Plugga 100% med småbarn och häst?

Testa, det är ju egentligen enda sättet att ta reda på om det går för just dig.

Jag börjar plugga heltid i juni efter många(!!!) års uppehåll och förhoppningvis blir jag gravid någon gång snart så jag är det medan jag gör fördig gymnasiet och knodd sedan kan gå på förskola när jag börjar på högskolan.
Tempot får tiden utvisa. Jag läser det mesta på plats i skolan men ska försöka övertala de att godkänna några kurser på distans parallellt så att jag blir klar lite snabbare.

Ska du läsa in så du får ett slutbetyg (eller vad det nu heter) eller ska du läsa in så du kan ansöka via reell kompetens + högskoleprov?

Ska du läsa in så du får ett slutbetyg (eller vad det nu heter) eller ska du läsa in så du kan ansöka via reell kompetens + högskoleprov?

Samlat betygsdokument eller nu heter det examen... Ca 2000 poäng (de har inte bestämt hur många ännu, första gymnasiet har tappat bort en bunt A-kurser :mad: )på kortast möjliga tid :angel: Tänkte först läsa mot natur men det är så krångligt här så jag läser mot Sam och sen basår på UU.

Jag har inga barn men 1.5 h enkel väg till skolan och läser inte på distans. Har häst och gård. Jobbat ungefär 50% (förlagt på varannan helg så då har jag i princip bara jobbat) samt även ca 10-15 h/mån ideellt utöver det. Inga barn som sagt men haft sjuka hästar och grejer som tagit tid.

Det går. Men socialt liv blir hårt lidande. Och jag har inte alls lagt den tid jag borde. Därför har jag inte så höga betyg som jag kunde/borde haft. Just det skulle vara okej i sak om jag inte läst en utbildning där betygen tyvärr spelar en mycket stor roll även efter examen. Nu har jag bra betyg men inte toppbetyg.

Så en utbildning där betygen inte påverkar efter examen och distans - borde inte vara några problem alls om man har motivation och disciplin.

Samlat betygsdokument eller nu heter det examen... Ca 2000 poäng (de har inte bestämt hur många ännu, första gymnasiet har tappat bort en bunt A-kurser :mad: )på kortast möjliga tid :angel: Tänkte först läsa mot natur men det är så krångligt här så jag läser mot Sam och sen basår på UU.

Men vaffö? Du som jobbat flera år borde ju utnyttja det så du slipper läsa så himla mycket.

https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/

För att anses ha grundläggande behörighet krävs lägst betyget E (eller G med gamla skalan) i:
  • Svenska/Svenska som andra språk 1, 2 och 3 eller Svenska/Svenska som andra språk A + B
  • Engelska 5 och 6 eller Engelska A
  • Matematik 1a, b eller c eller Matematik A
  • Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 eller Samhällskunskap A
  • samt tre års arbetslivserfarenhet på minst halvtid efter 19 års ålder.
(Och så ett giltigt högskoleprov och ev. särskild behörighet till det program du vill gå).

Jag måste läsa basår eller samma ämnen på KomVux och då bestämde jag mig för att göra klart gymnasiet och så hinner jag fundera igenom ordentligt vad jag vill göra.

Annars är det bara svenska 2 som fattas.

En anledning att läsa upp/in istället för reell behörighet är ju att man då är med i två urvalsgrupper istället för enbart HP.

Men jäkligt bra att det finns.

En anledning att läsa upp/in istället för reell behörighet är ju att man då är med i två urvalsgrupper istället för enbart HP.

Jag räknar med HP. Ingen ide att satsa på betyg när det är så rörigt IOM betyg från flera olika läroplaner.

Vilket även gör att jag utan vidare bör kunna läsa mer än helfart (har redan ok på 450p istf 400 i höst och läser 200 i sommar).

Ja, tack och lov för reell kompetens! Hade själv bara läst 650 gymnasiepoäng när jag blev så sjuk att jag inte kunde gå kvar på gymnasiet. Tio år senare behövde jag bara läsa Svenska B och intyga att jag hade tre års arbetslivserfarenhet (nåväl, för min del handlade det om att intyga att jag hade barn som var mer än tre år gammalt eftersom föräldraskap (ännu mera tack och lov) likställs med arbete) för att kunna läsa på högskola, vilket jag nu gjort i två år. Jag hade aldrig orkat med att läsa för slutbetyg på Komvux och är så otroligt tacksam för att jag slapp det via reell kompetens.

TS: Jag pluggar heltid på distans och pluggade 125% förra terminen. Inga småbarn, men en son som nu är nästan 10 år. Jag har pluggat alltifrån en till fem timmar per dag beroende på kurs och har man disciplin och "studiebegåvning" (eller vad en nu ska kalla det) tror jag absolut att det kan fungera att studera heltid med småbarn hemma. Kan dock tänka mig att det är tuffare med sammanhållna program.

Jag har två barn (3 och 5 år nu) och läser 100% på campus på ett program. Har dock ingen häst i dagsläget och jag känner väl att jag inte vill lägga tiden som blir över där heller. Mina barn går som mest 35 timmar/vecka på förskolan (då om de skulle gå full tid varje dag, vilket de aldrig gör en vanlig vecka så vi landar nog på runt 30 timmar/veckan).

Jag jobbar extra, ca 10 timmar/vecka.

Jag läser 100% på plats och jag ett barn på fyra år, jobbar väldigt sällan (ca ett pass på månaden) och rider ca en gång i veckan.
Det är vad jag hinner med, med mer skulle jag varit inne i väggen. Jag prioriterar mycket tid med min son och att kunna ha friheten från pengastress (=egen häst)

Allt går men man måste ta sig en funderare på priset.

Huruvida det fungerar beror på flera saker, några av dem är:
- självdisciplin (som alltid krävs för distansstudier) och intresse för utbildningen (finns utbildningen på campus nära dig - ibland har man scheman som fungerar utmärkt med familje-anpassning...)
- hurdana barn man har, hur mycket de kräver i form av närhet och engagemang. Att en person kan plugga heltid, ha tre barn och femton hästar, kombinerat med minst halvtid extrajobb osv, och lyckas lösa det, det betyder inte att alla klarar det.
- hur mycket man kan tänka sig att försaka av umgänge med barn och hästar.

Jag försökte läsa en kurs på distans på kvartsfart när mina barn var små. Det var bara att ge upp, för mig funkade det inte alls.
Sen har jag läst på campus på helfart, det funkar inte heller för mig. Jag hinner/orkar inte med fullt ut.
Jag har 4 barn, alla i skolålder, och ett gäng hästar. Och några olika sjukdomar som påverkar mitt mående i olika grad.

Någon med småbarn och häst/ar som pluggar 100%?
Vad pluggar ni? Skola/distans? För - och nackdelar?

Väntar barn nummer två och börjar redan få lite panik över tanken att gå tillbaka till jobbet.. Vill verkligen göra något annat!
Jobbar nu obekväma arbetstider och det går verkligen inte, då sambon också gör det. Vi får inte någon "ro" i vardagen..

Så jag är nu inne på att söka förskollärare VT 2018, heltidsstudier men på distans.
Jag har någon drömbild av att kunna styra dagarna med plugg lite som det passar hemmet, relativt korta dagar på förskola för barnen, kanske inte fulla dagar varje dag?
Tänker jag realistiskt?
Barnen är födda 2014 och (kommande) 2016, 1,5 år mellan dem.

Tanken på att slippa jobba helg/kvällar känns helt underbart..
Men frågan är, hur tufft är det att plugga med två små och häst?
Jag skulle nog säga att plugga 100% inte alls går att jämföra med att jobba 100 %, så är tanken att klara att jobba sedan med barn samtidigt så kommer pluggandet vara rena picknicken i jämförelse. Finns säkert några utbildningar där mina erfarenheter kommer på skam, men förskollärarutbildningen är inte superkrävande precis att döma av mina vänner som läst den och parallellt jobbat massor, haft flera hästar osv. Så jag säger kör!!

Heltidsstudier tar oftast inte lika mkt tid som heltidsjobb och som jag förstått det tänker du ju börja plugga efter fl, i stället för att jobba, och det bör funka. Sen beror det förstås lite på vilken utb du ska läsa och hur långt du måste pendla till universitetet.
Däremot tycker jag det verkar tufft att plugga mer än möjligen kvartsfart under själva f l.

Nej kanske inte i alla fall, och jag skrev ju också "oftast". Med den erfarenhet jag har både utifrån mig själv och min omgivning så uppfattar jag det dock så.
Läste noggrannare och TS tänker plugga en pedagogutbildning och dessutom på distans. Min bedömning är att det högst troligt inte bör vara mer tidskrävande än ett heltidsjobb, snarare tvärtom. Hur verkligheten sedan blir för TS är ju omöjligt för någon av oss att säga.Eftersom det är distans slipper hon åka och bara det sparar ju tid! jJag uppfattade det som att hon skulle ha studierna som sin enda sysselsättning- har alltså inte vägt in mågot extrajobb e d i mitt svar, och tänker att hon ju ska plugga dagtid när barnen är på fsk. Kan man tänka sig att jobba heltid tror jag inte att plugga heltid (i stället) bör vara något bekymmer.
TS, lycka till ! Dagtidsjobb är toppen!

Senast ändrad:
Det går nog inte riktigt att generalisera så. Det kan dels variera mellan olika kurser, hur mycket man har på schema. Sen beror det också på den individuella variationen, hur många timmar/vecka man behöver lägga på självstudier.
Visst är det så, har några vänner som läst riktigt tuffa tekniska utbildningar som faktiskt ibland kommit upp i över 40 h i veckan i nedlagd tid, men för de flesta av oss andra handlade det sällan om några 8 h per dag + restid och en timmes tidspillan pga lunch. Studietiden är vansinnigt rolig på många sätt - och man kan såklart lägga ned hur mkt tid som helst, men med rimlig studieplanering och studieförmåga bör inte en förskollärarutbildning på distans komma i närheten av 40 h/vecka + restid.

Det är synd att måla upp studier som något oöverstigligt hinder tycker jag, med största sannolikhet är det stundande arbetslivet väldigt mycket mer krävande än studierna som leder dit och det är olyckligt att få en förvanskad och förvärrad bild när det faktiskt för de allra flesta är möjligt att arbeta (mycket) vid sidan om studier och samtidigt ha både familj och djur. :)

Jag måste instämma. Om man inte klarar av att plugga på heltid, fattar jag inte hur man någonsin skulle kunna klara av att jobba på heltid. Studier kräver mindre tid än arbete och är dessutom betydligt mer flexibelt. Jag skulle snarare rekommendera att man utbildar sig medan man har småbarn. Jag gjorde det, och det har jag verkligen inte ångrat. Jag tror inte att jag känner någon som tycker att deras studier har varit mer krävande än deras arbete. (Fast jag har träffat en del som trodde att det var så medan de pluggade, men det brukar ändra sig.)

Svarar lite allmänt - blir jätte glad för peppningen! Blir också lättnad över positiviteten, att det inte krävs en raketforskare eller "supermamma" för att klara av att studera.
Det är väl självkänslan som drar ner en lite, om man verkligen klarar att plugga, men blir riktigt peppad nu!

Kommer i första hand att försöka läsa distans och de träffar som är verkar vara 3-6 gr/år och de skolorna jag har tittat på ligger mellan 1-2h bort med bil.

Extra jobb kommer jag inte "behöva" ha då det (pinsamt nog) inte kommer skilja många tusenlappar på lön och CSN. Och då jobbar jag helger och kvällar.. :cool:

Någon med småbarn och häst/ar som pluggar 100%?
Vad pluggar ni? Skola/distans? För - och nackdelar?

Så jag är nu inne på att söka förskollärare VT 2018, heltidsstudier men på distans.
Jag har någon drömbild av att kunna styra dagarna med plugg lite som det passar hemmet, relativt korta dagar på förskola för barnen, kanske inte fulla dagar varje dag?
Tänker jag realistiskt?
Barnen är födda 2014 och (kommande) 2016, 1,5 år mellan dem.

Men frågan är, hur tufft är det att plugga med två små och häst?

Jag läser och har läst på distans. Hade klasskompisar som jobbade och hade barn + plugga under min studietid. O det gick bra första året..sen gick det inte mer. Studierna tog över helt.

Några korta dagar o följa sin egen idé om när man pluggade var heller aldrig något som gick att genomföra. Vi hade skoldag 8-16 med icke inspelade föreläsningar. Var du inte där, missade du hela föreläsningen och du var typ körd på informationen. Vi kunde också ha föreläsningar hela dagen så ev. annat plugg som behövde göras för att hinna till inlämningstiderna var till att göra på kvällarna. Så 40h var nog minimum vad du var tvungen att lägga i perioder för att maxa med 60-80h i andra perioder.

Vi hade dessutom campusveckor - obligatorisk vecka på annan ort där mkt examinerades och en del tentor genomfördes.

Så mitt förslag är att har du tanken på att genomföra förskole studierna så kolla upp mer med skolan om vad som kommer att krävas. Läs kursplanen, se om du kan komma över någon studiehandledning etc för att få en uppfattning om vad som kommer att krävas.

Studier kräver mindre tid än arbete och är dessutom betydligt mer flexibelt.

Jag skulle istället säga att det beror helt o hållet på vad du läser. Den utbildning (program) som jag gick det då rakt inte att säga att utbildningen tog mindre tid än att jobba, än heller att säga att den var mer flexibel. 8-16 gällde med tillhörande extra tid på kvällen. Många grupparbeten var det....o många möten..

Däremot om jag jämför med en fristående kurs, så absolut att det var peace of cake i tid o flexibilitet. De kurserna lade jag inte alls den tiden som det var rekommenderat att göra...o det gick bra ändå.

Båda på distans.

Om till exempel campusveckor är ett problem, så är det ju svårt att se hur man skulle kunna klara ett arbete. De allra flesta jobb kräver ju att man faktiskt är på jobbet.

(Distanskurser skulle jag - pga mina yrkeserfarenheter - generellt avråda alla från att gå. Allt jag kan se är att distanskurser fungerar rätt dåligt, väldigt många klarar inte den självdisciplinen, det studiesociala livet uteblir, studenterna tar inte studierna på allvar utan kombinerar dem med tex extremt korta dagar på förskolan för sina barn, och studenterna lär sig på det hela taget mindre. Hela grejen med att lärande sker i ett socialt samspel uteblir, och ingen självdisciplin kan ersätta det. Jag skulle vilja att universitet och högskolor tog sig en rejält självkritisk titt på sina distanskurser, av bland annat de skälen.)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 179
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 441
Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
4 217
Senast: tex
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar