- Svar: 67
- Visningar: 3 802
Ännu en ponny har dödats i ett vargangrepp i Sverige och aktuell länsstyrelse har gått ut med varning via sms till hästägare i området.
- Källa/Läs mer
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Klart du får skydda. De stängsel som är godkända funkar ju, och om du vill ansök aom skyddsjakt får du se om dina djur tills det blir godkänt. Det brukar röra sig om veckor tycker jag?Fast du får ju inte skydda, bygger du ett staket som inte bara är avvisande så hindrar du allemansrätten och hund som skyddar krävs det massor för att ha om det ska vara godkänt.
Skyddsjakt kan ta tid att få godkänd, det kan ta dagar innan rätt djur hittas eller så blåses det av och det måste hända ingen för att ansöka om nästa skyddsjakt.
En mink eller illerfälla är det beroende på när bara att sätta upp fällan och inget mer med det eller åtla räven för att skjuta.
Skulle bli ramaskri om det skulle lockas varg med åtel, utöver att det inte är lagligt då.
Vad menar du med "staket" här?Fast du får ju inte skydda, bygger du ett staket som inte bara är avvisande så hindrar du allemansrätten och hund som skyddar krävs det massor för att ha om det ska vara godkänt.
Skyddsjakt kan ta tid att få godkänd, det kan ta dagar innan rätt djur hittas eller så blåses det av och det måste hända ingen för att ansöka om nästa skyddsjakt.
En mink eller illerfälla är det beroende på när bara att sätta upp fällan och inget mer med det eller åtla räven för att skjuta.
Skulle bli ramaskri om det skulle lockas varg med åtel, utöver att det inte är lagligt då.
Fast du får ju inte skydda, bygger du ett staket som inte bara är avvisande så hindrar du allemansrätten och hund som skyddar krävs det massor för att ha om det ska vara godkänt.
Fast visst fångas vildsvin i fälla och det är mycket effektivt!Jag känner inte igen mig i att det finns ett utbrett hat mot varg, istället är det vildsvinen som får all uppmärksamhet här. Det skrivs på sociala media om att ”kommunjägare” bör göra si och så men att det inte finns någon anställd kommunjägare har färre koll på.
En politiker såg chansen att få lite gratispoäng och lanserade kommunens lösning, jakt på vildsvinen med fälla. Denna person har noll koll på jakt och förslaget har kritiserats hårt av jägare som har försökt att förklara hur stressande denna jaktform är för djuren osv.
Men har du varit med vid sådan jakt? (eller vad man kallar det).De jag har pratat med som har varit med upplevde att det var väldigt stressande för djuren. Jag tror även att studier visat att fångade vildsvin visat på stora stressbeteenden och skador, när de kastat sig mot stängslen. Det är säkert effektivt men är det etiskt? Oavsett om det är varg, vildsvin eller annat som ska jagas så måste alltid målet vara att åsamka så lite lidande som möjligt.Fast visst fångas vildsvin i fälla och det är mycket effektivt!
Själv är jag djurhållare lantbrukare i område med både varg och vildsvin och jag tar vargen alla dar i veckan före grisarna.
Jag känner inte igen mig i att det finns ett utbrett hat mot varg, istället är det vildsvinen som får all uppmärksamhet här. Det skrivs på sociala media om att ”kommunjägare” bör göra si och så men att det inte finns någon anställd kommunjägare har färre koll på.
En politiker såg chansen att få lite gratispoäng och lanserade kommunens lösning, jakt på vildsvinen med fälla. Denna person har noll koll på jakt och förslaget har kritiserats hårt av jägare som har försökt att förklara hur stressande denna jaktform är för djuren osv.
Det är en lösning att vi tar kål på alla djur som irriterar oss. I Sverige är det bland andra vargar, vildsvin, älg, rådjur, hjort som förstör matproduktion och ger sig på tamdjur. I Afrika är det lejon , elefant mfl djur och trots fattigdomen har de avsatt stora landområden åt djuren Folk irriterar sig på olika djur beroende på förutsättningar.Var hittar du att det var i ett vargrevir? Jag tycker att det är mycket osmakligt att anse att djurägare som drabbas av vargen ska skylla sig själva. Rent ut sagt vidrigt.
De som vill ha varg hemma hos sig får gärna ha det. Se bara till att de inte kan ta sig ut från era inhägnader. Det kvittar nämligen hur bra RAS du har. Vargen tar sig lätt in medans betesdjuren inte kan ta sig ut. Fortsätter eländet med varg har vi snart ingen inhemsk matproduktion för vem orkar? Vem orkar se sina djur lemlästade och dessutom få höra att de får skylla sig själva? Vem har råd?
Vi har klarat oss fint utan varg i mina trakter sedan 1864. Det fanns en bra anledning till att den utrotades och den anledningen kvarstår.