Pojkar och ridning....

B

Blå Bergen

Är det någon som vill tipsa om hur man bäst motiverar en 10 åring grabb att ridning inte bara är för tjejer och att det är kul när man kan lite mera. (Han är lite rädd när det går fort, vill inte gärna trava.)

Obs. Sonen vill faktiskt börja rida mera men vi har ingen passande häst just nu. Vi har bara en gammal icke nybörjarhäst, en bunt unghästar, en varmblodstravarare nyplockad från banan och en ponny som är för liten för honom. Suck!
Han har även fäst sig enormt vid en av unghästarna som var tänkt till försäjlning för att lämna plats i stallet till andra hästar.

Jag vill inte att han ska tappa sugen innan han hinner förstå vad hästar kan ge till oss människor.
Han är väldigt duktig när han är med i stallet och han gillar att köra ponnyn.
Vi har inte direkt nära till ridskolorna här så det har inte blivit av att börja på en sådan och jag har varit orolig att han inte ska trivas i "tjejklimatet" på en ridskola.

Vad göra? Western ridning? Ponnytrav? Ridande killkompisar? (finns inga) Ridläger för killar? :confused: Kom med råd innan tvn och datan äter upp min son!
 
Sv: Pojkar och ridning....

Vad göra? Western ridning? Ponnytrav? Ridande killkompisar? (finns inga) Ridläger för killar? :confused: Kom med råd innan tvn och datan äter upp min son!

Ridläger för killar är väl en utmärkt idé!
Kanske kan du annars leta lite i trakterna efter de (få) killar som kanske finns som rider? Annons? I islandshästkretsar som jag är aktiv i är det mer vanligt med män som rider; många börjar som vuxna "gubbar". Jag vet dock inte så många små pojkar som är engagerade. Men kanske kan en vuxen man också vara en förebild för honom så att han ser att han inte är så "ensam".

För övrigt: är du säker på att han skulle känna sig obekväm i ett gäng tjejer på ridskolan? Det kanske inte alls är så med nödvändighet menar jag..
 
Sv: Pojkar och ridning....

Varför skulle han inte trivas på ridskolan? Alltså, motsatsen, småtjejer i hockeyskolorna har snarlik situation.

Det har funnits ett renodlat ridläger för killar men finns mig veterligen inget längre. Jag har haft min son både på det men innan och efter som ensam kille också. Vaddå liksom, han ska ju rida?!
 
Sv: Pojkar och ridning....

Han är väldigt duktig när han är med i stallet och han gillar att köra ponnyn.

Men låt honom fortsätta köra och kolla med kompisar om de har en passande ponny han kan prova på:)

Western är ju ofta "roligare" eller mer fartfyllt tycker killar;)

Min son slutade tyvärr rida när han var elva för att han blev så retad i skolan att han red "för det var ju bara för tjejer" eller "du är ju där bara för att kolla på tjejer" även vuxna sa detta till honom:( idioter:mad:
 
Sv: Pojkar och ridning....

Tvärtemot vad andra skriver så skulle jag inte vara så uppenbar i min uppmuntran, barn gör gärna tvärtom & de tycker ofta inte deras föräldrar har så himla häftiga intressen när de börjar närma sig en viss ålder;)
Som ngn skrev, i islandshästkretsar kan en del killar känna sig mer hemma, i dressyrkretsar kan vissa bli mer mobbade/retade(tyvärr) för att det anses mer feminint, många tycker att man ska hålla på med hoppning om man är kille med hästintresse osv.
Ge honom möjlighet att kunna rida när han vill, men var inte så framfusig med det hela, många hästtjejer som fått söner får nog inse att det kanske inte är så stor chans att sönerna börjar med hästar helt enkelt.
 
Sv: Pojkar och ridning....

Håller tyvärr med dig. Båda mina tonårsgrabbar 14 och 18 har ridit, tävlat på lägre nivå och varit "duktiga"= rätt skickliga ryttare. MEN en dag var det bara över :confused:
De har inte blivit retade, inte tvingade, bara tröttnat. :eek:

:idea: Vad som däremot var kul var att när de höll på ingick de i ett gäng som provade på "riddar-stuk", plocka ringar med spöet, slå ner bollar från hinderstöd. Det gillade de skarpt :idea:
 
Sv: Pojkar och ridning....

När mina killar var små så började de på ridskola och det var ett par killar till. De fick en jätte mysig ridlärare (kille) som såg att killarna var lite tuffare än tjejerna så de startade en voltige grupp med grabbarna det var jätte uppskattat. Idag är de vuxna men kommer fortfarande på ibland och berättar om voltige tiden och båda har faktiskt lånat hästen hemma och tagit en tur :angel:
 
Sv: Pojkar och ridning....

Tvärtemot vad andra skriver så skulle jag inte vara så uppenbar i min uppmuntran, barn gör gärna tvärtom & de tycker ofta inte deras föräldrar har så himla häftiga intressen när de börjar närma sig en viss ålder;)

Joo, till viss del kan jag hålla med dig om detta. Att liksom "tvinga på" barn sitt eget intresse funkar sällan i längden. Uppmuntra; javisst! Men man måste nog undvika att "tjata"...
 
Sv: Pojkar och ridning....

Tornerspel förståss. Killar älskar det. Finns inget bättre sätt. Riddare är väl det mest grabbiga som finns. Kolla om det finns nån tornerspelsförening i närheten där ni bor. www.riddare.nu Där finns länkar till några av sveriges riddarföreningar.
 
Sv: Pojkar och ridning....

(Han är lite rädd när det går fort, vill inte gärna trava.)
Ridning kommer ALDRIG att bli roligt så länge han känner såhär!! Det spelar ingen roll om han håller på med riddarspel, gymkhana, hoppning, dressyr, fälttävlan eller polo. Så länge han inte känner sig säker och avslappnad i sadeln kommer han aldrig att tycka att det är roligt.

Låna in en trevlig och säker ponny som han kan lära sig ordentligt på. En ponny som bygger upp hans självförtroende och känsla för ridningen.
 
Sv: Pojkar och ridning....

Man kommer aldrig någonstans med övertalning.:smirk:

Det som är A o O är att fixa fram DEN underbara läromästaren, där han blir trygg(o modigare), där han kan få de första framgångarna "utan att göra bort sig" inför alla andra(tjejer)...

Min son red och tävlade högt från 5 års ålder tills han var 14 sedan var det tvärstopp:smirk: då var det mopeder och motorcross som tog över.

Men han var väldigt omtyckt (av alla tjejer o mammaor :D) och har fått enormt mkt goda vänner(både tjejer och killar) genom sina år i sporten.

Jag har frågat honom emellanåt om han ångrar den tiden, och får alltid samma svar att den var jätteskoj.
 
Sv: Pojkar och ridning....

Ungar är ganska knepiga. Det gäller att supporta där lusten finns.

För att det ska vara roligt så måste man vara trygg.

Min snart 11 årige son har varit helt ointresserad av mina hästar. Han accepterar dem, men inte mera.

Han har ridit och kört lite grann, men tycker att det varit småläskigt och har inte vågat själv. Sedan i våras så erbjöd handslaget alla barnen att prova på olika sporter.
Snacka om att jag blev förvånad när han neka allt utom ridningen, så vi åkte ner till ridskolan och på deras underbara hästar så visade det sig att han kunde klara att rida själv, även i skogen + trav.

Det tände honom och han ställde sig på kö för att börja, sedan trasslade det på ridskolan och jag glömde bort det där, men han tjatade lite då och då under hösten.
Så jag ringde upp till slut och han började nu på VT-08. Och är helt supertaggad.

För honom är det helt ointressant om det är en "kill eller tjej sport".
 
Sv: Pojkar och ridning....

Tack alla som skrivit.
Det är ju ett tag sedan jag startade tråden, men jag har hunnit att skaffa en läromästare, en stor välutbildad häst efrersom jag fått för mig att det är lättare att sitta på en häst med större rörelser.

Men denna äldre dam har ett lite knepigt sätt när man är i stallet och det är svårt att ha med nybörjare då hon kan vara riktigt sur, hon kan försöka skrämmas. Men hon är underbar att rida :love:

Det har istället blivit så att sonen fastnat för vår 4-åriga islandsvalack.....(!) och rider mer på honom.:eek: Han som knappt är inriden! Jag fattar ingenting. Men det går jättebra. Han har travat, töltat och till och med galopperat lite på honom. (ok inte heeelt frivilligt):p
Hästen är sten cool!

Sonen vill gärna med ut och rida bara det inte går för fort. Mycket pepping och trevlig stämning så blir det väldigt roligt för alla.
Idag var han med och körde ponnyn och fick hålla tömmarna mycket själv. :banana:

Det är ju igentligen en riktigt tuff sport, hästsporten.
 
Sv: Pojkar och ridning....

Min sambo red gärna fast långsamt tidigare. Trodde han kände sig osäker pga "nybörjar-balansen". Det kröp sedan fram att i trav så kom "grejjer i kläm" och det var därför han inte ville rida fort :eek::D!
Såfort han fick tipset(av en annan kille han pratade med) att han skulle sitta mer bakåtlutat så vart det annat ljud...
..numera är det jag som får vara broms;) !
 
Sv: Pojkar och ridning....

Ha ha, ja det har varit sådant problem här oxå. :crazy: Det är ganska svårt för en tjej att förstå hur det känns ju. Men tack för tipset. :)
 
Sv: Pojkar och ridning....

Det är ju så märligt hur det blivit med hästeri och tjejer i Sverige. I nästan alla andra länder är det mycket killigare och mer mansdominerat.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 456
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 623
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 827
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 146
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp