Poäng för avelssto

Sv: Poäng för avelssto

Det man ska ta fasta på är detta "Vid beräkning av förärvningspoäng får stoet tillgodoräknas endast en delpoäng för varje
avkomma
"

Därefter tittar du på sidorna 15 och 16 i sto- och unghästregementet för att se vilka meriter som krävs för de olika poängen.

det gjorde jag men sedan tolkade jag paragraf 7,2 fel.... trodde man fick plusa på ett extra poäng utöver det som avkomman hade enligt kriterierna under.

Känner du att du fattar hur det funkar nu?

Jag känner mig urusel på att förklara men har i alla fall gjort ett försök:)

jo nu känns det mer klart... hade liksom redan räknat 5p för diplom stoet därför att hon har meriter i 140 men sedan såg jag paragraf 7.2 och trodde att jag kunde lägga på ytterligare 1p...

men nu är det bara att hoppas på att de nya ägarna visar upp 4åringen på kvaliteten och att han minst blir klass 1 så hans poäng blir minst 3p istället för 1p som han räknas nu så får ju Pauline värdebokstav A... :D

Tack för hjälpen!

Jag är lite fundersam på hur Du beräknat stoets egna poäng eftersom Du nu skriver att det fattas poäng för A.premiering..och 5 poäng är just värdet för ett A-premierat sto, när man gör beräkningsunderlaget för Elit.

De avkommevärden som man annars räknar med och som finns i den lista Du relaterat till är just AVKOMMEpoäng och inte samma poäng som stoet kan tillgodoräkna sig med hjälp av egna meriter på tävlingsbanan.

I avelsvärdesammanhang är stoets egna tävlingsmeriter (med undantag för som underlag för AB-premiering) oväsentliga utan det är hennes avelsvärde som räknas henne tillgodo och hon får då värdet för ett AB-premierat sto, vilket medför att hon som eget värde får räkna 4 poäng.

Är det P du räknar på?

Hon fick hoppdiplom på kvalitets = 4 egna poäng
avk 1 fick hoppdiplom på treårstest + plac 1.30 = 4 + 1 = 5 poäng
avk 2 fick klass I på treårstest o hoppdiplom på kvalitets = 4 poäng
avk 3 är registrerad = 1 poäng
avk 4 är registrerad = 1 poäng

summa 15 poäng

För att nå upp till A enligt nuvarande reglemente behöver antigen
stoets blup komma över 115 i antingen hoppning eller dressyr (hon har 105 nu i hoppning om det är rätt sto jag tänker på)
eller att (vilket är troligare i detta fall)
ytterligare en av hennes avkommor kommer upp i minst 3 poäng (dvs blir minst klass I på kvalitetsbedömningen). Poängsumman räcker dock inte då heller eftersom det då endå fattas 1 poäng upp till 18 poäng.
Är hon dräktig, fölar ett friskt föl som reggas får hon 1 poäng för det fölet.

Enligt det nya reglemente,t som är skrivet i januari, gäller för avk 1:
Häst som tilldelats diplom som treåring och därefter placerat sig i Msv B dressyr alt. 1,30
hoppning erhåller en extra förärvningspoäng.

Hur som helst kan du höja P till AB, om det nu är rätt sto jag har räknat på ovan.

Hoppa över Görels och Pisans inlägg, de verkar inte ha läst reglerna själva...

Senast ändrad:

Ser nu att du skrivet ut stoets namn...

Sedan kan man undra (och det har jag framfört till rätt instans tidigare) varför just diplom vid treårstest + plac i medelsvår ska ge extrapoäng men inte diplom vid kvalitetsbedömning + plac i medelsvår? Det finns en hel del ologiska saker till men reglementet har inte varit ute på remiss den här gången heller så det är svårt att få ge synpunkter på det...:mad:

Är det P du räknar på?

Hon fick hoppdiplom på kvalitets = 4 egna poäng
avk 1 fick hoppdiplom på treårstest + plac 1.30 = 4 + 1 = 5 poäng
avk 2 fick klass I på treårstest o hoppdiplom på kvalitets = 4 poäng
avk 3 är registrerad = 1 poäng
avk 4 är registrerad = 1 poäng

summa 15 poäng

För att nå upp till A enligt nuvarande reglemente behöver antigen
stoets blup komma över 115 i antingen hoppning eller dressyr (hon har 105 nu i hoppning om det är rätt sto jag tänker på)
eller att (vilket är troligare i detta fall)
ytterligare en av hennes avkommor kommer upp i minst 3 poäng (dvs blir minst klass I på kvalitetsbedömningen). Poängsumman räcker dock inte då heller eftersom det då endå fattas 1 poäng upp till 18 poäng.
Är hon dräktig, fölar ett friskt föl som reggas får hon 1 poäng för det fölet.

Enligt det nya reglemente,t som är skrivet i januari, gäller för avk 1:

Hur som helst kan du höja P till AB, om det nu är rätt sto jag har räknat på ovan.

Hoppa över Görels och Pisans inlägg, de verkar inte ha läst reglerna själva...

precis det är Pauline som jag försöke räkna på... jag tolkade detta kriteriet:
Genomförd slutfinal i Rikskvalitetstävlan eller Svenskt Avel- &
Sportchampionat inkl. Breeders Trophy (dressyr eller hoppning) för 3-6-
åringar, alt. i Scandinavian Open (5-6 år, Falsterbo)
=5p

som att Pauline själv var värd 5p. då hon har genomfört breeders trophy final som 5åring (eller hon var 6 men fick föl som 4 tävlade därför 5års breeders som 6årigt fölsto)

då blir det

stoet själv 5p
äldsta avkomman 5p
Palona 4p
Linux 1p
Lexus 1p=

sedan är tanken att Linux ska visas på kvaliteten i år där han förhoppningsvis får ihop till de sista poängen....

men du menar att Pauline själv bara är värd 4p??? har jag fel tolkat igen?
16p

Pauline har 4 poäng för sitt diplom precis som jag skrev.
Om hon har fler meriter än de som syns i blup så kan hon naturligtvis vara värd fler poäng.

Var hon verkligen i slutfinal?

2001 är hon inte i final i allafall
http://online.equipe.com/sv/competitions/14
Hon var med i semifinalen för 5-åringar, där hon utgick (i båda omgångarna).

Tror inte att hon var med 2002.

Så här står det i reglementet
Häst som kvalificerat sig för Svenskt Avel- & Sportchampionat (3-6 år) i någon disciplin, alt. Scandinavian Open (5-6 år, Falsterbo) samt häst som genomfört årgångschampionatens första omgång
Alltså har P 4 poäng.

Till skillnad som det står för 5 poäng
Genomförd slutfinal i Rikskvalitetstävlan eller Svenskt Avel- & Sportchampionat inkl. Breeders Trophy (dressyr eller hoppning) för 3-6-åringar, alt. i Scandinavian Open (5-6 år, Falsterbo)

tacK!

kan ha missuppfatat då jag köpte henne... då blir det lite mer press på avkomma nr 3 att han presterar i år ;)

Pauline har 4 poäng för sitt diplom precis som jag skrev.
Om hon har fler meriter än de som syns i blup så kan hon naturligtvis vara värd fler poäng.

Var hon verkligen i slutfinal?

2001 är hon inte i final i allafall
http://online.equipe.com/sv/competitions/14
Hon var med i semifinalen för 5-åringar, där hon utgick (i båda omgångarna).

Tror inte att hon var med 2002.

Inte helt korrekt, hästen hade 0 fel i runda 1 men utgick i omg 2 så den utgick ju inte i båda omgångarna, båda rundornas resultat står ju med på båda resultatlistorna tittar du överst så ser du omg 1 resp omg 2
Nu blir ju det resultatet ändå att hon inte kvalat vidare till final men att hon inte lyckats genomföra någon av rundorna där nere är ju inte korrekt.

Kan någon förklara för mig, läser om de olika poängerna och vad är rikskvalitetstävlan?:confused:

Senast ändrad:

skit!!!

var hittar ni den infon??? jag har försökt att googla utan att lyckas hitta rätt info...

skit!!!

var hittar ni den infon??? jag har försökt att googla utan att lyckas hitta rätt info...

Prova att klicka på länken som jag citerar i mitt förra inlägg så hamnar du på resultatsidan på equipe för tävlingen sen är det bara att klicka sig in på 5 års klassen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 192
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025

Hästrelaterat