Ponny dödad av varg

Kangal är en drömras och har koll på var jag kan köpa redan vuxen från linjer som används till att skydda tamdjur. Från ett land som använder sina djur till detta arbete i betydligt högre grad än i Sverige.

Behöver inte vara så många år utan även 2st vid knappt året gör ett bra jobb.

Tack på tipset.
Hoppas du tänker ha riktigt rejäla staket runt dina kangaler. Min (kopplade) unghund blev illa biten av två sådana som rymt från sin fårflock och plötsligt stod framför oss i skogen. Det var minst sagt traumatiskt. Både att se sin hund bli näst intill ihjälbiten, men också bara det faktum att stå där ensamma, med två lösa jättehundar med instinkterna de har… Hade hellre mött varg faktiskt. (Detta var inte i Sverige utan i Tyskland där jag bor.)

Hoppas du tänker ha riktigt rejäla staket runt dina kangaler. Min (kopplade) unghund blev illa biten av två sådana som rymt från sin fårflock och plötsligt stod framför oss i skogen. Det var minst sagt traumatiskt. Både att se sin hund bli näst intill ihjälbiten, men också bara det faktum att stå där ensamma, med två lösa jättehundar med instinkterna de har… Hade hellre mött varg faktiskt. (Detta var inte i Sverige utan i Tyskland där jag bor.)
Reglerna för boskapsvaktande hund i Sverige är ju rätt strikta av en anledning. Förstår att det var ett trauma :(

Jaje men, kommer vara minst RAS staket.

Visst är det märkligt att varg inte är ett problem på platser som har en betydligt större folktäthet än Sverige. Varför är just Sverige så unikt så det inte går att ha varg i skogen här när det fungerar där?
Men är inte det där en myt? Jag tycker att det verkar vara ett växande problem att vargar tar betesdjur i hela EU och att flera länder vill ha ökad jakt.

Men är inte det där en myt? Jag tycker att det verkar vara ett växande problem att vargar tar betesdjur i hela EU och att flera länder vill ha ökad jakt.

Ökad jakt och problem med att vargen tar betesdjur är en sak, att vi inte skulle ha någon inhemsk matproduktion är en annan. Jag tror att inlägget du svarar på måste läsas med den typen av påstående i åtanke.

Kruxet är att stammen procentuellt ökat så mycket, från ett fåtal djur för några decennier sedan till nu närmare femhundra individer och det gör att mindre skygga vargar inte selekterats bort och det tycker jag man märker. Här i Skåne är det många som vittnat om vargar tätt inpå hus och människor, tror själv jag varit med om det under en natt i ett vindskydd dock inte helt säker på att det verkligen var en varg.

Visst är det märkligt att varg inte är ett problem på platser som har en betydligt större folktäthet än Sverige. Varför är just Sverige så unikt så det inte går att ha varg i skogen här när det fungerar där?
Vilka länder tänker du på? Både Danmark och Tyskland har problem med att vargarna tar tamdjur.
Även Indien har problem men är ju inte samma varg som vi har så lite fel att jämföra där.

Ska tilläggas att jag inte hör om att vargen skulle vara OND men det är ett rovdjur som beter sig som ett rovdjur likt räv, iller mm
Fast det går inte att komma ifrån att vargen får otroligt mycket hat jämfört med våra andra rovdjur. Kanske inte alltid på det här forumet, men generellt. Den ska inte få finnas, den ska skjutas, plågas och hånas. Bara sättet vissa skjuter dem på och ivern att delta säger en del jämfört med annan rovdjursjakt. Hur rubrikerna lyder i jakttidningar.

Lite jämfört med räven här i UK, med lite extra på toppen.

Fast det går inte att komma ifrån att vargen får otroligt mycket hat jämfört med våra andra rovdjur. Kanske inte alltid på det här forumet, men generellt. Den ska inte få finnas, den ska skjutas, plågas och hånas. Bara sättet vissa skjuter dem på och ivern att delta säger en del jämfört med annan rovdjursjakt. Hur rubrikerna lyder i jakttidningar.

Lite jämfört med räven här i UK, med lite extra på toppen.
Ja det finns dom som inte tycker den ska finnas i landet men inte pga ond utan för att den beter sig som det rovdjur den är. Har inget med ond eller god att göra.

Skillnad på varg och andra rovdjur så får du vidta åtgärder på ett annat sätt som inte är lagligt mot varg. Tror det där är stor skillnad på hur många ser på olika rovdjur. Är ju ingen/ mycket få som reagerar på att någon sätter upp en mink eller iller fälla.

Senast ändrad:
Ja det finns dom som inte tycker den ska finnas i landet men inte pga ond utan för att den beter sig som det rovdjur den är. Har inget med ond eller god att göra.
Fast varför just vargen i så fall, om den bara är ett rovdjur precis som alla de andra? Någonstans finns ju roten till hatet och motståndet.

Skillnad på varg och andra rovdjur så får du vidta åtgärder på ett annat sätt som inte är lagligt mot varg. Tror det där är stor skillnad på hur många ser på olika rovdjur. Är ju ingen/ mycket få som reagerar på att någon sätter upp en mink eller iller fälla.
Jag anser att fällor borde förbjudas, de sköts sgs aldrig utan djuret kan sitta fångat och stressa upp sig i timmar. Samtliga lodjur som obducerats har träflis i magen efter att de försökt klösa och bita sig fria. Fanstyget saxar ska vi inte ens prata om. :rage:

Jag anser att fällor borde förbjudas, de sköts sgs aldrig utan djuret kan sitta fångat och stressa upp sig i timmar. Samtliga lodjur som obducerats har träflis i magen efter att de försökt klösa och bita sig fria. Fanstyget saxar ska vi inte ens prata om. :rage:
Långt ifrån alla fällor år gjorda för levande fångst.
Saxar är ju inte ens godkända hos länsstyrelsen så den ser jag inte ens varför den tas upp. Är helt för hårda krav för att fällor ska bli/ vara godkända.

Har musinvasion i här och är glad för varje fälla som jag fått fångst på. Om fällor försvinner så försvinner även mus och råttfällor.

Senast ändrad:

Istället för fälla är det godkända staket och/eller ansökan om skyddsjakt som gäller precis som vid andra stora rovdjur... och minken till exempel är ju en invasiv art och inte en del av vår naturliga fauna. Du får inte fånga eller godtyckligt skjuta rovfåglar som tar dina höns heller, men jag ser inget hat mot örn eller falk eller annat som tar MÅNGA hönsfåglar, ankor, kaniner och annat.

Edit: vid hot från rovfågel eller småvilt brukar konsensus vara att du får säkra dina egna djur helt enkelt.

Istället för fälla är det godkända staket och/eller ansökan om skyddsjakt som gäller precis som vid andra stora rovdjur... och minken till exempel är ju en invasiv art och inte en del av vår naturliga fauna. Du får inte fånga eller godtyckligt skjuta rovfåglar som tar dina höns heller, men jag ser inget hat mot örn eller falk eller annat som tar MÅNGA hönsfåglar, ankor, kaniner och annat.

Edit: vid hot från rovfågel eller småvilt brukar konsensus vara att du får säkra dina egna djur helt enkelt.
Fast du får ju inte skydda, bygger du ett staket som inte bara är avvisande så hindrar du allemansrätten och hund som skyddar krävs det massor för att ha om det ska vara godkänt.

Skyddsjakt kan ta tid att få godkänd, det kan ta dagar innan rätt djur hittas eller så blåses det av och det måste hända ingen för att ansöka om nästa skyddsjakt.
En mink eller illerfälla är det beroende på när bara att sätta upp fällan och inget mer med det eller åtla räven för att skjuta.
Skulle bli ramaskri om det skulle lockas varg med åtel, utöver att det inte är lagligt då.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En varg dödade en minishetlandsponny under natten till måndagen i närheten av Lerdala i Skövde kommun. En extremt ovanlig attack menar...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under natten till måndagen dödades en minishetlandsponny av en varg. Även en annan ponny skadades i samband med händelsen. – Det är...
Svar
1
· Visningar
351
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det är två shetlandsponnyer som dödats efter ett vargangrepp i Ununge mellan Edsbro och Skebobruk, norr om Norrtälje i Stockholms län...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En ponny dödades natten till måndagen av varg i närheten av Lerdala i Skövde kommun. Nu förbereder länsstyrelsen för skyddsjakt.
2
Svar
28
· Visningar
2 711
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar