Ponny dödad av varg

Fast du får ju inte skydda, bygger du ett staket som inte bara är avvisande så hindrar du allemansrätten och hund som skyddar krävs det massor för att ha om det ska vara godkänt.

Skyddsjakt kan ta tid att få godkänd, det kan ta dagar innan rätt djur hittas eller så blåses det av och det måste hända ingen för att ansöka om nästa skyddsjakt.
En mink eller illerfälla är det beroende på när bara att sätta upp fällan och inget mer med det eller åtla räven för att skjuta.
Skulle bli ramaskri om det skulle lockas varg med åtel, utöver att det inte är lagligt då.
Klart du får skydda. De stängsel som är godkända funkar ju, och om du vill ansök aom skyddsjakt får du se om dina djur tills det blir godkänt. Det brukar röra sig om veckor tycker jag?

Mink bör ju återigen skjutas av eftersom den är invasiv, iller har jag ingen som helst erfarenhet av så där vet jag mycket lite... men man får inte skjuta av räv hipp som happ heller. Även där finns jakttider att ta hänsyn till tack och lov.
Men återigen är vargstammen annorlunda och du får jämföra den med andra stora rov. Du kan inte gå ut och åtla björn, lo eller järv vilken tid på året som helst eller i vilket antal som helst heller. Det kan tyckas att det är mycket varg men stammen är uppenbarligen känslig och man kan göra stor skada beroende på vilket djur som skjuts.
Att viltvården är aktiv ger inte någon ursökt till hatet.
Jämför som sagt med rovfågel som (såvitt jag vet?) inte får skjutas alls. Du får skydda dina tamdjur i första hand helt enkelt, men om det inte går får du be om hjälp.

Fast du får ju inte skydda, bygger du ett staket som inte bara är avvisande så hindrar du allemansrätten och hund som skyddar krävs det massor för att ha om det ska vara godkänt.

Skyddsjakt kan ta tid att få godkänd, det kan ta dagar innan rätt djur hittas eller så blåses det av och det måste hända ingen för att ansöka om nästa skyddsjakt.
En mink eller illerfälla är det beroende på när bara att sätta upp fällan och inget mer med det eller åtla räven för att skjuta.
Skulle bli ramaskri om det skulle lockas varg med åtel, utöver att det inte är lagligt då.
Vad menar du med "staket" här?

Vad menar du med "inte bara avvisande"?

Det går inte att så att säga "gå igenom" (för en människa) ett rovdjursavvisande stängsel, byggt enligt viltskadecenters rekommendationer. Enda sättet att ta sig in är via grindar eller liknande. Så på så sätt så hindrar stängslet allmänheten att gå in i hagen.

För att inte strida mot allemansrätten, så får man ha grindar, eller stättor eller någon annan anordning (allt rovdjurssäkert) till sitt RAS-stängsel, så att allmänheten kan passera.

De som fått tillstånd att hålla boskapsvaktande hund har särskilda individuella avtal, där det beskrivs hur deras stängselanordningar ska se ut och skyltas, så att allmänheten inte går in.

Har man för avsikt att t.ex. bygga ett tre meter högt strömförande nätstaket, med låsta grindar kan man få problem med allemansrätten.

Jag antar att du vet att begreppet "rovdjursavvisande" om stängsel avsedda att hålla främst varg ute, beror på att det inte finns någon garanti för att det verkligen stoppar varje rovdjur, vid varje tillfälle?

Det finns än så länge ett (1, singularis) fall där varg tagit sig in i en hage med ett korrekt uppfört och i prima skick varande RAS-stängsel?
Den vargen grävde sig in. Varför den vargen grävde sig in, samtidigt som inga andra vargar ens försökt vet man inte. Kanske var det ovanligt lättgrävt?

Alla andra fall där det funnits något som liknade RAS-stängsel, och vargangrepp ändå skett faller inom två kategorier:

1. Stängslet var ej i fullgott skick. några exempel: det fanns blottor i form av diken som saknade extratrådar- bara att gå in för vargen. Det var väl stängslat men en bit längs vattnet saknades stängsel "så djuren kan dricka" (vargar simmar gärna). Elen var inte påslagen. Det var inte röjt från gräs längs stängslet så det var ingen kräm i stängslet. Listan kan göras längre.

2. Vandringssägen. Det påstås att det fanns ett rovdjursavvisande stängsel vid ett visst angrepp, men det fanns det inte.

Det är bara tre länsstyrelser som beviljar tillstånd för lodjursjakt med fälla och reglerna för hur man får jaga med björnåtel är strikta.
Vad som gäller för skyddsjakt när varg varit framme är detsamma som för björn, lo och järv - det får aldrig ske på enskilds initiativ.

Det är kanske rimligare att jämföra med just de andra stora rovdjuren än med iller och räv, där reglerna ser likadana ut som för skyddsjakt på husmus, sork, vildkanin och vildsvin m fl.

Jag känner inte igen mig i att det finns ett utbrett hat mot varg, istället är det vildsvinen som får all uppmärksamhet här. Det skrivs på sociala media om att ”kommunjägare” bör göra si och så men att det inte finns någon anställd kommunjägare har färre koll på.

En politiker såg chansen att få lite gratispoäng och lanserade kommunens lösning, jakt på vildsvinen med fälla. Denna person har noll koll på jakt och förslaget har kritiserats hårt av jägare som har försökt att förklara hur stressande denna jaktform är för djuren osv.

Jag känner inte igen mig i att det finns ett utbrett hat mot varg, istället är det vildsvinen som får all uppmärksamhet här. Det skrivs på sociala media om att ”kommunjägare” bör göra si och så men att det inte finns någon anställd kommunjägare har färre koll på.

En politiker såg chansen att få lite gratispoäng och lanserade kommunens lösning, jakt på vildsvinen med fälla. Denna person har noll koll på jakt och förslaget har kritiserats hårt av jägare som har försökt att förklara hur stressande denna jaktform är för djuren osv.
Fast visst fångas vildsvin i fälla och det är mycket effektivt!

Själv är jag djurhållare lantbrukare i område med både varg och vildsvin och jag tar vargen alla dar i veckan före grisarna.

Fast visst fångas vildsvin i fälla och det är mycket effektivt!

Själv är jag djurhållare lantbrukare i område med både varg och vildsvin och jag tar vargen alla dar i veckan före grisarna.
Men har du varit med vid sådan jakt? (eller vad man kallar det).De jag har pratat med som har varit med upplevde att det var väldigt stressande för djuren. Jag tror även att studier visat att fångade vildsvin visat på stora stressbeteenden och skador, när de kastat sig mot stängslen. Det är säkert effektivt men är det etiskt? Oavsett om det är varg, vildsvin eller annat som ska jagas så måste alltid målet vara att åsamka så lite lidande som möjligt.

Skillnaden mellan vildsvin och varg är väl just den - när det gäller vargen är hatet utbrett även bland de personer som ska ha koll. Vargen kallas för ohyra, grålus och "lustmördare" i jägarkretsar, och vissa uppmanar ogenerat till grovt jaktbrott. Och nej, absolut inte alla jägare, men så många och så öppet att det gör mig illa till mods. Och jag är verkligen ingen jaktmotståndare.

Jag bor i Dalarna och här uttrycker sig folk inte alls på samma sätt om andra vilda djur som ställer till problem som de gör om varg.
De här citaten kommer från en artikel om en vildsvinsflock som rörde sig i folks trädgårdar i slutet av sommaren. Den som uttalar sig är ordföranden för viltvårdsområdet. "Vildsvin" skulle i detta fall lätt kunna bytas mot "älg", men "varg" - helt otänkbart. Det skulle bli ett ramaskri(och frågan är hur länge han skulle sitta kvar som ordförande).

Huruvida de är farliga

"...farliga skulle jag inte säga att de är. De sticker om man skrämmer dem."

Om risken för attacker

"Det är ytterst, ytterst sällsynt. Det är skygga djur.

Om vad man kan göra själv för att slippa besök

"Man kan till exempel sätta upp elstängsel. Då stöter eltrådarna bort dem och de går inte in."

Omhuruvida djuren som stör ska skjutas

"Det är ganska komplext inom detaljplanelagt område. Man får inte göra det utan polisens tillstånd, och just runt samhällen är det folk, hus…"

 Allmänt

"...vi lever nära skogen och får kanske förstå att vilda djur kommer att vara i närheten av oss."

Var hittar du att det var i ett vargrevir? Jag tycker att det är mycket osmakligt att anse att djurägare som drabbas av vargen ska skylla sig själva. Rent ut sagt vidrigt.
De som vill ha varg hemma hos sig får gärna ha det. Se bara till att de inte kan ta sig ut från era inhägnader. Det kvittar nämligen hur bra RAS du har. Vargen tar sig lätt in medans betesdjuren inte kan ta sig ut. Fortsätter eländet med varg har vi snart ingen inhemsk matproduktion för vem orkar? Vem orkar se sina djur lemlästade och dessutom få höra att de får skylla sig själva? Vem har råd?

Vi har klarat oss fint utan varg i mina trakter sedan 1864. Det fanns en bra anledning till att den utrotades och den anledningen kvarstår.
Det är en lösning att vi tar kål på alla djur som irriterar oss. I Sverige är det bland andra vargar, vildsvin, älg, rådjur, hjort som förstör matproduktion och ger sig på tamdjur. I Afrika är det lejon , elefant mfl djur och trots fattigdomen har de avsatt stora landområden åt djuren Folk irriterar sig på olika djur beroende på förutsättningar.

Vi människor smutsar ner, utrotar djur, kollapsar ekosystem, och värmer upp jorden för att inte tala om att lägger beslag på landområden. Risken är förstås att vi förstör så pass mycket att vi förstör vår egen livsmiljö. Nej vår flora och fauna klarar sig förmodligen utan vargen och inte sjutton kommer folk sluta producera mat i Sverige för att vi har några hundra vargar. Och vår natur klarar sig inte utan alla vilda djur som folk vill ha bort från sin närhet. För mig är det ett pris vi betalar att varg och andra vilda djur tar för sig på våra åkrar i våra hagar. Det är mark vi en gång delat med de vilda djuren och som vi nu lagt beslag på.

Det är sorgligt när våra rovdjur tar våra tamdjur, äter upp vår säd eller bökar upp den, för mig är det lite av livets gång. En smula vi ger tillbaks. Jag menar inte att vi inte ska skydda oss och djuren, men att utrota allt som ställer till bekymmer är inte rätt väg att gå. Inte om mänskligheten ska ha en chans att överleva i längden.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En varg dödade en minishetlandsponny under natten till måndagen i närheten av Lerdala i Skövde kommun. En extremt ovanlig attack menar...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under natten till måndagen dödades en minishetlandsponny av en varg. Även en annan ponny skadades i samband med händelsen. – Det är...
Svar
1
· Visningar
351
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det är två shetlandsponnyer som dödats efter ett vargangrepp i Ununge mellan Edsbro och Skebobruk, norr om Norrtälje i Stockholms län...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En ponny dödades natten till måndagen av varg i närheten av Lerdala i Skövde kommun. Nu förbereder länsstyrelsen för skyddsjakt.
2
Svar
28
· Visningar
2 711
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar