Pomme Royal 892..... någon som avlat på honom???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Crazyy
  • Startdatum Startdatum
En kompis har en avkomma till honom som är långbent, överbyggd och ganska vass. Inte så himla rolig faktiskt!

Den hoppar okej men stoets avkommor efter Robin Z & Landlord har blivit både snyggare och bättre!

Har en 8-åring efter honom, på mödernet är det Irco Mena - Maraton. En stor flott häst, som märkligt nog föredrar dressyr framför hoppning. Men när vi väl får för oss att hoppa så gör han det bra. Har också hört att Pomme Royal skulle ge vassa avkommor, men min är rätt vek.

Rätta mig om jag har fel, men den borde då vara väldigt linjavlad på Irco Marco. Pomme Royals morfar är väl Irco Marco.

Jag känner henne som har Pomme Royal nu :P har också hört att han ger väldigt vassa avkommor..o han e ganska vass själv..!

Har Fremes sålt honom? Det har jag missat!
Jag har en. Snygg som attan för sin ålder.
Stor och brun. Livlig och social.
Rör sig lätt och balanserat och hoppar gärna och kvickt.
Vaken, men långt ifrån vass.

Har sett en god del PR avkommor, men jag kan inte säga att jag träffat någon vass.
De jag känner, som har jobbat med PR tidigare vid olika tidspunkter i hans karriär, har berömt just hans temperament.

Men alla hingstar passar inte alla ston.
Han har ju Pilot som kan slå igenom.
Och farfar....
Och farfarsfar väl....

Jag har bara sett honom på lite träningar förr om åren, och därefter träffat honom avsadlad.
Han har gömt sin vasshet väl för mig!

Hans mor måste ju sägas vara enastående. Hon har väl haft avkommor på breeders/championaten nästan varje år nu?

mvh

Jag måste bara hålla med om det du skriver om Pomme Royals temperament, jag har aldrig upplevt honom som vass eller svår att ha att göra med. Varken i stallmiljö eller ute i tävlingsmiljö.

De avkommor jag har haft nöjet att träffa/hantera, har varit väldigt snälla. Lite olika såklart, men aldrig någon jag skulle beskriva som "vass" i temperamentet.
Två Pomme-avkommor har jag fastnat lite extra för. De var då 1-2 år. En, Valle, var lite "dumsnäll" av den typen som inte drar sig för att klampa rakt över dig, men bara för att vilja kela och prata lite. En annan, Kurt, var mycket mer reserverad, nästan lite blyg och mer nervig. Båda var iaf bedårande, lika gamla, men väldigt olika. Snälla och tacksamma att hantera dock. De andra har varit som vanliga hästar tycker jag, absolut inte otrevliga eller "vassa".

Om jag hade haft ett halvblod jag skulle ta föl på skulle jag inte tveka en sekund att använda Pomme Royal.

Hörde idag att han skall vara på station i Småland i år, närmare bestämt i Nybro. Om det är så att någon är intresserad.

Har träffat en avkomma efter honom. Den var hög, en bra bit över 1,70, bra gång, hoppade trevligt. Denna var ganska vek av sig.

min kompis har en vallack efter pomme royal... han är gör snygg att titta på :love: .... stor ca 174 i manken,långa ben,kanon steg har han,det ser så lätt ut när han rör sig!
hoppar kanonbra men min kompis ska ha honom som dressyrhäst..... har tävlat dressyr med bra resultat..... han är 8 år och tävlad i lb dressyr med placering,ska upp till LA om han sköter sig....
dom har haft honom sedan han var 4 år var då 172 i manken så dom fick gå försiktigt fram p.g.a att han var inte färdigväxt och så var han så valpig.....
det enda minuset med han är att han är väldigt tuff i psyket....

Det verkar alltså som att den jag sett är ett undantag!

Men vad har hans avkommor presterat? Med den stammen så borde det ju visa sig? Och han har ju verkat i avel ett tag?

Har för mig att han själv tävlat, men jag kan ha fel..;)

Jag vet dock inget om avkommor som presterat något i högre tävlingsklasser, men de syns förvånansvärt lite på tävlingsbanorna tycker jag :crazy:

Är inte Poet 996 efter PR? Han har väl gått breeders med Olof Smith, eller är jag helt ute och cyklar :confused:

Ja det stämmer!!!! :)
honom hade jag totalt glömt bort :o (ursäkta mitt ibland sviktande minne! )

Poet är f- 1996 e. Pommme Royal-Mowgli, och tillhör en av PR tidigaste årgångar, då han verkat i aveln sedan 1994.

Men några fler framgångsrika avkommor efter PR kan jag inte komma på..:confused:

Själv har han väl tävlat upp till svår hoppning.
Modet är inget fel på, då han seglat över 2,10 i puissance.

Men han har ju aldrig varit "poppis".
Till dags dato har han väl betäckt ca 200 ston, det är ju vad en del populära hingstar gör på en säsong...

Provance af Torne går svår i Holland. Kollade upp den för något år sedan, och den tävlades flitigt.
Tror nog att avkommorna börjar dyka upp lite här och var snart.

På hans hemsida (inte så uppdaterad så det stör), står följande:

1998: 20 avkommor i 3-årstestet
Dressyr: Ett diplom och sju stycken klass 1 hästar.
Hoppning: Tre stycken diplomston och sex stycken klass

1999: Championat
Två stycken placerade i finalen i 4-årschampionatet,
en till finalen på Flyinge år 2000.

2000: Breeders
Första årgången till Breeder´s Trophy, där två stycken gick till final i 5-årsbreeders och VORSTENBOCH slutade på en 6-e plats. Resultat från Breeder´s Trophy.

2000: Bruksprov
Två söner godkända vid bruksprovet detta år POSITANO H 997 och POET 996. Positano blev dessutom bruksprovsetta i hoppning.

2000: Export till Holland
Fahrenheit (Pomme Royal - Modesto) exporterades till Piet Keunen Holland. Fahrenheit gick år 2001 till Emil Spandou i New York. Fahrenheit blev därefter fyrfaldig hoppchampion i USA år 2001.

2001: Export till Holland
Pors (Pomme Royal - Robin Z) exporterades till Piet Keunen Holland.
2001: Export till Holland
Claes Nyström, Tingsryd, har exporterat stoet PROVANCE AF TORNE (f 1995 e Pomme Royal u Perhaps 18567) till Smits i Holland. (källa Ridsport nr 5/2001)

Sammanlagt:
28 avkommor har visats i 3-årstest varav:
Dressyr; 2 st diplom och 8 st klass1 & Hoppning; 3 st diplom och 8 st klass1.
Pomme Royal fick efter sina avkommors fina resultat år 2000, en hedersvärd 3:e plats i statistiken.

mvh

Trevligt med såpass mycket info om honom! :)

Han kanske är något att spana in lite närmare ändå ;)

Tyvärr är det ju ofta så med hingstar som inte blir "poppis", man hör väldigt lite om både de och avkommorna, såvida de inte får en avkomma i klass med ex Flippan... :D

Jag vet inte var hon finns längre om hon alls är levande. Men som sagt, den märren :love:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 355
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka