Poäng för avelssto

maria_b

Trådstartare
Tänkte höra efter här hur man räknar ut sitt avelsstos poäng? Har blivit tillfrågad att räkna ihop det och lämna in till avelsförbundet inför en gala då hon tydligen eventuellt kan vara aktuell för pris.

Mvh Maria

Sv: Poäng för avelssto

Behöver hjälp att tolka reglementet. Som jag förstår det så får stoet 5 poäng för att en avkomma har genomfört slutfinal i kvalitetstävlan? samma avkomma har även diplom som 3åring men det är väl inget som läggs till?

Men sen kommer jag inte mycket längre. Står om poäng för registrerade avkommor. Hon har två till registrerade varav en dog vid 7 månader ålder. Får hon då ett till poäng för den som dog som föl? "1poäng för SWB-registrerad avkomma utan särskilda meriter". Den andra avkomman är visad på treårs, gjorde dock extremt dåligt ifrån sig den dagen. Det står att 2poäng till häst som genomför officiell bedömning med godkänt resultat. Vad räknas som godkänt?:confused: Så jag vet om den ska ha 1 eller två poäng.

Stoet själv är AB-premierad med diplom. Ger det några poäng? Gissar att mitt sto inte har så höga poäng i slutänden med tanke på att hon inte har så många avkommor.

Mvh Maria

Tänkte höra efter här hur man räknar ut sitt avelsstos poäng? Har blivit tillfrågad att räkna ihop det och lämna in till avelsförbundet inför en gala då hon tydligen eventuellt kan vara aktuell för pris.

Mvh Maria
Blir en aning fundersam; menar du att ASVH ringde upp dig? Vad är det för gala och vad är det för pris? Det priset som ASVH delar ut till framstående avelsston är Familjen Tatis vandringspris. Det är redan utdelat i år och det delas ut till ston som lämnat avkommor med mkt bra meriter, t ex godkänd hingst, svårklasshästar m m. Alla ston som fått det har varit elitpremierade.

Nya reglementet är luddigt skrivet, men förut har det iaf stått att för att avkomman ska bli värd 2 p så ska den ha blivit minst klass II, alltså minst 42 p på 60 p-skalan (treårstest). Nu är ju alla klasser under klass I borttagna så nu är det svårare att fatta vad som menas.

Stoets egna meriter räknas in, diplomston är tex värda 4 p.

Senast ändrad:

Oj nej jag uttryckte mig fel. Det är givetvis inte ASVH utan Östergötlands varmblodsförening ;)

Jag skulle också vilja veta mer om hur man exempelvis räknar på ston med egna meriter ex. 150 hoppning dock utan placeringar, två avkommor, varav ingen visats ännu. Stoet har varken deltagit i treårs eller kvalitets, men har mycket egna meriter samt är en del av en mycket framstående stofamilj.

Jag skulle också vilja veta mer om hur man exempelvis räknar på ston med egna meriter ex. 150 hoppning dock utan placeringar, två avkommor, varav ingen visats ännu. Stoet har varken deltagit i treårs eller kvalitets, men har mycket egna meriter samt är en del av en mycket framstående stofamilj.

Endast placeringar räknas när det handlar om att ge poäng och en häst kan så att säga bara ge poäng en gång alltså man får bara räkna den meritering som ger högst poäng inte lägga ihop poängen för alla olika saker som stoet egentligen kan få. Därav så ger det inte så mkt poäng så länge det inte finns flera avkommor som puttar till en del poäng var för det är alltså samma med avkommorna endast den högsta poängen räknas.

Gylle om du har koll har du lust och kolla ifall jag tänker rätt ang mitt sto då?

Mitt sto är AB-premierat diplomsto = 4 poäng

Hon har en avkomma som fått diplom som treåring och placerat sig i finalen i championatet som fyraåring = 5 poäng

Hon har en avkomma som är visad på treårs men utan skrytsamt resultat för dagen. Beroende på vilka poäng som gäller för "godkänt, så 1 el. 2 poäng.

Hon har en avkomma som registrerades men gick bort i olycka vid 7månaders ålder = 1 poäng.

Två födda föl som dog vid födseln och ej han registreras = 0 poäng.

Har jag förstått rätt tro? Då har alltså mitt sto 11 el. 12 poäng. Och jag antar att det inte är speciellt högt? För då kanke det inte ens är ide att skicka in poängen.

Du tänker rätt och det är som du själv skriver inte så många poäng, jag har för mig att gränsen för A ligger vid tjugo eller nåt och Elit vid tjugosex men det är inte ovanligt att Elitston kommer upp i fyrtio-femtio poäng eller mer, med många fler avkommor såklart . Ditt sto har haft otur med så många som dött söm föl.

Okej tack då vet jag:) Ja hon har haft en hilma otur med fölen. Vi hoppas det ska vända nu och att kommande föl föds frisk och välbehållen!

För att få värdebokstav A så måste stoet uppfylla kraven för att bli B prem samt ha minst 4 reg avkommor som är berättigande i grundstambok avd 1. Stoets och avkommans sammanlagdapoäng = minst 18 varav 2 avkommor ska ha lägst 3 poäng och en ska ha lägst 4 poäng.

men

om stoet har lägst 115 i blup inom hopp eller dressyr så räcker det med en avkomma med lägst 3 poäng och ytterligare en med 4 poäng.

Nej, A delas inte ut postumt men däremot ELIT.

Då måste 2 avkommor ha lägst 4 p och en minst 5 p och den totala sammanlagda poängen är minst 26 om inte stoet har ett blup på minst 115 då "räcker" det med tre avkommor med minst 4 p vardera.

Jag tror bara man kan höja till elit postumt. Då måste dessutom yngsta avkomman vara max tio år. Personligen urdumt anser jag eftersom min ena har mormor och mormors mor som är berättigade elit men där uppfödare (som är 80+) inte har hämtat ut det. Hade hellre betalt nån slags avgift och så att avelsförbundet håller ordning på det själva. Det är ingen som bryr sig om i fall det är idel elitston i stammen det är finare att ha en morfar som heter nått piffigt från hollande/tyskland.

kl
Undrar åxå lite :)

Mitt sto har ju fått sina flesta föl i tyskland, jag har frågat asvh om det och de säger att de avkommorna ska räknas med, inkl deras meriter...

Men är det så?
Jag har skickat in alla papper och väntar på resultatet:D

Men man är ju nyfiken på vad det kommer att bli, svårt att räkna bara tycker jag...

Hon har 9 avkommor i tyskland, 2 av dem går 140 hopp med plac eller vinst, 2 till är reggade som tävlingshästar, men vi kan inte hitta några resultat, inte heller om de fått föl i sin tur och blivit "stamboksförda" (vet inte om det görs där).
Sen har hon 3 avkommor i sverige där den äldsta är 4 iår, hon fick 44p på 3-års och blev stamboksförd iår, de andra 2 är 2,5 och föl, hur räknar man?

Jag tror inte utländska meriter räknas. Corlensky g's meriter räknas väl inte eftersom han tävlas utomlands av utländsk ryttare.

kl
Undrar åxå lite :)

Mitt sto har ju fått sina flesta föl i tyskland, jag har frågat asvh om det och de säger att de avkommorna ska räknas med, inkl deras meriter...

Men är det så?
Jag har skickat in alla papper och väntar på resultatet:D

Men man är ju nyfiken på vad det kommer att bli, svårt att räkna bara tycker jag...

Hon har 9 avkommor i tyskland, 2 av dem går 140 hopp med plac eller vinst, 2 till är reggade som tävlingshästar, men vi kan inte hitta några resultat, inte heller om de fått föl i sin tur och blivit "stamboksförda" (vet inte om det görs där).
Sen har hon 3 avkommor i sverige där den äldsta är 4 iår, hon fick 44p på 3-års och blev stamboksförd iår, de andra 2 är 2,5 och föl, hur räknar man?

har du visat ditt sto i år för stamboksföring? hon måste ju vara visad i Sverige för att kunna bli stamboksförd. Jag har ett tyskt sto jag med, Hannoveranare, hon är visad i år och kommer antagligen att få ett A pga avkommors meriter. Hon har 3 st i Sverige hon med, äldsta f-08 fick hoppdiplom i våras. I Tyskland/Italien så har hon 8 avkommor varav 4 tävlar och har startat upp till S-klass med placeringar/vinster i M-klass.

gäller det Grandezza? har hittat fyra av hennes avkommor med tävlingsresultat fram till 2011, upp till M-klass.

Ja, det är Grandezza, nej hon är visad i tyskland som 3-åring, jag har frågat om man måste göra en ny visning, men asvh sa att det räcker med den om jag har det på papper!

Var har du hittat de resultaten? Jag har ringt runt o letat som en blå, men inte hittat mer än det jag skrev tidigare:o

Ja, det är Grandezza, nej hon är visad i tyskland som 3-åring, jag har frågat om man måste göra en ny visning, men asvh sa att det räcker med den om jag har det på papper!

Var har du hittat de resultaten? Jag har ringt runt o letat som en blå, men inte hittat mer än det jag skrev tidigare:o

För att stambokföra henne här måste du väl visa fram henne exteriört i Sverige, däremot räknas hon ju redan som stambokförd om man tänker tex för att lämna hingstavkomma, men kan du verkligen få henne stambokförd här (vilket du måste om du vill kunna höja henne vad gäller avelsbokstav) utan att visa henne här ?

Har ju själv avelssto som är stambokförd utomlands och jag har fattat det som att de måste visas fram här för att kunna bli stambokförda i ASVH är de inte stambokförda i ASVH så kan man logiskt heller inte höja deras avelsbokstav i ASVH.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 192
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka