PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Heej! :laugh:

Jag har en dvd om colt start. Du kan få låna den om du vill, pma din adress bara! ;)

Visst hade du en nordis som är riden o så? Varför inte gå till L3 med den o sen starta Obe? Det är ju så det "ska" gå till. Vad jag fattat som så är ju L1 i stort sett "colt start" men man ska kunna behärska det. Sen så...jag tömkör o grejar med mina. Är du ute o går med Obe? Det gjorde jag mycket med Skäcka när hon var ung o oinriden(ca 5-7 km nästan varje dag, stannade o käka gräs här o var), sen är ju hon inkörd som 2½ åring. Det säger ju Pat med, hästar ska motioneras långt o mycket.

Men hör av dig, du får jättegärna låna den av mig.
Kramkram

å den där dvdn :angel:

kan man få tag på den från parelli? eller har de slutat sälja den?

har ju nämligen ett 3 årigt sto och en 1 årig hingst. ett bra tag kvar för hingsten dock. men stoet.. dock är hon ju så duktigt så jag snart inte vet vad jag ska hitta på med henne. och hänga klänga ligga på ryggen är ingenting, bara extra tid att käka gräs enligt henne XD

Senast ändrad av en moderator:

ebay, säger jag bara. Det är ju det Parelli är så bra på, hitta på nya grejer man kan göra med sin häst =)

Jag ser så fram emot nya club dvdn, Linda ger sina lektioner. Alltid nya roliga övningar! Å så säger man, varför kom inte jag på det? öhh...vicken fantasi man har ibland.

Ingen som har eller har sett In a Whisper? med P Parelli+C Cameron+J Lyons

Vem Vinner?

Heej! :laugh:

Jag har en dvd om colt start.

nu blir jag lite nyfiken, vad är det för dvd du pratar om? vad heter den?

Jag sitter själv med 3 unghästar (ett 3årigt sto, en 3årig hingst och en 2årig hingst) så jag skulle behöva lite tips

Ingen som har eller har sett In a Whisper? med P Parelli+C Cameron+J Lyons

Vem Vinner?

tyvär. såg den dock på ebay. samma saker. och hela tiden stod det : parelli/anderson.

så såklart var jag tvunegn att titta upp vad det andra vad för något. orkade inte leta så helhjärtat efter nån långtext om honom :rofl: men de tjag såg på hans hemsida och på youtube var väldigt likt parelli.

vet någon något om denna Clinton Anderson?

Vad kostar det att gå med i savvy club? Ska göra det oavsett men undrar bara. För att köpa allt i rätt ordning, är det då "Level 1" jag ska beställa först.

Kan ingen förklara vad varje level innebär rent inehållsmässigt? Jag har soom sagt hållt på detta ett tag och tränar för en väldigt duktig människa men har noll koll på vad allt heter i teorin, eller hur jag ska utrycka mig...

En annan tanke, hur tycker ni man utbildar en häst på bästa möjliga sätt? Har bla en ettårshingst som jag börjat syssla lite mer med nu. Hur tränar man bäst en unghäst, tycker ni?

Och fler frågor?
Det har ju dikuterats lite i tråden om olika "Nh-Stilar". Jag har ju bara sysslat med PNH, men det vore intressant att höra om vad det finns för mer olika.
Seven games, är det bara inom PNH eller är detta en grundläggande del i all NH?

Och ni som diskuterar att starta en svensk PNH-hemsida: Gör detta!!!

Någon som vill hjälpa mig att utreda begreppen:bow:

Vad kostar det att gå med i savvy club? Ska göra det oavsett men undrar bara. För att köpa allt i rätt ordning, är det då "Level 1" jag ska beställa först.

Kan ingen förklara vad varje level innebär rent inehållsmässigt? Jag har soom sagt hållt på detta ett tag och tränar för en väldigt duktig människa men har noll koll på vad allt heter i teorin, eller hur jag ska utrycka mig...

En annan tanke, hur tycker ni man utbildar en häst på bästa möjliga sätt? Har bla en ettårshingst som jag börjat syssla lite mer med nu. Hur tränar man bäst en unghäst, tycker ni?

Och fler frågor?
Det har ju dikuterats lite i tråden om olika "Nh-Stilar". Jag har ju bara sysslat med PNH, men det vore intressant att höra om vad det finns för mer olika.
Seven games, är det bara inom PNH eller är detta en grundläggande del i all NH?

Och ni som diskuterar att starta en svensk PNH-hemsida: Gör detta!!!

Någon som vill hjälpa mig att utreda begreppen:bow:

jag kan försöka svara på dina små frågor. om jag har fel eller så hoppas jag någon rättar! :angel:

savvy club priset kan jag tyvärr inte svara på, inte jag som betalar..:D

men ja om du redan har repgrimma, 12 foots rep carrotstick and string så är det bara beställa L1 programmet. annars kan du ju beställa hela L1 paketet där allt ovan ingår.

L1 ( känns bättre på engelska) develops trust, respect and safety.
L2 develops confidece and harmony.
L3 har jag ingen djupare insikt i än ...

såhär är min L1 upplevelse ( om någon tyckte nåt annat, skriv gärna! :) )

han början ordenkligt med att lära sig läsa hästen, tänka på vad man gör och hur man gör det. och man lär sig Approach and retreat som för mig har varit helt amazing! fick förresten en riktigt tankeställare här om dan när jag tänkte flugspraya min häst och ändast hålla i 12 foots änden. och denna häst var för någon månad sen livrädd för spray. L1 är en riktigt riktigt bra grund som man hela tiden kan gå tillbaka till och påminna sig själv.

men allt det roliga kommer sedan i L2:love:

man börjar på 22 foots linan som i början känns som kilometer och nu är jag sugen på 45 även fast det är lite förtidigt fortfarande..:angel:
Här kommer oxå alla AMAZING ridövnngar. det är små saker som man kan göra överallt, och som fungerar på en gång. som rätt galoppattning, bättre voltarbeten, hur man får en slö häst piggare och en snabb häst slöare :rofl: , hur man får hästen intresserad av att vilja gå dit man själv vill gå, HUR SADELN SKA SITTA. och allt ungerar på en gång. riktigt riktigt kul.

och man kommer till det stora testet, Liberty!:grin:

jag vet inte om detta var det svar du letade efter men i sånt fall får du förtydliga din fråga lite mer...

jag själv har tyvärr ingen erfarenhet av parelli och unghästar.

men jag äger oxå en ettårshingst, och med tanke på att vi har förhoppningar om att ha kvar honom som hingst, så känns det som en fördel om han redan nu blir hanterbar och förstår lekarna. och jag ser ingen nackdel med detta häller. sen så gör jag inte så mycket mer med tanke på att parelli brukar säja att unghästar och hingstar är för dom som redan gjort L3?

jag har bara varit i kontakt med en annan Nh stil. stefan forsman om någon känner till? och jag vet att han håller på en hel del i rundkorall i början, sen kanske jag bara har fått för mig men det känns som att många andra förutom just parelli Börjar mycket i liberty i rundkorall. Monty roberts har väll sin joint up i rundkorall?
7 games borde ändast användas inom parelli tycker jag, för pat är väll grundaren för det hela.

sen är väll målet det samma bara att vägarna är olika.

Jag tackar ödmjukast för svaret:bow:
Men tar gärna emot mer av era tankar och erfarenheter i detta outömliga ämne:bump:

"nu blir jag lite nyfiken, vad är det för dvd du pratar om? vad heter den?"

jo, det är Savvy club dvd Issue 24 Mars 2007, Colt starting, The Parelli way.

Annamon:
Det kostar ca 120 kr i månaden att vara med i savvy club och då får man rätt mycket för pengarna :D

Snaelilja:
Jag tittade lite på Clintons hemsida. Han har oxå filmer, böcker o utrustning till salu. Han har 4 knutar på nosremmen istället för 2 på sina repgrimmor. Det är väl det jag vet ;)

Undrans om CS har fått sin sadel, halloj? Hon är ute o rider o rider o har inte tid att vara här nåe...:idea:

Kram på er o gonatt

Ja, ibland blir det inte som det var tänkt..
Vi började med L1 eftersom vår unghäst knappt var tam.. Vi har inte börjat med L2 ännu, och ändå håller vi på att rida in honom nu.
Det går, men man behöver ju lite hjälp.
För motion har jag haft med honom ut som handhäst mycket, det har funkat kanon särskilt när han lärt sig att svara så fint på en lätt skakning på repet, så har man sluppit dra i honom hela tiden.
Precis i början hade han svårt att förstå att han fick gå bredvid och hamnade istället "på släp". Jag hade ingen med som kunde peta på honom bak, så vi fick stanna till och så fick jag visa honom var han skulle gå. Tog några visningar, sedan fattade han. Ganska snart vart han helbusig när vi skulle ut, han tyckte det var härligt att få följa med ut och springa :love:

Det var lite bra också, för då fick han vänja sig att ha mig högt upp och ovanför, ungefär som när jag sen skulle rida. Han fick också känna mina ben emot sig, ibörjan var det konstigt och han ville hålla lite distans. Men nu generar han sig inte och kan springa som klistrad brevid, även om jag sparkar honom lite på armbågen ibland...
Jag kunde också luta mig över och tynga på honom med handen, blev han orolig kunde man miska trycket, och jag slapp ta risken att bli avbockad *puh*

Tömkörning har vi väntat med, är lite orolig att svängandet kunde bli tokigt, men har man någon som kan gå med i fram kan det ju vara bra övning att linorna kommer på rumpan osv.

Du kan ju också köra cirkling lite i en mindre backe, kan ju vara bra träning.

Sedan fick vi iaf i uppdrag av hon som hjälpte oss att köra extrem friendly överallt, hoppa bredvid och sluta hoppa innan han backar undan. Jag stod på ett ben och kliande honom typ överallt då jag upptäckte att han blev rädd om han kom åt mina ben med sina i början. (ja, det finns på bild.. mycket genant :o )
Vi gjorde "one-rein-stop"böjning från marken, och sedan började vi in hans huvud när vi övningshoppade bredvid.
Stod sedan på traktordäcket (liksom högt upp) och hoppade och svängde med benen.

Körde hela sadelingsproceduren som i L1, gjorde extrem friendly med den, typ stigbyglar, vojlock osv.

Sedan fick vi börja hoppa upp barbacka, och det gick kanonbra med alla förberedelser!

Efter det skrittade vi lite i skogen med draghjälp av maken som gick före, då styrningen inte satt, och jag kände att jag inte viste riktigt hur jag skulle lära honom det.
Sedan fick han komma till Tubbe och lära sig att svänga mm.

Hoppas mina svar hjälpte lite, säkert får jag på skallen nu när jag skriver om hur korkade okunniga jag har ridit in vår unghäst. Hur mycket onödiga saker jag gjort mm.
Men det tänkte jag strunta i.
Jag är inte intresserad av att diskutera PNH med okunniga som vill låta påskina att det här är en dålig metod. Jag vill diskutera med er istället.

Huvudsaken är att vår otama unghäst blivit en fin ridhäst som man faktiskt (om man törs) kan rida helt utan huvudlag :banana:
Men jag har haft mycket live-hjälp med det här förståss, tro inte annat. Men först och främst har jag Pat att tacka för det.
Säkert hade det gått att rida in hästen på annat vis, men jag är ganska säker på att både han och hans ryttare fått en hel del obehagliga upplevelser isf, innan han blivit ridbar. Beroende på vad man menar med ridbar. ;)

Angående någon svensk hemsida så ska jag ta kontakt med Erika och Pat, vore som sagt bra om man kunde länka till den så alla hittar till samma ställe.
Jag ska just till att lära mig Joomla, så det blir prefekt att träna på det medan man filar ihop en svenk sida :idea:

Men då måste jag få lite ideer från er allihop, vad man vill ha med där.
Begagnat-marknad känns väl som en självklarhet.
Kanske typ studiecirkelspunkter (geografiskt), undrar om man inte kan få pengar om man har studiecirklar? Jag kolla det.
Karta med duktigt PNH-folk som kan hjälpa en med träningen kanske.
En liten kalender med intressanta clinics osv?

"nu blir jag lite nyfiken, vad är det för dvd du pratar om? vad heter den?"

jo, det är Savvy club dvd Issue 24 Mars 2007, Colt starting, The Parelli way.

Tack för infot, måste söka bland DVD filmeren vart dena dvd kan ha tagit vägen

Angående någon svensk hemsida så ska jag ta kontakt med Erika och Pat, vore som sagt bra om man kunde länka till den så alla hittar till samma ställe.
Jag ska just till att lära mig Joomla, så det blir prefekt att träna på det medan man filar ihop en svenk sida :idea:

Kanske typ studiecirkelspunkter (geografiskt), undrar om man inte kan få pengar om man har studiecirklar? Jag kolla det.

Och ett forum skulle väl inte vara så tokigt, annars tycker jag detta låter toppen jätte bra.

Snaelilja:
Jag tittade lite på Clintons hemsida. Han har oxå filmer, böcker o utrustning till salu. Han har 4 knutar på nosremmen istället för 2 på sina repgrimmor. Det är väl det jag vet ;)

Undrans om CS har fått sin sadel, halloj? Hon är ute o rider o rider o har inte tid att vara här nåe...:idea:

ja det var ungefär samma sak jag kom fram till oxå..:rofl:

men jag fick en lite konstig känsle när jag såg allt, och folk på youtube som jobbar enligt hans sätt. det kändes så taget, men det kanske det inte är..

hon fick ju en, men hon hade ju beställt en till ja... undrans.. lyllot skulle ju till Birmingham oxå.. jag åker till grekland just då, annars hade jag oxå varit där!!!:love:

Perfekt! och foum som någon hade skrivit!
sen bara för att jag är så foto tokig så vore det kul med något litet galleri när vi leker med våra hästar! :bump:

sen så brukar det alltid komma på fler saker när sidan väl är igång ;)

men bara så att vi tänker samma. altså det blir inlogg och så, iprincip som här? och då kan man ju ha en karta överhuvudtaget med folk och så får man kanske ha en liten infogrej på ens "egna sida" om vilken level man är på eller så?

men frågan är. man måste ha en webbansvarig, någon som kan bygga ihop allt. i o för sig kan man "anställa" någon till det, men money till det oxå..

men kanske bra o se var Erika och parelli i Usa säger först.

Jo, jag tänkte väl att man loggar in till vissa delar, är ju trist om den ska vara helt stängd...
Någon rasförening hade så att man registrerar sig för att kunna skriva, men kan annars läsa bara, precis som här.
Då kan man rensa om diskussioner osv ballar ur..

Jag hade tänkt bygga upp grunden isf, men med joomla så kan man vara ganska många som redigerar och ändrar, och det behöver man inte vara it-tekniker för att klara :idea: Då behöver ingen betungas med att vara ensam ansvarig.

Om man ska kunna få pengar för studiecirklar tror jag man typ måste bilda någon typ av förening...

Håll tummarna att detta går att fixa, vore kul ju :)

Jo, jag tänkte väl att man loggar in till vissa delar, är ju trist om den ska vara helt stängd...
Någon rasförening hade så att man registrerar sig för att kunna skriva, men kan annars läsa bara, precis som här.
Då kan man rensa om diskussioner osv ballar ur..

Jag hade tänkt bygga upp grunden isf, men med joomla så kan man vara ganska många som redigerar och ändrar, och det behöver man inte vara it-tekniker för att klara :idea: Då behöver ingen betungas med att vara ensam ansvarig.

Om man ska kunna få pengar för studiecirklar tror jag man typ måste bilda någon typ av förening...

Håll tummarna att detta går att fixa, vore kul ju :)

ja precis att man kan hitta och läsa hur mycket man vill sen kanske en gästbok eller liknande som de som inte är medlemmar kan skriva i. lixom intresserade kanske.

ja sökte på joomla, verkar väldigt smart, ska testa det på min hemsida. jag är oxå villig till att hjälpa till med kodning med mera sedan!

hoppas hoppas det går att fixa!

Detta med hemsidan låter ju kanon!
Kom att tänka på-var bor alla? Kanske finns det en separat tråd med detta... eller kanske inte. Skulle ju vara super om man hittade fler med PNH-intresserade. Så skulle man kunna träffas och hjälpas åt och lära av varandra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar