Poäng för avelssto

Sv: Poäng för avelssto

Jag kan ju inte sånt här, därför frågade jag asvh, och de sa att om hon har en exteriör bedömmning så räcker det, detta var vid det tillfälle då hon var skadad, och jag visste inte om hon skulle bli bra igen, och de menade då på att det bara var att skicka in pappersvägen...

Jag vet inte om det har ändrats, har försökt läsa mig till det, men hittar inget nytt, så jag hoppas att de säger till om jag har gjort fel:o

Men vad exakt frågade du ? Frågade du verkligen för att stambokföra henne i ASVH eller frågade du för att hon skulle räknas som stambokförd (alltså för att registrera avkomma eller för att hennes hingstungar skulle få visas fram) ? För att registrera avkomma och för att hingstungarna skall vara visningsberättigade så behöver stoet vara stambokfört MEN inte i ASVH utan vilket som av de förbund som ASVH godkänner i de fallen så skickar man in papper som styrker att stoet är visat och stambokfört i det utländska förbundet så räknas hon som stambokförd i det avseendet men hon blir inte automatiskt stambokförd även i ASVH utan det blir den endast om jag fattat det rätt om den visas fram för stambokföring här.
Vill man kunna höja avelsbokstaven här så måste hon ju vara stambokförd här.

Stoet måste ju vara stamboksförd (visad) om man vill få en godkänd hingst efter stoet eller måste stona i fler led vara visade för godkänd hingst ?

Mia

Ja stoet måste vara stambokförd för att hennes hingstungar skall vara berättigade för visning dock behöver hon inte vara stambokförd i ASVH utan hon kan vara stambokförd i sitt utländska förbund om det är ett förbund ASVH godkänner. Är stoet stambokförd utomlands så behöver du inte ens registrera stoet i ASVH för att få registrera avkomma i ASVH annars måste du tilläggsregistrera stoet innan du får regga avkommor här.

Tar sista knappen
Är stoet visat i annat förbund så kan man stamboksföra henne i ASVH genom att visa upp papper på poängen som hon fått utomlands. Avkommornas utländska meriter räknas också med om meriterna finns ordentligt dokumenterade.

Ja, det är Grandezza, nej hon är visad i tyskland som 3-åring, jag har frågat om man måste göra en ny visning, men asvh sa att det räcker med den om jag har det på papper!

Var har du hittat de resultaten? Jag har ringt runt o letat som en blå, men inte hittat mer än det jag skrev tidigare:o

Man måste ha en svensk exteriörbedömning för att kunna stamboksföra dem, det fick iaf jag höra av ASVH när jag frågade ang mitt tyska sto. Som oxå är visad i Tyskland.

hittade resultaten i Jahrbuch Sport und Zucht 2011, finns på nätet men man måste ha konto där (vilket jag har :) ) skickar ett pm till dig ang avkommorna.

Då har det blivit ändrat, eller också beror det på att förbundet som ditt sto är visat i inte godkänns av ASVH. Jag känner till de som stambokfört ston mha poäng från t ex Hannoveranerförbundets visningar.

jag har fått höra av ASVH att för att stamboksföra stoet så måste det visas på premering i Sverige. Oavsett om den är visad utomlands..

Mitt sto är för övrigt en Hannoveranare = godkänt i ASVH..

Jag sa att jag ville stamboksföra henne i asvh, och undrade hur jag skulle göra eftersom hon då var skadad, de sa då att eftersom jag har en godkänd exteriörbed på papper så räckte det att jag skickade in den tillsammans med "stamboksförning blanketten" och papper på övriga avkommor. Men jag ska maila dem idag och fråga ordentligt så det inte blivit något fel...:)

Finns inget som ger 65 poäng i avelssammanhang, vilka poäng hon har i tävlingssammanhang är inget du kan räkna om till avelsvärdering när det gäller avelsbokstav.
Gå in och läs i storeglementet så hittar du poängen olika meriteringar ger.
Du får bara räkna en poängsumma per häst alltså tittar man i tabellen vilken av meriteringarna hästen har som ger den högsta poängen och sen är det bara den man får räkna en gång för den hästen.
Tex är den högsta meriteringen placering i 140 är det 5 poäng som den hästen har att tillgodoräkna sig.
Endast placeringar (i avd A) räknas när det gäller tävlingsresultat och alltså bara en gång/häst.

Om ett sto har poäng för att bli upphöjd till A, hur går ägaren till väga då?

Du fyller i blanketten för höjning av värdebokstav som finns på ASVHs hemsida, under "Avel" och "Stamboksföring". Du måste styrka avkommornas meriter, skicka med kopior. Skicka in allt till ASVH.

kl

stämmer detta eller är jag helt ute och cyklar...

stoets egna meritet 5, äldsta avkomman 5p +1p för att hon har diplom som 3åring och sedan meriter i minst MSV B, andra avkomman 4p, och två avkommor utan meriter 2p=

5+5+1+4+1+1=17poäng
fattat rätt?

Utan meriter är väl bara en poäng? Sen får de väl antingen poäng för diplom eller placeringar i tävling. Liksom den högsta möjliga poängen räknas.

men det stog att man kunde få ett extra förärvnings poäng om ett av två olika kriterier uppfylldes men samma avkomma kunde inte få båda de två extra poängen...
7.2. Förärvningspoäng
För höjning av avelsvärdeklass får ston i varmblodig ridhästavel poäng för avkommornas
meriter. Avkommorna skall ha härstamning som berättigar till införande i Grundstambok
avdelning I. Stoet får tillgodoräknas poäng för avkommans meriter enligt tabell i Bilaga 2.
Vid beräkning av förärvningspoäng får stoet tillgodoräknas endast en delpoäng för varje
avkomma.
Häst som erhållit diplom som treåring och därefter erhållit diplom vid Kvalitetsbedömning from
2006 (alt. placerat sig bland de 25 % bästa vid kvalitetsbedömning tom 2005), erhåller en extra
förärvningspoäng.
Häst som tilldelats diplom som treåring och därefter placerat sig i Msv B dressyr alt. 1,30
hoppning erhåller en extra förärvningspoäng.
B- eller AB-premierat sto som uppfyller kraven för A kan direkt även prövas för ELIT. Stoet
tillgodoräknas då A-poängen, dvs. 5 poäng, som eget värde i beräkningen.

tolkat det fel???

Diplom på treårstest eller kvalitet ger 4 poäng, får man diplom på båda får man ett tilläggspoäng och då blir det 5 poäng. Är stoet placerad i 1.40-hoppning avd A ger det 5 avkommepoäng och det är alltid högsta poängklassen som gäller. Alltså ger hon sin mamma 5 avkommepoäng.

mmm fast avkomman i fråga hamnar med sina resultat på poäng 5 för hon har slutfört breeders trophy final och har resultat från 140=5p

ahh... paragraf 7,2 visar bara på ett exempel hur man räknar ut poäng för avkommorna?

så idagsläget har mitt sto 5+5+4+1+1=16 och inte 17 som jag trodde först....

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 192
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025

Hästrelaterat