PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok det är bestämt! Du får lämna barnen hemma när vi har vår video kväll.:rofl::rofl:

Sv: PNH Tjatter...

har inte hållt på med parelli så länge men har redan ett litet problem. när jag började träna med mitt sto så backade hon jätte bra, behövde bara vicka lite på ett finger för att hon skulle backa men nu...hon vägrar backa för "fingervickning" och när man ringlar med repet för att få henne å flytta så börjar hon slå med huvudet så att hon skickar repet tillbaka mot mig i stället!!! lite tips och råd av kloka människor välkommnas!!!

Sv: Re: PNH Tjatter...

Jaha, samma visa igen... CS, har du bilen redo snart för antar att det blir ett klinikbesök snart...
Skulle hämta hästarna i hagen men Tuss ville inte komma fram utan hon stod och gnäggade bara "Matte hjälp mig"
Hämtade henne och såg att hon haltade kraftigt och kikade vad som hänt! En SPIK rakt in i hoven ca 4 cm rätt in... :cry::cry:Jag skakig som f*n och ringde veterinären som fick åka hit direkt och hon har precis åkt nu. Stelkramps spruta, smärtstillande och antibiotika som jag ska ge i 5-6 dgr framöver.
Om jag var fattig efter clinicen e ingenting mot vad jag e nu:cry:
Nu ska jag SANERA dessa hagar en gång till! Jag tyckte vi gått igenom allt men tydligen missat en handsmidd gammal platt spik...
Så ringa hovslagaren i morgon som ska karva ur så mkt som går, känns inte kul.:eek:

Kloka kan jag inte säga men jag lägga min 2 cents i ändå:laugh:

många gånger när sånt har hänt är det för att många har över tränat mer än den horsenality tålde. Det behöver inte var perfekt. Börjar om från början för det minsta lilla vikt skiftning eller steg bakåt beröm med att låt henne vara eller gör nåt annat beron vad hon är för häst, intro eller extro. Så snart man har en finger viftning bakåt häst Och även vid phas 2 och lätt 3 så ska det användas när det behövs eller när du gör ett mönster t ex inte BARA träna bakåt. LB om hon är så som det låter känna att det kan blir katig och otråkad. När du lära om henne att backa använd ett mönster så det är inte bara backa om du förstår vad jag menar. Gör det så hon måste tänka vart hon backa i,, genom, över och under.

Hoppas det hjälper och kanske nån annan har en ide som jag inte kom på:idea:

:cry:Men lilla Tuss:cry: Stackan.

Ja, en bilen är snart hemma när gubben min kommer hem (söndag) och min älskande :love:Suburban är kanske hemma (äntligen:grin: efter 2 månader) nästa vecka också. Så, snart är vi full laddad igen. I am at your service Ma'am.:bow:

Jag hoppas det går bra för henne och tack o lov hon är up to date med stelkramp. Ring om det behövs. Jag har gips hemma också om det är tomt eller stängt vid apoteket. Var enormt försiktig med smuts. Stora tröst kramar från os här.
e045.gif

Jaa, som Marks skriver har jag sålt Performer sadeln och den var verkligen för takformad för min häst. Har man en häst som är bred och platt som ett bord på ryggen MÅSTE sadeln vara utformad så också. Det är omöjligt att ha en sadel som bara ligger an i ytterkanterna. Jag har aldrig sett Sandy så arg som när jag red henne med Natural Performer sadeln (hon ville inte gå fram alls), säger hon att den inte är bra utan airpad så inte skjutton ska hon behöva ha den med airpad heller. Ska jag rida 3-4 timmar så går det INTE att använda en airpad, då är det en 5 Star Wool pad som gäller eller kanske en kombination, d v s en 1/2" wool pad och airpaden ovanpå. Ska testa det och se om det är det mest ultimata.

Jag har beställt en McCall Lady Wade med Full QH bars, det är den sadel som passat bäst. Min sambo har en med Modified QH bars (2 storlekar smalare än Full QH) och den tycker hon är OK fast den är för smal och vinkeln på the bars ska vara större. Det är tillräcklig information för mig, för att jag ska veta vilken sadel jag inte ska ha. Jag är väldigt glad för att Sandy så tydligt talar om vad som känns bra och inte.
I slutet av januari har jag min nya sadel om allt går som det ska. Jag hoppas verklligen det! Jag vill slippa byta sadlar som andra byter skjortor, det är dyrt, jobbigt och fruktansvärt frustrerande att gång på gång behöva konstatera att det blev fel igen.

Sambons häst däremot är raka motsatsen. Det är bara att ta en sadel med tillräcklig bomvidd och lägga den på henne så ligger den som en smäck. Fast hon har breddat sig så mycket nu så hans Lady Wade också är för smal så nu har vi 2 McCall sadlar till salu om någon är intresserad. Vi älskar dessa sadlar helt enorm kvalitet, komfort och design. Så det kommer att bli en ny McCall för hans del också.

Skaffa KOLOIDALT SILVER, ta en tom bag-in-box påse häll i ca 2 dl trä på den på hoven och ta en linda eller tape och dra den runt några varv ovanför hoven så att påsen sitter kvar. Är hästen oskodd och du har en hov boot är det perfekt, annars tar du en jutesäck eller något annat kraftigt starkt material och lägger runt och gör ett paket som håller 7-8 timmar (helst över natten). Det är det mest ultimata för att ta död på bakterier, svamp m m och så behöver man inte skära i hoven heller. Lycka till!

Ok, kanske var det lite väl taskigt av mig to rub it in like that, men det var egentligen inte min avsikt :o.

kommit hem från värmen har jag gjort iaf, men tyvärr inte mer motiverad än tidigare efter allt som hunnit hända på jobbet medan jag varit borta. Mycket hinner tydligen hända på 3 dgr :(.

Kanske orkar jag titta lite på savvydvd´n ikväll innan jag måste sova.

Just nu känns det som om jag fattat beslutet att sälja en av mina hästar faktiskt, har satt ut annons redan. Ngn som behöver en 2-årig welsh cob valack?

Det låter inte bra för dig...:( med jobbigt jobb och allt annat. Svårt steg att ta att sätta ut annonsen. Hur många hästar har du nu?
Kanske att jag skulle utöka min hästflock med en Welsh Cob till :D... NEJ tyvärr jag har inte riktigt det ekonomiska eftersom jag hyr in min häst. Synd för Welsh cob är alltid Welsh cob :love:! Hur stor blir han ca?

Annars så knegar jag på med min Hill Therapy, tyvärr börjar det bli lite väl blött här i våra backar pga allt regn :mad: som skulle ramla ner! Ingen som har en sandbacke till salu?
Men min häst börjar bli riktigt pigg och glad och mer sitt original jag som han var när han var ung, men nu på en hanterbar nivå (oftast iaf :angel:) Men det gör inget, han är charmig grabben när han leker. Jag skulle bara behöva bättra mina Fluidity skills en aning, han har ju börjat röra sig :laugh: hjälp visste inte att han kunde röra sig så... men men man ska inte misstro en Welsh Cob i sina bästa år... (om man frågar honom).

Hej!

Jag smygläser ju lite här ibland och nu måste jag bara fråga - vad är hill therapy?

Tack CS! Du e en ängel...:bow:
Svullnaden har gått ner och vi har två dagar kvar med pencillin och smärtstillande.
Hon börjar vara sitt vanliga lite griniga jag igen (hatar matte:angel:)
Härliga dagar... Isa åt vällig igår så snart kan jag vara borta på kvällarna... Ladda upp med chips och parellidvder så kan vi ha en parellikväll och jag kan vara med!!!:banana:

Men stackars "lilla" Tess. :(
Många kramar från oss här också!

Måste man köpa hela det nya paketet? Alltså alla tre delarna?
Och vad kostar det isåfall hela paketet, i svenska pengar alltså?
Vill haaa...

Det kostar 299 usd på parelli, jag vet inte kursen men runt 6-7 kr... så ett par tusen går det nog på.
Förresten, har du min sadel dvd kvar? Har en tjej som vill kika på den! En lyckans ost som har råd att köpa fluidity sadeln....*dregel*

(Tuss....:angel:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker nog ispinnen är lättare än originalet... Man får träna upp styrkan lite, med tiden blir det bättre :idea:

Det går lite trööögt med hemsidan, håller på och lär mig... Ni kan ju hålla koll på www.parellisweden.se så ser ni hur det tar sig. Just nu är där bara blaj... :p

Hej Iser!

Är du medlem i savvy club? På hemsidan finns det en artikel om hill terapi...
Om du inte är SCare så är hill terapi en slags rehab longeringsövning, man är i backe eller anv sig av hinder/cavaletti. Mycket bra för hästar med bad banana ;) hjälper dom med hållning o ja, jag tror det kan göra susen jag :D

KL Mohaha, måste ju få berätta om min kuse Majsan har hoppat idag tack vare sept dvdn, cookies fest :rofl:

CS, du har la fått den nu va?

Jag har gjort ett STORT misstag med en av mina skivor, nån som skulle kunna tänka sig hjälpa mig med en Success serie dvd, nämligen Natural rider-Fluidity PMa mig, jag skulle bli superglad. Kan betala en slant...

Hmm, det blev 2 inlägg med samma.........

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det är ju aldrig roligt att vara tvungen att sälja sin häst. Samtidigt så känns det ändå som rätt beslut, jag kan iom detta lägga mer tid på en av dem ist för lite tid på båda, det blir inte tillräckligt.

Han bli ca 150cm, pappa 150cm, mamma 152cm. Annons finns ute här på Buke.

Har du också cob? Härligt ras eller hur ;) Jag har ju blivit fast i denna ras, har numera 2 härliga grabbar, även om en av dem nu ev ska säljas.

Okej du har två Cobbar nu :) kul! Tyvär så är 150 cm, även om det är en Cob lite litet åt mig (långa ben :D). Men jag ska kolla in annonsen.
Men visst Welsh Cob är en härlig ras! Jag har en och det får nog vara så ett tag till, vet inte vad det blir för häst när man ska ut och köpa nästa gång men jag får se. Det finns bilder på min gubbe på förra eller om det var sidan före det om du inte har sett dem. Han är 161cm :laugh:.

Iser: Kul att du är här och läser, sååå välkommen!
På bilderna som jag nämnde tidigare i inlägget är det min häst efter två veckor in i Hill Therapin och vad som hänt i hans kropp och med hans hållning, kan säga att det är ett program som man gör på marken som man gör i 6 veckor så jag och min häst har ett tag kvar. Sen som Toria skrev så kan man fortsätta med cavaletti och bommar och hoppning osv... för att vidare bygga upp hästen, det är min plan att göra det i vinter. Fråga gärna igen om du undrar något mer!

Jä....s...:crazy: Den där s...a sadelDVDn...:mad:
Blir arg på mig själv!!!

Tack Toria och Marks för svar.

Nej jag är inte SC'are. Jag har en "tränare" på L3 som hjälper mig och min häst att komma vidare just nu. Längre fram kanske jag ska fundera på att gå med, men just nu känner jag att jag behöver någon som kan visa och berätta hur jag ska göra.

Det började mest med att jag märkte att jag hade fått ett sämre förhållande till mig häst efter att han hade varit ute på foder några år, så jag tog hjälp av henne och blev mer och mer sugen på att lära mig mer om PNH, därför läser jag lite här ibland.

Jag såg bilderna på din häst, Marks - vilken skillnad!:bow:
Det var det som gjorde mig nyfiken på vad det kunde vara för "mirakelmetod":D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 653
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025