PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Har tänkt rida in i barbackapad eller barbacka (men det värsta är att man blir så skitig då, har en något smutsig häst :o). Detta för att jag helt enkelt inte har något sadel :).

Än har jag inte vågat mig ända upp på ryggen, hänger på honom och klänger runt och det reagerar han inte ett dugg på längre. Men jag är alltid ensam i stallet och jag skulle nog vilja ha någon som kan hjälpa till om det skulle krävas.

Funderar ju på att beställa en Fluidity, vi får väl se hur det blir :laugh:. Känner jag mig själv rätt så blir det väl så, men det är tråkigt att inte kunna testa den innan köp. Blir väl barbacka ett tag till ;).

Jag får glömma frustrationen, får fokusera på min häst! :)

Men nu är det så här roligt att jag och min häst har kommit igenom hela level 1 nu, idag! Äntligen, jag som kanske har låtit livet komma emella lite den senaste tiden. Men vart ska man tavägen nu, ska jag satsa på att få tag i ett level 2 eller ska man köpa Parelli Patterns? Jag har hört så mycket gott om L2 så jag är ju så sugen på att köpa ett pack, och så verkan man ju få mer information, fler dvder och pocket guides. På Patterns är det väl bara 1 dvd / savvy, alla patar ju så gott om det med, men hur kan det täcka hela L1-L4?? I slutändan kommer jag köpa allt;) men har inte riktigt råd med det nu:) Föresten behöver man ha Success Series när man kör Patterns?

På diskusionen om barbackapad vill jag gärna tillägga att jag köpten en sådan i början av sommaren, dock ej en sådan som parelli har utan en med stigbyglar, och jag älskar den. Jag känner verkligen ryggen och kan följa med i hästens rörelser bättre, dessutom kan jag sitta ner i traven, vilket jag inte lyckast med så bra i mina sadlar, men det kanske tyder på att sadlarna inte är så bra... Dock var jag på en NH clinic med Bonnie Burgess och hon tyckte inte det var bra med stigbyglar på barbackapad eftersom de lägger trycket på ett ställe coh inte fördelar det som en sadel gör. Jag använder en gelpad under och min häst har inte protesterat än iaf:)

Sitter nu och kollar lite på olika barbackapadar som finns.

Är de paddar som säljs på en viss svensk hemsida/shop (E......) de samma som PP säljer? Som det låter är de på den svenska sidan egendesignade, men de är ju väääldigt lika de som säljs av Parelli?! Någon som vet något om detta eller kollat på dessa "svenska" barbackapaddar?

Tycker att det är lite enklare att beställa från Sverige, om det nu är en likvärdig vara. Priset blir ju ungefär detsamma.

Jag köpte SS när jag köpte nya PP, men jag insåg snabbt att SS var helt överflödig om man har L1 och L2 sedan tidigare.

Jag sålde därför mitt SS innan jag änns hade tittat igenom alla dvd´s. Samma info som i level´s, men mindre utförligt.

Jag hade satsat på L1 + L2 + Patterns, ev. Liberty and horsebehavior också om man känner att man vill fördjupa sig ytterligare och har råd.

Senast ändrad av en moderator:

En liten fråga till er alla.
Vad tycker ni om Hill Therapy på en häst som är 20 år?

I Linads artikel så skriver hon på slutet att hon inte skulle göra det på en häst som är äldre än 17 år
om den inte var vid god hälsa. Och då bara i skritt.

Min är 20 år men det är inget man märker på honom. Jag är så sugen att prova detta på honom
men vill inte om det sliter för mycket. Hur tycker ni att jag ska göra?

Slänger in ett par kort från i lördags när jag rider honom, så får ni se hur han ser ut och hur han rör sig.
Vet inte om det hjälpr men det skulle vara skönt att få diskutera detta med er.

TN_081018_253_copy1024.JPG

TN_081018_115_copy1024.JPG

TN_081018_124_copy1024.JPG

TN_081018_380_copy1024.JPG

Härliga höstbilder på dig och din häst!

Jag håller ju på med Hill Therapy med min häst som är 16 år, men som har haft mycket problem i ryggen och kroppen osv. Så jag började med Hill Therapy på honom men väldigt försigtigt och lät det hellre ta längre tid än 6 veckor och i lugnare tempo. Sen kan man ju välja lutning i backen man är i också utifrån hur vältränad hästen är. Jag hade olika lutningar på backarna som jag använde mig av. Man kan ju börja i skritt tex, det är ju inte fel det. Jag började så med en yngre häst som var lite dåligt igång osv, så jag tänkte henne som att det fick ta tid och hon fick känna in sin kropp.

Jag har gjort Hill Therapy på min häst tidigare men inte fått lika bra resultat som nu. Denna gång gick jag in i det med insikten och känslan "jag är glad för vad jag får och vad han kan göra. Plus att han får ta god tid på sig, det är TERAPI för honom" Jag tror att detta hjälpte mycket och att det kanske släppte den "mentala" pressen på honom som kanske fanns där tidigare.
Min häst blommade :love: riktigt ut med denna inställning och han blev gladare och piggare på köpet! Jag började dock i trav på min häst men han bröt av och bytte varv och grejjade hur mycket som hellst, men jag höll stenhårt på min mentala inställning. Sen vid fjärde gången började det hända grejjor och sen mer efter några veckor. Så nu har jag gjort det i galopp, efter att han gick i samma varv och höll tempot och balansen bra i trav uppför och nerför och även i brantare backar. Så sen gick jag tillbaka till den mindre lutningen och frågade om galopp, för att sen bygga på med mer lutning.

Så jag skulle nog säga börja i skritt tex och se på hästen. Jag tog ibland in min häst efter 3 min för han var så duktig och började bli trött i kroppen. Så kolla på hästen och bedöm utifrån det, ta det lugnt och börja lugnt och se hur han reagerar. Du känner ju din häst bäst! Lycka till!

Ursäkta sent svar men jag har varit två veckor i Thailand....:angel:
Ponny/föl borde passa mitt russ. Kan ju även passa vårt knabstrupperföl.

Vad roligt att det gick så bra med din häst och tack för att du delade med dig.
Jag funderar starkt på att testa detta på min, men som du säger, att ta det lugnt från börja. I skritt och i bara lite lätt lutning.

Ni andra som har gjort detta på era hästar, vad har ni gjort med dem de dagar som ni inte kört "backträningen"? Vanligt "markarbete" eller finns det något annat som kan vara bra att kombinera med denna träning?

Vad ska jag göra åt min damnär hon börjar stressa upp sig påridturen? jag ha använt one rian stop och det har fungerat men undrar ifall de finns annat? på marken är hon kanon duktig kontakt sökande å ska bara komma in.

Sedan har jag inte fått min sep skiva någon annan? var junågra förr som inte hade fått den.

Jag måste bara ta upp detta med er!
Jag läste i Kalmar Posten om ett nytt sätt att träna hästar, via datorer och maskiner.
kolla in länken: http://www.kurtsystems.com/

Först blev jag ju väldigt skepptisk men när jag såg en video på sidan där Monty Roberts talar gott om de nya maskinerna så blir man ju lite nyfiken iaf. Jag tycker det verkar lite "mikro-manöverering" över det hela...

Vad tror ni om det nya trännings systemet?

jaja, alla dessa racinghorses....Säkert nåt bra träningspass a´la typ bättre än skrittmaskin. ALLT blir ju mer eller mindre maskinellt inom all industri....

How fun is that? :rofl:

Många frågor vad händer om en häst bråkar? el snubblar el nått? Nej tacka vet jag träning skönt för människan ochså men tvälings hästar har ju blivit en industri vilket är mycket synd.
Det var bättre förr! :D

KL

Är cs på semester? Har det hänt nåt, nån som vet?

Nån som har en RB introvert häst här?

Obe ska visst vara RB introvert men jag tror att han e Lb fast väldigt osäker och dåligt självförtoende.. Kan ha fel...:angel:
Tror CS e på holiday!:cool:

Holiday hmmhmm....

Jag tror min Majsa är RB introvert nämligen fast jag sett henne som en playful Lb extro hela tiden (tar låång tid för mig att lära mig saker tydligen) oxå introvert haha. Ju mer man ser om Horsenalitys så blir jag konfunderad...Det är så intressant!
Såg en sc dvd om en RB introvert o det var klockrent o mycket intressant så jag testade det på henne o det funkade. hmm how interesting!
Har du kommit igång o ridit nåt? Jag har fått tag på en beg air padd nu, skitabilligt o här i sverige med. Jag kämpar med hennes confidence o vikt( ute o går som en galning) Mätte henne o jag fick en chock.....820 kg!! Hon ska väl ligga på en 650kg iallafall...OH MY GOOD!! Min kära granne (lundborg) håller så huvet är uppe, mat e ju gott....:grin:
24353498.jpg

Tyckte inte hon såg så farligt rund ut då skulle du se min Nordis! Hon blir fet på luft!:D
Tycker synd om henne att behöva bära på denna övervikt, jag vet hur det e! Men fast jag drar ner på hennes hö ser jag knappt någon skillnad, plus att det är svårt när det är två busar i samma hage och Obe behöver verkligen rejält med hö.

Ska jag vara ärlig så är Horsenalitys skitsvårt! Jag har nog inte alla hemma...men det måste vara fler än jag som vimsar i mörkret när det gäller att fastställa den!:crazy:

Sorry, jag har helt glömt dina skivor! De ska packas och skickas...Ska försöka få iväg dem i morgon, promise!!!:o

Just nu håller jag på att kränga mitt gamla travliv.. Jag kommer nog inte köra häst på bra länge så mina vagnar och selar åker! Har snart inget annat än grimma och rep i min obefintliga sadelkammare!

Var hittade du den, paden? Lyllos där.. Svaret är ännu neeej, jag har inte masat mig upp. En feg skit e jag!:angel: Allvarligt talat så är han och jag osams just nu.. jag måste få fart på mitt level 2 och få in lite pengar så jag kan köpa nya patterns..

Vill även testa Parelli essentials men det sälj bara i USA, suck! :mad:

Skulle bara säga att jag ska sälja mina Patterns om nån e intresserad....småböckerna tänkte jag dock behålla, men det finns ju med i stora böckerna o mapparna kommer ju med...Svarar mer i morrn för nu e det livat i lillens sovrum...

Hur avgör man vilken horseanlity ens häst har?
Avgör det sedan på vilket sätt hästen är och agerar (om jag förstod rätt)
finns det olika metoder att träna för olika horseanlitys?

Min kompis pratade om det här igår och jag förstod inte riktigt hur hon menade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 652
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Favoritdrinkar