Plugga 100% med småbarn och häst?

Du sådde ett frö.

Läser jag svenska nästa termin behöver jag inte läsa mer på komvux sedan utan kan troligen söka basår direkt. Ska läsa på lite mer vad UU ställer för krav.

Alla högskolor och universitet kör med samma krav när det gäller reell kompetens. :up: De tyckte nog det var för jobbigt att alltid behöva göra en individuell bedömning. :p

Jag skönjer en bitterhet mot distansutbildningar?
Nej, jösses, varför skulle jag vara bitter i en sådan fråga. Men det är rätt uppenbart för mig - genom mitt yrke - att distansutbildning är en bättre idé i praktiken än i teorin. Det är svårare, inte lättare, att plugga på distans, och de som väljer att göra det är inte nödvändigtvis de som är bäst skickade att klara av det. Jag tycker helt enkelt att upplägget gör det för lätt för tilltänkta studenter att lura sig själva.

Ja, alltså en nackdel med distansstudier är ju att de studenterna uppenbarligen upplever det väldigt besvärligt att vistas vid universitetet en vecka. Gissningen att samma personer kommer att uppleva arbetstider som väldigt bekymmersamma, ligger för mig nära till hands. Eller så förväntar sig helt enkelt många att studierna ska vara som en promenad i parken, medan man räknar med att ett arbete är rätt krävande - och de förväntningarna påverkar så klart.

Det är ju något underligt med att ge sig på en utbildning under antagandet att det knappt kommer att märkas. Upplägget med distansutbildningar verkar uppmuntra sådant, vilket jag tycker att lärosätena borde ta sig en rejäl funderare på.

Oj vad jag inte känner igen det du skriver.

I stort sett alla i min klass som läste distans gjorde det för att kunna arbeta vid sidan om eller för att på ett friare sätt kunna plugga i snabbare takt.

Oj vad jag inte känner igen det du skriver.

I stort sett alla i min klass som läste distans gjorde det för att kunna arbeta vid sidan om eller för att på ett friare sätt kunna plugga i snabbare takt.

Att de säger sådant motsäger inget av vad jag skriver.

Nej, jösses, varför skulle jag vara bitter i en sådan fråga. Men det är rätt uppenbart för mig - genom mitt yrke - att distansutbildning är en bättre idé i praktiken än i teorin. Det är svårare, inte lättare, att plugga på distans, och de som väljer att göra det är inte nödvändigtvis de som är bäst skickade att klara av det. Jag tycker helt enkelt att upplägget gör det för lätt för tilltänkta studenter att lura sig själva.
Jag har väldigt bra erfarenheter av distansstudier, även om jag var skeptisk innan. Vi hade många obligatoriska onlineträffar och det hela togs på stort allvar - inte ens tidsskillnader togs hänsyn till :p.

Du sådde ett frö.

Läser jag svenska nästa termin behöver jag inte läsa mer på komvux sedan utan kan troligen söka basår direkt. Ska läsa på lite mer vad UU ställer för krav.

Det kan nog vara en bra ide. Stadsmakterna får med jämna mellanrum för sig att högskolorna inte ska bedriva utbildning på gymnasienivå så basåret har varit i farozonen ett antal ggr de senaste åren. Så kan du börja så fort som möjligt för jämfört med att läsa in ämnena på komvux tror jag att basåret både är roligare och bättre. Har inte läst det själv men undervisade lite på det för ca 10 år sedan och de som gick verkade både ha kul och få en bra grund för fortsatta studier.

De? Jag är en av dom som läst hela min examen på distans. Jag valde det för att kunna jobba och slippa flytta. Som sagt, jag kännet inte alls igen det du skriver.
Blir du nöjdare om jag skriver att ni säger sådant motsäger inget av det jag skriver.

Det är jättebra att du är nöjd! Erfarenhetsmässigt är det betydligt färre av de som påbörjar en distansutbildning som faktiskt slutför den, jämfört med vanliga campuskurser, helt enkelt.

Erfarenhetsmässigt är det betydligt färre av de som påbörjar en distansutbildning som faktiskt slutför den, jämfört med vanliga campuskurser, helt enkelt.
Det förvånar mig inte alls! Jag tror väldigt många förutsätter att det ska vara mindre jobb, studier som inte tar nån tid, när de signar upp för distanskurser.

På vår började vi som tre grupper om tio och var i slutet två grupper om fem kvar.

Det finns säkert distansutbildningar somär bra liksom det finns campus utbildningar som fungerar dåligt, men generellt är jag nog benägen att hålla med @Petruska om att det finns generella nackdelar med distansutbildningar. Jag läser själv in biologi för att bli lärare även i biolog och visst det fungerar för mig. Jag har en lång kemiutbildning (med avhandling och arbete på universitetet som forskare och lärare) bakom mig och alltså en ganska god naturvetenskaplig grund och jag arbetar som lärare med gott om biologer omkring mig vilket gör att jag får diskussionerna. Känner dock att det vore betydligt mer givande att läsa det som campus student men det alternativet finns inte då både ålder och redan uttagna veckor sätter stopp för CSN. Tanken på att jag skulle läst på detta sätt som första utbildning är dock skrämmande, skulle förmodligen inte klarat det alls och även om jag gjort det tror jag att jag hade missat massor av helheten med det naturvetenskapliga synsättet.

En allmän reflektion om träden är att det är ganska sorgligt att många utbildningar (campus som distans) kräver långt mindre än heltid. OK om man redan är studievan och läser grundkurser inom andra ämnen om det är så redan som förstagångsstudent bör nog utbildningar ses över, det verkar vara slöseri annars

Nyfiken på hur du menar här. Kurserna är ju inte friare i sitt innehåll för att de är på distans?

Jag har inte själv pluggat i snabbare takt, utan detta har jag fått berättat av kursare som valde distans av den anledningen. Jag har ingen aning om vad han menade och/eller upplevde. Kanske pluggade han campus-kurser på sin hemort och kompletterade med distanskurser på annan ort? Har faktiskt ingen aning.

Jag har inte själv pluggat i snabbare takt, utan detta har jag fått berättat av kursare som valde distans av den anledningen. Jag har ingen aning om vad han menade och/eller upplevde. Kanske pluggade han campus-kurser på sin hemort och kompletterade med distanskurser på annan ort? Har faktiskt ingen aning.
Ok, tyckte det lät som ett konstigt resonemang. Även distanskurser har ju en kursplan som man som student är bunden till så själva kursen kan väl inte klaras av snabbare än enligt förutbestämd tidsplan. :cautious:

Ok, tyckte det lät som ett konstigt resonemang. Även distanskurser har ju en kursplan som man som student är bunden till så själva kursen kan väl inte klaras av snabbare än enligt förutbestämd tidsplan. :cautious:

Du kan läsa flera kurser samtidigt. Alltså mer än 100%, vilket såklart även är möjligt vid campusstudier. Jag har aldrig läst på campus men det kanske är så att förekommer fler obligatoriska moment och föreläsningar vid campuskurser jämfört med distanskurser? Som då såklart försvårar möjligheten att läsa flera kurser samtidigt.

Det finns säkert distansutbildningar somär bra liksom det finns campus utbildningar som fungerar dåligt, men generellt är jag nog benägen att hålla med @Petruska om att det finns generella nackdelar med distansutbildningar. Jag läser själv in biologi för att bli lärare även i biolog och visst det fungerar för mig. Jag har en lång kemiutbildning (med avhandling och arbete på universitetet som forskare och lärare) bakom mig och alltså en ganska god naturvetenskaplig grund och jag arbetar som lärare med gott om biologer omkring mig vilket gör att jag får diskussionerna. Känner dock att det vore betydligt mer givande att läsa det som campus student men det alternativet finns inte då både ålder och redan uttagna veckor sätter stopp för CSN. Tanken på att jag skulle läst på detta sätt som första utbildning är dock skrämmande, skulle förmodligen inte klarat det alls och även om jag gjort det tror jag att jag hade missat massor av helheten med det naturvetenskapliga synsättet.

En allmän reflektion om träden är att det är ganska sorgligt att många utbildningar (campus som distans) kräver långt mindre än heltid. OK om man redan är studievan och läser grundkurser inom andra ämnen om det är så redan som förstagångsstudent bör nog utbildningar ses över, det verkar vara slöseri annars
Instämmer. Det är ngt skevt när man kan läsa 100 % på program, 25 % enskild kurs och jobba 50 % parallellt med hästägande och tävling - helt utan att bränna ut sig alls. Enda gångerna det "brann till" var ju under obligatoriska moment då tiden faktiskt blev vad den var utsatt till, självständiga studier krävde väldigt sällan den tid som av universitetet beräknats. Jag hade gärna läst min utbildning mer effektivt (säger hon som släpade med sista tentan i över ett år, men då hade jag å andra sidan redan börjat jobba)...

Instämmer. Det är ngt skevt när man kan läsa 100 % på program, 25 % enskild kurs och jobba 50 % parallellt med hästägande och tävling - helt utan att bränna ut sig alls. Enda gångerna det "brann till" var ju under obligatoriska moment då tiden faktiskt blev vad den var utsatt till, självständiga studier krävde väldigt sällan den tid som av universitetet beräknats. Jag hade gärna läst min utbildning mer effektivt (säger hon som släpade med sista tentan i över ett år, men då hade jag å andra sidan redan börjat jobba)...

Jag kan inte se hur jag hade kunnat läsa min utbildning, som ju är samma som din fast på annat universitet, snabbare än vad jag gör med den kvalitet jag genomfört det. Jag har rätt så god arbetskapacitet och läshuvud, men nog har det krävts en heltid av mig för att få de betyg jag fått. Antingen skiljer det mycket mellan lärosätena, eller så är jag lite dummare än vad jag trodde. :D

Jag kan inte se hur jag hade kunnat läsa min utbildning, som ju är samma som din fast på annat universitet, snabbare än vad jag gör med den kvalitet jag genomfört det. Jag har rätt så god arbetskapacitet och läshuvud, men nog har det krävts en heltid av mig för att få de betyg jag fått. Antingen skiljer det mycket mellan lärosätena, eller så är jag lite dummare än vad jag trodde. :D

Behöver nog inte vara någotdera. Utan mycket sitta i studieteknik osv? Märks ju tydligt bara du ser inom ett program på ett specifikt lärosäte. Vissa lägger mer än heltid och behöver det för att uppnå specifikt resultat, andra når samma resultat på ungefär den stipulerade tiden och ytterligare andra når samma resultat på långt under stipulerad tid. Jag skulle inte anse någon av dem som dummare än den andra, utan man har olika styrkor och svagheter helt enkelt.

Handlar det om en utbildning där förmågan att analysera och argumentetra värderas högre än den rent faktabaserade kunskapen får man extra stort utfall.

Jag vet vi diskuterade det där efter en tenta. Två studenter fick fullt pott på en tentafråga. Den ena skrev ett svar motsvarande en A4-sida. Den andra studenten skrev ett svar motsvarande femton A4-sidor. Båda fick som sagt full poäng, men det framstod för den som skrivit kort som helt obegripligt hur man kunde orera om ämnet på 15 sidor. Den som skrev långt begrep för sitt liv inte hur man kunde fått full pott på 1 sida, hur sjutton kunde man få med allt som behövdes inkl argument och analys på det?

Om vi låter samma personer tex skriva en uppsats med en omfångsbegränsning inser man att den ena inte kommer behöva lägga någon större tid på att banta arbetet så det håller sig inom begränsningen, medan den andra troligen kommer få lägga åtskilliga timmar på att hålla sig inom begränsningen. Och sådant påverkar i högsta grad hur mycket tid studierna tar.

Tillägg: Jag är alltså med @SaraMara här. Sen skiljer det sig mellan lärosäten, men inte i sådan omfattning att det hon säger helt motsägs.

Det är kanske olika vad gäller ambitionsnivå också? Jag siktade som sagt var inte på AB i allt utan valde kurser där jag av intresse eller strategi tyckte det var värt en ngt högre arbetsinsats där jag lade lite mer fokus. De kursare som spetsade allt hade "betonghäck" och satt hela dagar i skolan på långt mer än heltid, jag tyckte inte det var nödvändigt och valde en mellanväg. Men visst, jag har nog en väldig tur vad gäller möjlighet till snabb inläsning och effektiv hantering av studier som kanske inte är applicerbar på alla, läser t.ex. väldigt fort och behöver väldigt sällan läsa om ngt jag läst - men jag tror nog att jag i vart fall hade kunnat kapa 1,5 år på utbildningen utan att det märkts. Första terminen var (för mig som läst Jiken tidigare) ren upprepning och sedan var det några kurser till som hade kunnat köras dubbelt så fort vad mig anbelangar utan att det märkts. Däremot hade gärna skatterätt och redovisning fått pågå i typ två år (vilket det ju nästan gjorde för mig, om än passivt, eftersom jag inte alls greppade systemet). :D

Det är kanske olika vad gäller ambitionsnivå också? Jag siktade som sagt var inte på AB i allt utan valde kurser där jag av intresse eller strategi tyckte det var värt en ngt högre arbetsinsats där jag lade lite mer fokus. De kursare som spetsade allt hade "betonghäck" och satt hela dagar i skolan på långt mer än heltid, jag tyckte inte det var nödvändigt och valde en mellanväg. Men visst, jag har nog en väldig tur vad gäller möjlighet till snabb inläsning och effektiv hantering av studier som kanske inte är applicerbar på alla, läser t.ex. väldigt fort och behöver väldigt sällan läsa om ngt jag läst - men jag tror nog att jag i vart fall hade kunnat kapa 1,5 år på utbildningen utan att det märkts. Första terminen var (för mig som läst Jiken tidigare) ren upprepning och sedan var det några kurser till som hade kunnat köras dubbelt så fort vad mig anbelangar utan att det märkts. Däremot hade gärna skatterätt och redovisning fått pågå i typ två år (vilket det ju nästan gjorde för mig, om än passivt, eftersom jag inte alls greppade systemet). :D

Missade att du är en av de (kloka) som inte drogs med i betygshetsen. :D Jag vill gärna sitta ting och har därför satsat på AB i allt (och sånär som på den kurs där skatterätten ingick och en obegriplig kurs i rättshistoria och rättslära har det faktiskt gått vägen). De resultaten har gått att nå på en heltid utan att behöva lägga någon direkt extratid vid inlämningar och tentamen.

(Skatterätt är verkligen vidrigt. För oss ingick skatterätten i en terminslång kurs som dessutom innehöll hemskheter som immaterialrätt och associationsrätt. Hur fan jag tog mig igenom den kursen med BA är för mig ett mysterium...)

(Skatterätt är verkligen vidrigt. För oss ingick skatterätten i en terminslång kurs som dessutom innehöll hemskheter som immaterialrätt och associationsrätt. Hur fan jag tog mig igenom den kursen med BA är för mig ett mysterium...)

Vi läser ju enbart terminskurser förutom 2 * 15 p fördjupning. Så vi läste skatterätt, associationsrätt och redovisningsrätt som 30 p kurs. Jag ville skjuta mig i huvudet mest hela tiden ;) Men att lägga på immaterialrätt (mitt andra hatobjekt) också. Hu. Inte för det var så kul att läsa immaterialrätt inom 30p kurs (imm.rätt, familjerätt, arvsrätt och sakrätt - fö den vidrigaste terminen på programmet och den enda det inte gick att jobba samtidigt. De har softat den nu) men fy för blanda det och skatterätt. Antagligen så nära döden man kan komma ;)

Apropå tidsåtgång och sådär så är jag egentligen inte här. Jag skriver en 30 p hemtenta i socialrätt. Jajamen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 441
Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
4 217
Senast: tex
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II