Sv: PNH Tjatter...
Jaa, som Marks skriver har jag sålt Performer sadeln och den var verkligen för takformad för min häst. Har man en häst som är bred och platt som ett bord på ryggen MÅSTE sadeln vara utformad så också. Det är omöjligt att ha en sadel som bara ligger an i ytterkanterna. Jag har aldrig sett Sandy så arg som när jag red henne med Natural Performer sadeln (hon ville inte gå fram alls), säger hon att den inte är bra utan airpad så inte skjutton ska hon behöva ha den med airpad heller. Ska jag rida 3-4 timmar så går det INTE att använda en airpad, då är det en 5 Star Wool pad som gäller eller kanske en kombination, d v s en 1/2" wool pad och airpaden ovanpå. Ska testa det och se om det är det mest ultimata.
Jag har beställt en McCall Lady Wade med Full QH bars, det är den sadel som passat bäst. Min sambo har en med Modified QH bars (2 storlekar smalare än Full QH) och den tycker hon är OK fast den är för smal och vinkeln på the bars ska vara större. Det är tillräcklig information för mig, för att jag ska veta vilken sadel jag inte ska ha. Jag är väldigt glad för att Sandy så tydligt talar om vad som känns bra och inte.
I slutet av januari har jag min nya sadel om allt går som det ska. Jag hoppas verklligen det! Jag vill slippa byta sadlar som andra byter skjortor, det är dyrt, jobbigt och fruktansvärt frustrerande att gång på gång behöva konstatera att det blev fel igen.
Sambons häst däremot är raka motsatsen. Det är bara att ta en sadel med tillräcklig bomvidd och lägga den på henne så ligger den som en smäck. Fast hon har breddat sig så mycket nu så hans Lady Wade också är för smal så nu har vi 2 McCall sadlar till salu om någon är intresserad. Vi älskar dessa sadlar helt enorm kvalitet, komfort och design. Så det kommer att bli en ny McCall för hans del också.