Ponera denna situation

Seabaz

Trådstartare
Pratade med en kompis förut och jag vet inte hur vi kom in på det men slutsatsen kanske nån här på buke vet :p

Ponera ett par, tjejen blir gravid. Barnet föds, allt går bra. När barnet är 2 år så splittar paret upp pga mamman varit otrogen.
Nu vill pappan till barnet göra faderskapstest.
Testet visar att han INTE är far till barnet.

1. Vad händer nu med hans pappadagar han redan blivit tilldelad/tagit ut? Blir han återbetalningsskyldig?

Den biologiska pappan träder fram och är nu redo att ta på sig papparollen. Modern tycker det är ok.

2. Har nu den biologiska pappan rätt till pappadagar?

Detta är helt påhittat scenario men det lär ju ha hänt ?

Pratade med en kompis förut och jag vet inte hur vi kom in på det men slutsatsen kanske nån här på buke vet :p

Ponera ett par, tjejen blir gravid. Barnet föds, allt går bra. När barnet är 2 år så splittar paret upp pga mamman varit otrogen.

1. Vad händer nu med hans pappadagar han redan blivit tilldelad/tagit ut? Blir han återbetalningsskyldig?

Den biologiska pappan träder fram och är nu redo att ta på sig papparollen. Modern tycker det är ok.

Dagarna är knutna till barnet, och får tas ut av vårdnadshavaren. Om man tar ut alla dagar och sen byter vårdnadshavare så skulle jag tro att de fortfarande är slut.

Återbetalningsskyldig kan man väl inte bli, man var ju vårdnadshavare och tog hand om barnet, varför skulle de betalas tillbaka?

Det är ju inte de biologiska föräldrarna som får föräldradagar, utan vårdnadshavarna. De kan, men behöver inte vara, de biologiska föräldrarna.

Som @Mabuse skrev, plus att det väl inte är självklart att den biologiska papoan blir vårdnadshavare?

Men barnets föräldradagar är ju slut. Man kan inte förlänga föräldraledigheten genom byte av vårdnadshavare.

Liknande trådar

Relationer En man blir ihop med en kvinnan när hon redan är gravid. Kvinnan vill inte veta av den biologiska pappan då han sagt att han inte kommer...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 497
Senast: Svartfot
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 449
Senast: escodobe
·
M
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 12 (11+3) och är så totalt inkapabel att ta tag i något. Ska försöka beskriva vad som hänt. I höstas visade det...
Svar
13
· Visningar
6 214
Övr. Barn Jag har haft några trådar här förr, men allt börjar bli så grummligt att jag startar upp en ny.. Nu är det kaos i mitt huvud och jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 350
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar