- Svar: 67
- Visningar: 4 591
Ännu en ponny har dödats i ett vargangrepp i Sverige och aktuell länsstyrelse har gått ut med varning via sms till hästägare i området.
- Källa/Läs mer
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Älgstammen har minskat kraftigt. Vargarna är hungriga.Ännu en ponny har dödats i ett vargangrepp i Sverige och aktuell länsstyrelse har gått ut med varning via sms till hästägare i området.
Fast runt Malmköping finns det Dovhjort också.Älgstammen har minskat kraftigt. Vargarna är hungriga.
Finns det lika mycket vilt där som förr? Jag kör just nu i Sörmland dagligen, men ser betydligt mindre vilt än för säg sju år sedan, då jag senast körde mycket i området. Det går ju åt en del vilt om man ska ha mycket varg. Och en del tamdjur också.Fast runt Malmköping finns det Dovhjort också.
Det har varit ett stort antal vargangrepp i området under sommaren och hösten. Bytesdjuren inkluderar katt och Alpacka, förutom får och getter.
Skyddsjakt på en varg pågår, men det här angreppet skedde strax utanför skyddsjaktsområdet.
Med tanke på de stora problemen runt Malmköping, så borde nog samtliga vargar i det området tas bort.
Det är ju inte så att Sörmland har någon vargbrist precis. För tillfället så är Sörmland Sveriges vargtätaste län, med åtta revir varav två är delade med andra län.
Tja, i vissa områden är viltet, främst dovhjort så rikligt att det är ett stort problem för jordbruket och med viltolyckor. På andra håll lite lugnare.Finns det lika mycket vilt där som förr? Jag kör just nu i Sörmland dagligen, men ser betydligt mindre vilt än för säg sju år sedan, då jag senast körde mycket i området. Det går ju åt en del vilt om man ska ha varg.
Vad 17, vadan denna jakt på ponnyer?
Relativt lätt byte ?Vad 17, vadan denna jakt på ponnyer?
Varför inte? Det verkar alltså vara den allra minsta storleken av ponny det gäller. Minishettis och neråt. De är ju i samma storlek som får.
Fast allvarligt. Vi som haft varg i 40 år, hur tror du vi agerar? Tar in alla djur (får, kor, ponnys, föl) på natten? Eh, nej.Har inte läst artikeln för det krånglar när jag försöker öppna den, men rör det sig om en shettis igen? Lösdrift, typ av stängsel? Jag hade ju inte haft shettisar ute nattetid i vargrevir.
Ok, hittade nu en artikel från Atl som gick att öppna. Tydligen en mini som dödats när den varit ute nattetid. Tråkigt för ägaren, men hur tänkte den? "Det finns varg här som rivit andra djur, jag låter min mini vara ute inatt."
Jag tror att om du har det som i vargens ögon är bytesdjur och låter de gå ute nattetid ser till att det ordentligt stängslat.Fast allvarligt. Vi som haft varg i 40 år, hur tror du vi agerar? Tar in alla djur (får, kor, ponnys, föl) på natten? Eh, nej.
I Sverige är det bara små ponnyer hittills, Tyskland och Danmark har annan erfarenhet då det finns fall på häst i D ponny storlek.Hittills har väl vargarna hållit sig till mindre ponnystorlek, eller har jag missat någon större? mvh "Sommarbetet mitt i vargreviret"
Det heter avvisande av en anledning och ett fortnox håller även människor ute och bryter mot allemansrätten.Jag tror att om du har det som i vargens ögon är bytesdjur och låter de gå ute nattetid ser till att det ordentligt stängslat.
Har jag påstått något annat?Det heter avvisande av en anledning och ett fortnox håller även människor ute och bryter mot allemansrätten.
Lät bara så enkelt när du skrev och kan vara bra att veta för andra att det bra staket antingen inte är säkert eller inte lagligt.Har jag påstått något annat?
Ja inte långt ifrån filmades 12 vargar förra helgen.Fast runt Malmköping finns det Dovhjort också.
Det har varit ett stort antal vargangrepp i området under sommaren och hösten. Bytesdjuren inkluderar katt och Alpacka, förutom får och getter.
Skyddsjakt på en varg pågår, men det här angreppet skedde strax utanför skyddsjaktsområdet.
Med tanke på de stora problemen runt Malmköping, så borde nog samtliga vargar i det området tas bort.
Det är ju inte så att Sörmland har någon vargbrist precis. För tillfället så är Sörmland Sveriges vargtätaste län, med åtta revir varav två är delade med andra län.