Plugga 100% med småbarn och häst?

Vi läser ju enbart terminskurser förutom 2 * 15 p fördjupning. Så vi läste skatterätt, associationsrätt och redovisningsrätt som 30 p kurs. Jag ville skjuta mig i huvudet mest hela tiden ;) Men att lägga på immaterialrätt (mitt andra hatobjekt) också. Hu. Inte för det var så kul att läsa immaterialrätt inom 30p kurs (imm.rätt, familjerätt, arvsrätt och sakrätt - fö den vidrigaste terminen på programmet och den enda det inte gick att jobba samtidigt. De har softat den nu) men fy för blanda det och skatterätt. Antagligen så nära döden man kan komma ;)

Apropå tidsåtgång och sådär så är jag egentligen inte här. Jag skriver en 30 p hemtenta i socialrätt. Jajamen...

Tiden gick typ baklänges den terminen. Om jag inte minns fel så hade vi lite redovisning, skatterätt, associationsrätt, arbetsrätt och immaterialrätt. Så. Jävla. Tråkigt...

Jag har kursare på juristprogrammet som läst hela utbildningen med barn. De har dock då haft barnets andra förälder behjälplig såklart.

Men det går om man vill, och alla universitet och högskolor är skyldiga att ha en föräldrapolicy, där de tar hänsyn till föräldrars möjligheter att studera. Inom rimliga gränser givetvis, men det är t ex bara de föräldrar som har barnomsorg som får välja seminariegruppstid. Den lottas annars, och kan börja kl 08 och sluta kl 17, däremellan lägga 2 h grupper ut. Om du inte hinner hämta/lämna på dagis om du får första/sista gruppen slipper du det.

Heltidsstudier är dessutom 40 h /v, dvs på 8 - 17 (1 h lunch) må - fredag har du gjort det. Dvs, om man inte kan studera den tiden så skulle man ju inte kunna ha ett dagtidsjobb.

Så även campusstudier ska ju fungera om man kunnat få det att fungera på ett kontorsjobb på samma ort. Dock kräver ju det att man bor inom pendlingsavstånd. När det gäller distans har jag i princip bara läst på heldistans. Och där är ju stor skillnad hur ofta det är träffar, hur långa de är osv.

Det svåra tycker jag är disciplinen, det är lätt att slira på den. "Tar det sen..." ;)
Här är det inte mycket med föräldrapolicyn, vi har en hel del praktik och där kan du hamna 5 veckor på ett sjukhus 10 mil ifrån ditt hem, då vi ska göra praktik på mindre sjukhus också.
Var även sagt så att de inte tar någon hänsyn till om man har barn eller ej.
Jag tackar min lyckliga stjärna att jag bor på rätt sida av stan så jag hamnar på det närmare mindre sjukhuset, är bara en timmes restid dit.

Vi har under vår VFU att man får välja vilken ort man vill vara i... om man har barn under ett år. :banghead: Jag fick vara i en ort 1,5 timmes resa enkel väg - då gick mina barn längre tid på förskolan än annars. ;) Men jag trivdes jättebra och barnen var nöjda och glada över att både äta frukost och mellis på förskolan, så jag är ganska säker på att de inte led det minsta av det. :up: Det känns ju alltid lättare när det är en bestämd tidsperiod också och inte för all framtid.

Jag pluggade Juristlinjen med två små barn (2:an föddes under studietiden), tre hundar och en häst. Det är inte att rekommendera om man säger så. Det slutade med att jag sålde hästen - delvis också på grund av ekonomi. man blir inte fet på CSN :cool: så då började jag jobba istället :eek:. Så i slutet pluggade jag 150% och jobbade 50% med barn och hundar. Klart allt går om man bara vill och ger sig f-n på't.

Men det beror ju också på hur mycket ansvar ens partner kan ta. Min sambo jobbade långa pass (skiftarbete) så de dagar han jobbade var jag verkligen on my own och då är det ju svårt med t ex häst och småbarn även utan studier.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 441
Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
4 217
Senast: tex
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II