Plugga på universitet

Mirre

Trådstartare
Jag har kommit in på ett program (Språk, retorik och kommunikativt ledarskap) och behöver alla tips och råd jag kan få.

Hur brukar upplägget se ut när man läser på universitetet, är man på plats varje dag eller läser man mycket hemma också?

Vad behöver jag skaffa innan (utöver studentlitteraturen då) och vad är onödigt att köpa?

Något speciellt jag behöver tänka på?
Fallgropar att undvika?
 
Beror helt på programmets upplägg, en del är heltid på universitetet eftersom det är seminarier, föreläsningar, grupparbeten osv medan en del utbildningar är mer självständiga. Vad står det på programmets sida, tex dagtid på plats brukar ge bra indikation på hur de tänkt sig upplägget.

En dator med bra skrivprogram är bra att ha hemma eftersom det underlättar, samt internetuppkoppling så klart. En vanlig fallgrop är dålig planering dvs att man gör annat än att plugga.
 
Jag hade avvaktat med att köpa litteraturen. Det är en stor utgift och det är väldigt individuellt, både från kurs till kurs och från person till person, om och vilka böcker man behöver. Jag läste i fyra år och hade kurser där jag aldrig öppnade en kursbok utan klarade mig utmärkt med föreläsningar, handouts och egen research (vetenskapliga artiklar etc). I andra kurser så var kurslitteraturen ett absolut måste.

Har man aldrig läst på universitetet tidigare är detta givetvis väldigt svårt att veta. Känns det tryggare att köpa litteraturen till första kursen så gör det men det är också helt okej att ha is i magen fram till kursstart då man ofta får ett bättre grepp om kursens upplägg.

Hade jag lagt pengar på något inför kursstart så se över din arbetsmiljö hemma: hitta ett studiehörn med en vettig arbetsstol. Och en skrivare, om du inte redan vet om att du är okej med att läsa stora mängder text på skärm. Både dessa givetvis förutsatt att du tänkt lägga åtminstone en del av studietiden hemma - något som också är väldigt individuellt.
 
Väldigt olika hur schemalagd man är, men du kan oftast se tidigare års scheman om du kollar på institutionens sida på nätet. Håller med @Araminta ha lite is i magen med kurslitteraturen. Kolla även begagnat, och hör med äldre studenter hur mycket böckerna används. Och glöm inte biblioteken, ibland finns referensex av kurslitteratur så man inte kan låna hem utan kan sitta och läsa på plats.
 
Jag har kommit in på ett program (Språk, retorik och kommunikativt ledarskap) och behöver alla tips och råd jag kan få.

Hur brukar upplägget se ut när man läser på universitetet, är man på plats varje dag eller läser man mycket hemma också?

Vad behöver jag skaffa innan (utöver studentlitteraturen då) och vad är onödigt att köpa?

Något speciellt jag behöver tänka på?
Fallgropar att undvika?

Upplägget ser väldigt olika ut mellan olika program och kurser. För min kurs har schemat legat ute på universitetets hemsida sen juni, kolla runt lite på din kurshemsida och se om du hittar ditt? Eller mejla och fråga om du kan få det i? Inom många humanioraämnen är det undervisning kanske 3 gånger i veckan.

Köp inte all studentlitteratur nu, vänta och se vad du behöver. Inte sällan går de igenom litteraturen på introduktionsmötet och berättar vilka böcker som är viktigast att ha. Det finns ju också ett bibliotek på universitetet där du kan låna kursböckerna. Vill du köpa litteraturen så kolla gärna Studentapan och Campusbokhandeln som har begagnad litteratur. Med mecenatkortet så har du också 5% rabatt på böcker på Adlibris och Bokus.

Du behöver ha tillgång till dator och skrivare men det finns på universitetet.

Något som är jätteviktigt är att följa planeringen och läsanvisningarna för kursen. Det är viktigt att hålla tempot. Läs det du ska inför varje föreläsning - skjut inte på det och tänk att du gör det sen vilket kan vara lätt eftersom man lägger upp sin egen tid.

Ett förslag är också att du mejlar studievägledningen och ber att få ta del av deras råd om studieteknik. De har säkert både filmer på youtube och annat.
 
Jag passar på att påminna om att en del kurslitteratur går att låna via bibliotek, om inte annat högskolans, och hitta begagnat på t.ex. Studentapan, Campusbokhandeln och Bokbörsen.

Övriga tips är att hitta en studieteknik som passar dig. Min erfarenhet är att skolorna ofta har guider/tips kring just detta via studieverkstäder, biblioteken eller webbinarier. Håll koll på kursinnehållet och lärandemålen så att du fokuserar på att lära dig rätt saker, och får med den kundkapen till examinationerna. Själv (distansstudent dock) finner jag det värdefullt att ha ett litet ”studiegäng” genom utbildningen, vi har avstämningar några gånger i veckan. Det hjälper med pepp och att vi ”fångar upp varandra” även när något är svårt eller motigt.

Lycka till!
 
Grattis till studieplatsen! Om det är väldigt självständigt gör upp en vettig studieplan för dig själv. Lista alla inlämningar och tentor du har också gör en tidsplanering för dig själv.

Gå på föreläsningar även om de inte är obligatoriska det underlättar väldigt mycket att ha hört hur de förklarar saker.

Sitt på universitetet eller biblioteket som hör till skolan i läsesalarna och plugga om det finns mycket annat hemma som du distraheras av. Då kan man vara effektiv och inte avbryta för tvätt, städning, matlagning och vad det nu kan vara
Se pluggandet som arbete mellan klockan X och Y pluggar jag, sen kan jag träna, jobba extra m.m.

Om du skaffar ett extrajobb under studietiden så se till att inte tacka ja till för många timmar innan du har fått koll på programmet och hur mycket tid studierna tar. Har sett en del som blivit utbrända och gått in i väggen av att försöka plugga på 100 procent och jobba väldigt mycket.
 
Jag har kommit in på ett program (Språk, retorik och kommunikativt ledarskap) och behöver alla tips och råd jag kan få.

Hur brukar upplägget se ut när man läser på universitetet, är man på plats varje dag eller läser man mycket hemma också?

Vad behöver jag skaffa innan (utöver studentlitteraturen då) och vad är onödigt att köpa?

Något speciellt jag behöver tänka på?
Fallgropar att undvika?
1. Delta i undervisningen. På universitetet är det mesta frivilligt, och många studenter väljer bort att delta. Men det är en dålig strategi.
2. Läs litteraturen.
3. Läs studieanvisningen.
4. Fokusera på undervisningen och litteraturen snarare än att memorera gamla tentasvar när du pluggar till tentan.

Det du behöver är kurslitteraturen och en dator. Och självdisciplin.
 
Grattis till studieplatsen! Om det är väldigt självständigt gör upp en vettig studieplan för dig själv. Lista alla inlämningar och tentor du har också gör en tidsplanering för dig själv.

Gå på föreläsningar även om de inte är obligatoriska det underlättar väldigt mycket att ha hört hur de förklarar saker.

Sitt på universitetet eller biblioteket som hör till skolan i läsesalarna och plugga om det finns mycket annat hemma som du distraheras av. Då kan man vara effektiv och inte avbryta för tvätt, städning, matlagning och vad det nu kan vara
Se pluggandet som arbete mellan klockan X och Y pluggar jag, sen kan jag träna, jobba extra m.m.

Om du skaffar ett extrajobb under studietiden så se till att inte tacka ja till för många timmar innan du har fått koll på programmet och hur mycket tid studierna tar. Har sett en del som blivit utbrända och gått in i väggen av att försöka plugga på 100 procent och jobba väldigt mycket.
Håller med om varningen med extrajobb. Men det vanligaste resultatet av för mycket extrajobb är inte utbrändhet, utan att man misslyckas med studierna och kör tentorna, eftersom man inte haft tid att delta i undervisningen eller läsa kurslitteraturen.
 
Flera andra har kommit med mycket viktiga råd - Gå på föresläsningarna, läs litteraturen och prioritera studierna framför hushållsarbete/extrajobb. Som sagt, lätt hänt eftersom man själv planerar sin tid, men det viktigaste är ändå att lära sig det man ska och klara tentorna.
 
Håller med om varningen med extrajobb. Men det vanligaste resultatet av för mycket extrajobb är inte utbrändhet, utan att man misslyckas med studierna och kör tentorna, eftersom man inte haft tid att delta i undervisningen eller läsa kurslitteraturen.

Ja jag håller med om att utbrändhet inte vanligaste resultatet. Oftast har det nog varit en kombination bland de människorna jag träffat att de har haft familj med småbarn och ibland gård på det, måste jobba mycket för att få ekonomin att gå ihop under studietiden och att samtidigt försökt plugga 100 procent på ett program som håller högt tempo.
 
1. Delta i undervisningen. På universitetet är det mesta frivilligt, och många studenter väljer bort att delta. Men det är en dålig strategi.
2. Läs litteraturen.
3. Läs studieanvisningen.
4. Fokusera på undervisningen och litteraturen snarare än att memorera gamla tentasvar när du pluggar till tentan.

Det du behöver är kurslitteraturen och en dator. Och självdisciplin.
Detta. Och gör det du ska när du förväntas göra det. Skjut inte upp. Var noggrann med formalia vid tentaskrivning och referera mycket och tydligt. Du ska visa vad litteraturen säger, inte vad du tycker, generellt.
 
Detta. Och gör det du ska när du förväntas göra det. Skjut inte upp. Var noggrann med formalia vid tentaskrivning och referera mycket och tydligt. Du ska visa vad litteraturen säger, inte vad du tycker, generellt.
Eller ännu petigare: Du ska visa att du lärt dig kursinnehållet på den nivån att du når kursmålen. Tentan är till för att du ska kunna visa vad du lärt dig på kursen. Vad du tycker och tänker visste du förhoppningsvis redan innan, så det ger inte poäng på tentan.
 
Ja jag håller med om att utbrändhet inte vanligaste resultatet. Oftast har det nog varit en kombination bland de människorna jag träffat att de har haft familj med småbarn och ibland gård på det, måste jobba mycket för att få ekonomin att gå ihop under studietiden och att samtidigt försökt plugga 100 procent på ett program som håller högt tempo.
Det kan jag tänka mig. ”Jag har lätt för att lära, så det ska nog gå ändå!”. Problemet är att universitetskurser i regel utgår från att man har ganska lätt för att lära, och anpassar tempo och svårighetsgrad efter det.
 
Mirre jag läste om utbildningen nu, den låter spännande. Men vad kan man jobba med efter den? Det där med internationell inriktning låter rätt avancerat 😅
 
Tack snälla ni för tips och råd.
Riktigt bra att få tips om var jag kan skaffa litteraturen och att inte rusa iväg för tidigt och ev skaffa mer än jag behöver.

@hundtant Man kan jobba som kommunikatör, teamleader, coach osv. Kort sagt kommunikativa yrken både i Sverige och internationellt
 
Att gå på varje föreläsning eller inte är individuellt i min erfarenhet. Jag själv klarade studierna bättre när jag pluggade mycket på egen hand hemma och skippade föreläsningar inom vissa ämnen, men det beror på ämnet och lärare. Man måste lära känna sig själv och vad som fungerar bäst för en själv - oavsett vad lärarna rekommenderar.

En del lärare bygger tentorna mycket på vad de gått igenom på föreläsningarna och inte kurslitteraturen. Att ta del av ev. PowerPoint kan vara av vikt.

Öva på tidigare tentor - många återanvänder tidigare frågor, eller liknande frågeställningar, så då kan man få ett bra hum om hur tentan kommer vara strukturerad.

Och jag glömde tillägga: grattis och lycka till med studierna!
 
Inte läst alla inlägg så kanske upprepning men; Tipsar starkt om att den mesta kurslitteratur går att låna på biblioteket. Har de den inte hemma kan man fjärrlåna, tar ju dock några dagar/nån vecka så framförhållning är bra! Är det en populär kurs så är det ju också risk att litteraturen lånats ut redan, så reservera den gärna så fort du vet vad du behöver. :)
 
Sätter mig delvis emot att skippa kurslitteraturen. Tentorna bygger ju mycket på litteraturen och det blir lätt dumt att skippa den. Även om det inte är vad man läser gång på gång är det ofta en vinst att ha tittat igenom den inför föreläsningar osv. Det ökar ofta förståelsen på föreläsningar. Dessutom finns det en och annan som lägger upp tentan delvis efter litteratur (inte bara föreläsningar). Har man inte läst den då riskerar man att tappa poäng.

Rekommenderar, utöver en tidsplan, att se till att schemalägga dig. Det är sååå lätt att råka sitta alldeles för länge med en "ska bara" eller tidsplanen sket sig. Schemalägger du dig hinner du med den viktiga vilan.

Kolla om powerpoints läggs upp innan. Då kan du använda den som anteckningsmaterial.

Försök skapa band med kurskamrater. Då kan ni dela anteckningar mellan varandra (man kan olika saker, förstå olika osv) och diskutera delar som är knepiga.
 
Jag hade en lärare en gång som byggde hela tentan på vad han sagt på föreläsningar. Detta var innan datorer var något som man som student hade råd med och det fanns inte heller laptops på den tiden så det gällde att anteckna så att pennan glödde. Missade man en föreläsning så var man i princip körd på tentan för det enda tentan byggde på var lektionerna egna anteckningar. Det var hemskt och jag hade noll bestående kunskaper efteråt då det gällde att plugga in årtal, kungar, krig m.m. då det var historia.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 755
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 972
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 238
Senast: Ajda
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 695
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp