Polydaktyli -sporrar

Igår lärde jag mig något nytt.
I alla fall retrieverrasena tycks instinktivt använda sporrarna (fram) som isdubbar när dom går genom isen.

Fantastiskt :) Ja det visar att det finns en anledning till att hundar har sporrar fram....och en del även bak, även om vissa bak inte fyller riktigt samma funktion då dom ibland inte är förbenade.

Hmm hur kommer det sig då att flera franska raser har dubbla sporrar bak som standard? Beauceron, Pyrenéerhund och Berger har jag sett dubbla sporrar på i alla fall. Det kanske finns fler? Lite svårt att se på Briard och Picard ;). Samma med den norska Lundehunden som ju också är ras som ska vistas i fjällen. Eller klippte man alltid av dem förr?

När det gäller dubbla sporrar så tycker jag det är lite småläskigt. Särskilt om de sitter högt. Men jag antar att jag hade vant mig om jag hade köpt en sådan hund.
Briarderna har dubbla :)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 822
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 538
Senast: Calazirya
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 774
Senast: Disen
·
Träning *hoppas det här ligger rätt - annars ber jag om utrsäkt* En ängel som sagt, i en hovslagares skepnad. Min häst har haft problem...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 413
Senast: realist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024