Ponny dödad av varg

Är det någon som har mer information än vad som står i artikeln, jag förstår tex inte om det var en ensam varg eller en flera.

Älgstammen har minskat kraftigt. Vargarna är hungriga.
Fast runt Malmköping finns det Dovhjort också.

Det har varit ett stort antal vargangrepp i området under sommaren och hösten. Bytesdjuren inkluderar katt och Alpacka, förutom får och getter.

Skyddsjakt på en varg pågår, men det här angreppet skedde strax utanför skyddsjaktsområdet.

Med tanke på de stora problemen runt Malmköping, så borde nog samtliga vargar i det området tas bort.

Det är ju inte så att Sörmland har någon vargbrist precis. För tillfället så är Sörmland Sveriges vargtätaste län, med åtta revir varav två är delade med andra län.

Det har varit ett stort antal vargangrepp i området under sommaren och hösten. Bytesdjuren inkluderar katt och Alpacka, förutom får och getter.

Skyddsjakt på en varg pågår, men det här angreppet skedde strax utanför skyddsjaktsområdet.

Med tanke på de stora problemen runt Malmköping, så borde nog samtliga vargar i det området tas bort.

Det är ju inte så att Sörmland har någon vargbrist precis. För tillfället så är Sörmland Sveriges vargtätaste län, med åtta revir varav två är delade med andra län.
Finns det lika mycket vilt där som förr? Jag kör just nu i Sörmland dagligen, men ser betydligt mindre vilt än för säg sju år sedan, då jag senast körde mycket i området. Det går ju åt en del vilt om man ska ha mycket varg. Och en del tamdjur också.

Finns det lika mycket vilt där som förr? Jag kör just nu i Sörmland dagligen, men ser betydligt mindre vilt än för säg sju år sedan, då jag senast körde mycket i området. Det går ju åt en del vilt om man ska ha varg.
Tja, i vissa områden är viltet, främst dovhjort så rikligt att det är ett stort problem för jordbruket och med viltolyckor. På andra håll lite lugnare.

Kör man E4 eller motorvägen mot Eskilstuna så ser msn inte så mycket vilt.
Åker man tresiffriga riksvägar så ser man desto mer.

Varför inte? Det verkar alltså vara den allra minsta storleken av ponny det gäller. Minishettis och neråt. De är ju i samma storlek som får.

Okej. Jag kan inte minnas att det brukar rapporteras om minst 5 ponnyer tagna av varg varje år, men säger du så så har jag nog bara missat det.

Hittills har väl vargarna hållit sig till mindre ponnystorlek, eller har jag missat någon större? mvh "Sommarbetet mitt i vargreviret"

Har inte läst artikeln för det krånglar när jag försöker öppna den, men rör det sig om en shettis igen? Lösdrift, typ av stängsel? Jag hade ju inte haft shettisar ute nattetid i vargrevir.

Ok, hittade nu en artikel från Atl som gick att öppna. Tydligen en mini som dödats när den varit ute nattetid. Tråkigt för ägaren, men hur tänkte den? "Det finns varg här som rivit andra djur, jag låter min mini vara ute inatt." :banghead:

Har inte läst artikeln för det krånglar när jag försöker öppna den, men rör det sig om en shettis igen? Lösdrift, typ av stängsel? Jag hade ju inte haft shettisar ute nattetid i vargrevir.

Ok, hittade nu en artikel från Atl som gick att öppna. Tydligen en mini som dödats när den varit ute nattetid. Tråkigt för ägaren, men hur tänkte den? "Det finns varg här som rivit andra djur, jag låter min mini vara ute inatt." :banghead:
Fast allvarligt. Vi som haft varg i 40 år, hur tror du vi agerar? Tar in alla djur (får, kor, ponnys, föl) på natten? Eh, nej.

Har jag påstått något annat?
Lät bara så enkelt när du skrev och kan vara bra att veta för andra att det bra staket antingen inte är säkert eller inte lagligt.

Kommer själv gå den olagligt vägen om/ när det blir revir här. Kommer köpa Kangal😍. Nä tror inte jag kommer få tillstånd för boskapsvaktare till häst så därför olagligt.

Ja inte långt ifrån filmades 12 vargar förra helgen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En liten ponny har dödats i ett vargangrepp norr om Malmköping i Sörmland under natten till lördagen, skriver tidningen Svensk Jakt.
Svar
0
· Visningar
56
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En varg dödade en minishetlandsponny under natten till måndagen i närheten av Lerdala i Skövde kommun. En extremt ovanlig attack menar...
Svar
0
· Visningar
192
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under natten till måndagen dödades en minishetlandsponny av en varg. Även en annan ponny skadades i samband med händelsen. – Det är...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att en miniponny dödades av en varg utanför Malmköping i helgen, så har länsstyrelsen utökat det område som gäller för skyddsjakt...
Svar
0
· Visningar
142
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka