FantastisktIgår lärde jag mig något nytt.
I alla fall retrieverrasena tycks instinktivt använda sporrarna (fram) som isdubbar när dom går genom isen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
FantastisktIgår lärde jag mig något nytt.
I alla fall retrieverrasena tycks instinktivt använda sporrarna (fram) som isdubbar när dom går genom isen.
Briarderna har dubblaHmm hur kommer det sig då att flera franska raser har dubbla sporrar bak som standard? Beauceron, Pyrenéerhund och Berger har jag sett dubbla sporrar på i alla fall. Det kanske finns fler? Lite svårt att se på Briard och Picard. Samma med den norska Lundehunden som ju också är ras som ska vistas i fjällen. Eller klippte man alltid av dem förr?
När det gäller dubbla sporrar så tycker jag det är lite småläskigt. Särskilt om de sitter högt. Men jag antar att jag hade vant mig om jag hade köpt en sådan hund.
Briarderna har dubbla![]()
Nej inte hos Briarderna hellerBeauceronerna också. Att inte ha dubbla sporrar bak är ett diskvalificerande fel enligt rasstandarden. Faktiskt inte särskilt vanligt att det blir problem med dubbelsporrarna, vad jag har hört.