlig storhäst!:D

Jag skulle satsa på en d-ponny om jag vore du!
Ponnytiden är ju en period som man inte vill gå miste om, att rida/tävla häst har du gott om tid med!

Och herregud männska, en d-ponny är verkligen inte för liten för dig!! :)

skulle jag vara du skulle jag helt klart välja häst..
är själv ca 169cm och har precis gått över till häst för att jag var alldeles för lång för ponny, men det var ju också en tunn sak med mkt manke på ca 145cm.. så det beror ju också på hur ponnyn ser ut.

Jag är lika lång som dig och rider d-ponny, din vikt är det inga problem med heller. Men det är att föredra om ponnyn är av den rejälare sorten, min egen är en biff utan manke och jag ser ganska lagom ut på henne haha :p

Jag är mycket mera ponnymänniska, så jag hade utan tvekan valt ponny.
Men nu är det ju inte jag som ska köpa häst, om du hittar en ponny som du gillar så behöver du inte oroa dig för att vara för stor. Jag är i samma storlek och har ridit massa ponnys. Även C ponny funkar bra. Det beror ju mycket på hur dom är byggda, men du känner väl själv om du känner dig stor. Om inte så är det bara att köra på.

Ponnys är underbara:love:

Ååh, du vet inte hur glad jag blir när du säger sådär!!:bump:
Fick hela tiden höra av min förra ridlärare att jag var förstor (och det var ändå 1,5 år sen när jag va ca 5 cm kortare och vägde några kilo mindre) men jag lyssnade inte på henne och red ponny ändå och sen har jag inte tänkt så mycket mer på det men nu när jag beslutat mig för att hyra eller köpa så har frågan dykt upp i mitt huvud igen. Sen vet jag ju inte, kan ju hända att jag träffar på en jättetrevlig storhäst!:D

Då är jag glad jag gladde dig. ;):D

Äsch, jag lyssnade aldrig på min ridlärare. :D Man måste känna efter själv.

Sen är det ju också en enorm skillnad om hästen är 140 eller 148 cm, d-ponny är ju ett stort områda. Jag som är 165 cm är för lång för ponnier som är 140 cm, men alldeles lagom för ponnier på 148. Sedan varierar det så klart på hästens kroppsbyggnad, om den är väldigt smäcker eller är mera åt det maffiga hållet :grin:

Har läst igenom det ni har skrivit och det verkar som det blir ponny för mig:) Det som är bra är att jag föredrar att rida lite kraftigt byggda hästar, så skulle hitta en kraftig ponny skulle ju det bli perfekt. Ska faktiskt åka och titta på en om två veckor och jag hoppas hoppas hoppas att vi kommer gilla varandra!:D

Nu ska jag vara lite kärringen mot strömmen här... ;)

Jag var själv i din sits för 15 år sedan (ungefär samma längd och vikt också) och var helt inne på att köpa en maxad D-ponny. Jag blev starkt avrådd från det av dels min tränare, dels stallägaren (svårklassryttare i hoppning som ofta hjälpte mig med träningen, jag hade ridit/tävlat hennes mammas häst i 4 år).
Dels för att jag bara skulle ha 2 år på ponny, dels för risken att växa ur ponnyn i förtid, dels för att maxade ponnyer på den nivån är dyrare (var iaf då) samt att jag redan hade tävlat storhäst (den jag red var 155cm). Så.... jag köpte mig en liten stor häst istället (158cm) och det ångrar jag inte en sekund i dagsläget, och dessutom så slapp jag ju den "svåra" omställningen från ponny till häst.

Storleksmässigt tror jag inte att en ponny är för liten för dig, men vill du verkligen tvingas sälja/lämna tillbaka din kompis inom ett par år???

Jag väger lika mycket som dig och är lika lång , jag trivs utmärkt på min d-ponny som är 1.46 och smäckert byggd :) Jag är i största laget tycker jag själv , men jag har inga problem att rida ordentligt i varken hopp eller dressyr :) Om du ska ha hästen en längre tid skulle jag föreslå stor häst eftersom att du skulle få byta snart , men vill du tävla så kommer ponny bli mycket roligare för dig skulle jag tro :) Det finns många ponnyryttare som är mycket längre än dig , tro mig :) Jag har aldrig fått påpekat för mig att jag är för lång i allafall ^^

Jag tkr absolut att du ska satsa på häst, speciellt om du vill tävla och du kanske inte har vuxit färdigt helt ännu.
Visst är det roligt att kunna rida ponny så länge som möjligt, men det är tungt att växa ur.

Här jag bor satsar ridsportförbundet mkt på juniorerna bland storhästarna, har inte tävlat mkt alls utan märkte det i helgen då alla juniorer som fick över 55% fick rosetter.

Jag red både ponny och stor häst när jag var 16. Och stor häst var mycket roligare! Det var tuffare konkurans och man var helt enkelt tvungen att vara bäst för att lyckas och inte bara glida runt som jag gjorde på ponnyn ;)

Dessutom går 2 år så fort. Jag vet inte hur mkt du kommer köpa häst för men det tar ett tag innan man lär känna varandra och det börjar gå bra. Och då har de där 2 åren nästan gått.

Satsa du på en D-ponny. Den kan du tävla ponnyklasser med ett par år till och håller sen till att tävla bland stora hästar, framförallt i dressyr. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar