Pölsa - kommer förlovningen brytas?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Murphy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 130
  • Visningar Visningar 7 452
Detta får mig osökt att tänka på mina barndomsgrannar som kokade pölsa i tunna på gårdsplan efter slakten. Enligt dem är det enda rätta hacketipyls, så det så. Pölsa som steks upp blandad med (hackad) korv och köttbullar (gärna både falukorv och smal korv). Serveras med ketchup. 😬

Den rätten skulle bli gruvlig kokt. Även utan ”hacketi” ser jag mig som team stek pölsan, även om det nog faktiskt aldrig hänt att jag själv lagat det.

Pölsa är totalt oätligt, så tillagningsmetoden är irrelevant egentligen ;).

Min far håller inte med mig och barndomsminnen från hans stinkande grå sörja i stekpannan hemsöker mig än. Vill minnas att det var smör i pannan och serverades med ett stekt ägg och rödbetor. En dålig variant på pyttipanna.

Kan dock efter en timmes (oväntat intensiv) vederläggan göra någon slags dementi:

avsikten var aldrig att koka om pölsan i ymningt med vatten. Bara att värma den i en kastrull. Utan smör. Men med vatten (mängd ospecificerad). För att den inte ska brännas.
Sagt av en person som lagar mat i stekpanna HELT utan stekyta, vägrar gjutjärn och äter kokt ägg med rinnande både gula och vita (någon slags membran av koagulat räcker tydligen för att signifikans för kokmånen).

Jag lever samman med en högst älskvärd person, men alltså... handlaget i köket... skiljer ju en del.
Lika roligt varje gång det uppkommer märkligheter. Efter en 15 år är jag fortfarande fortsatt förvånad på regelbunden basis... :heart
Man vågar inte undra om det går att köra en halvmesyr på båda? Dvs först koka den lite extra och sedan steka den :D

(Själv har jag bara ätit, (knappt) skolans pölsa och jag vet inte om den var stekt eller kokt, sannolikt varken eller utan hade fått en tur i värmeskåpet. Haggis har dock testats och visat sig gå att nästan äta. Men jag måste säga att det säkert egentligen är nyttigt med inälvor eller något. :()

Där går väl ändå gränsen. Koka pölsa?!

Gränsen går väl ändå vid PÖLSA ÖVER HUVUDTAGET?!

giphy.gif

Alltid tänkt att gränsen för pölsa går vid Dalälven. 😅
Slutade äta kött (och inälvor..) i tidiga tonåren, så länge sedan jag åt det nu.

Stämmer nog! Den sträckte sig aldrig ner till mig. Pytt i panna, makaronilåda, tjockpannkaka, falukorv i ugn mm. käkade jag som barn. Pölsa trodde jag mat åt på Emil i Lönnebergas tid, tillsammans med grisfötter och blodpalt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka