Plugga 100% med småbarn och häst?

Sofie.S

Trådstartare
Någon med småbarn och häst/ar som pluggar 100%?
Vad pluggar ni? Skola/distans? För - och nackdelar?

Väntar barn nummer två och börjar redan få lite panik över tanken att gå tillbaka till jobbet.. Vill verkligen göra något annat!
Jobbar nu obekväma arbetstider och det går verkligen inte, då sambon också gör det. Vi får inte någon "ro" i vardagen..

Så jag är nu inne på att söka förskollärare VT 2018, heltidsstudier men på distans.
Jag har någon drömbild av att kunna styra dagarna med plugg lite som det passar hemmet, relativt korta dagar på förskola för barnen, kanske inte fulla dagar varje dag?
Tänker jag realistiskt?
Barnen är födda 2014 och (kommande) 2016, 1,5 år mellan dem.

Tanken på att slippa jobba helg/kvällar känns helt underbart..
Men frågan är, hur tufft är det att plugga med två små och häst?

Jag har studerat 120% som föräldraledig, förvisso bara med ett barn och hästarna på gården. Men det har fungerat bra, läste på distans. Effektiv tid med hästarna, avlastning från den andra föräldern så kunde jag plugga på kvällarna eller när barnet sov under dagen. Jag har lätt för mig när jag lägger manken till och la ungefär 4 h/vecka på studierna, vet inte om jag klarat särskilt mycket mer dock.

Någon med småbarn och häst/ar som pluggar 100%?
Vad pluggar ni? Skola/distans? För - och nackdelar?

Väntar barn nummer två och börjar redan få lite panik över tanken att gå tillbaka till jobbet.. Vill verkligen göra något annat!
Jobbar nu obekväma arbetstider och det går verkligen inte, då sambon också gör det. Vi får inte någon "ro" i vardagen..

Så jag är nu inne på att söka förskollärare VT 2018, heltidsstudier men på distans.
Jag har någon drömbild av att kunna styra dagarna med plugg lite som det passar hemmet, relativt korta dagar på förskola för barnen, kanske inte fulla dagar varje dag?
Tänker jag realistiskt?

Jag pluggade heltid och väntade tvillingar och hade en häst. Jag sålde hästen.

Jag har lätt för mig när jag lägger manken till och la ungefär 4 h/vecka på studierna, vet inte om jag klarat särskilt mycket mer dock.

Du måste ha galet lätt för dig om du pluggat 120% och bara behövde lägga 4h per vecka på studierna.

100% är ju tänkt att man ska plugga 8h/dag 5 dagar i veckan.

Du måste ha galet lätt för dig om du pluggat 120% och bara behövde lägga 4h per vecka på studierna.

Ja, men så får jag inga toppbetyg heller utan genomgående C. Hade jag strävat högre hade det blivit betydligt mer tid för fördjupning.

Tänker jag realistiskt?

Chansa :D Vad har du att förlora :up:

Jag ska söka högskola nästa år, och hoppas komma in på en utbildning på distans. Man är i skolan ca 1 dag i veckan och resten hemma. Med den skolan och utbildning som jag tänkt söka till så blir jag borta från tidig morgon till sen kväll den dagen då skolan ligger 2 timmar bort. Jag har redan nu planerat att åka tåg vilket innebär att jag åker hemifrån runt 6-tiden då vi bor 20 minuter från stan och är hemma runt 20-på kvällen. Blir tuffa dagar men den bästa lösningen för oss, och jag hoppas kunna ha de småbarnen max 75 procent på förskolan. Kommer jag inte in på utbildningen så kommer jag söka komvux och sen söka om utbildningen till våren 2018 då jag inte heller vill tillbaka till mitt arbete. Kommer söka tjänsteledigt för studier.

Jag har ingen häst men barn födda 2004, 2013 och 2016.

Beror på vad man studerar. Tex komvux kräver inte lika mycket som högskolan. Jag studerade till mitt slutbetyg , 75 procent, under min föräldraledighet, och studerade runt 5 timmar per vecka. Betygen är allt ifrån E till B . Hade nog kunnat få bättre än E om jag haft en annan lärare. Tex så gav han mig knappt G i religion A medan jag fick B i religion 2 av en annan lärare. Han gav mig även ett svagt E i samhällskunskap 2 men jag har ett starkt VG i samhällskunskap A för en annan lärare. Mycket skumt hur jag kan få VG & B för andra lärare men knappt G/ E för honom i samma ämnen :confused:

Har blandade betyg om någon undrar då jag läst både från gamla systemet och nya. Mycket förvirrande :rofl:

Jag har inga barn (men 3 hundar och 2 hästar) och jobbar 100% och pluggar 50% på distans. Fördelen med distansplugg är friheten, nackdelen är väl att du måste ha ganska hög självdisciplin så att du inte sitter och måste vrålplugga en dag innan inlämning, du har ju inte heller klasskompisar på samma sätt som när man pluggar på plats. Jag lägger inte heller så mycket tid på mitt plugg som man ska, men jag har också lätt för mig.
Rekommenderar dig att gå på träffarna om ni har såna, de kan spara ganska mycket tid. Vi har träff en gång/månad.

Chansa :D Vad har du att förlora :up:

Jag ska söka högskola nästa år, och hoppas komma in på en utbildning på distans. Man är i skolan ca 1 dag i veckan och resten hemma. Med den skolan och utbildning som jag tänkt söka till så blir jag borta från tidig morgon till sen kväll den dagen då skolan ligger 2 timmar bort. Jag har redan nu planerat att åka tåg vilket innebär att jag åker hemifrån runt 6-tiden då vi bor 20 minuter från stan och är hemma runt 20-på kvällen. Blir tuffa dagar men den bästa lösningen för oss, och jag hoppas kunna ha de småbarnen max 75 procent på förskolan. Kommer jag inte in på utbildningen så kommer jag söka komvux och sen söka om utbildningen till våren 2018 då jag inte heller vill tillbaka till mitt arbete. Kommer söka tjänsteledigt för studier.

Jag har ingen häst men barn födda 2004, 2013 och 2016.
Det som känns mest läskigt är att lämna en trygg fast tjänst.. :nailbiting:
Fast trivs man inte längre så är den ju inte "värd" så mycket!
Ska kolla tjänstledigt och boka tid med studievägledare.
Känner mig ändå peppad, lite nu eller aldrig! :p

Jag har inga barn (men 3 hundar och 2 hästar) och jobbar 100% och pluggar 50% på distans. Fördelen med distansplugg är friheten, nackdelen är väl att du måste ha ganska hög självdisciplin så att du inte sitter och måste vrålplugga en dag innan inlämning, du har ju inte heller klasskompisar på samma sätt som när man pluggar på plats. Jag lägger inte heller så mycket tid på mitt plugg som man ska, men jag har också lätt för mig.
Rekommenderar dig att gå på träffarna om ni har såna, de kan spara ganska mycket tid. Vi har träff en gång/månad.
Självdisciplin har jag nog rätt gott om och föredrar på jobbet att sitta med "pappersarbete". Men tog studenten 2012 och har inte öppnat en bok sedan dess, så omställningen kan säkert bli tuff!
Uppsatser skrivs ju på en hel annan nivå än på gymnasiet, vet att vi fick pröva på sista året och skriva enligt universitetets mall, jäklar vad svårt det var! :o
Men man lär sig väl det också..

Självdisciplin har jag nog rätt gott om och föredrar på jobbet att sitta med "pappersarbete". Men tog studenten 2012 och har inte öppnat en bok sedan dess, så omställningen kan säkert bli tuff!
Uppsatser skrivs ju på en hel annan nivå än på gymnasiet, vet att vi fick pröva på sista året och skriva enligt universitetets mall, jäklar vad svårt det var! :o
Men man lär sig väl det också..
Äh, du lär dig! Det brukar vara jobbigt första gången, sen lär du dig mer och mer för varje gång.
Jag har pluggar 180 hp innan, så nu när jag började igen kände jag mig ganska lugn. Men jag har klasskompisar som inte har pluggat något alls innan, det tog några månader sedan var de inne i snurren.

Jag har ett barn och ingen egen häst. Pluggar 100%, jobbar 40% och har ytterligare fem.sex timmars volontärarbete varje vecka. Även om jag har ett mycket högt arbetstempo och är effektiv i vad jag gör så är det stundtals tufft. För mig är det värt det eftersom jag har ett tydligt mål med vad jag gör.

Har tidigare studerat på distans och jag vill mena att det är stor skillnad vad man läser för något. Vissa kurser har jag suttit klistrad vid datorn flera timmar varje dag, andra har jag haft något att göra varannan-var tredje dag (lediga helger). När jag pluggade 100% webbdesign på distans la jag ungefär femton timmar i veckan (brukade plugga förmiddagar). Nu på campus lägger jag ungefär samma studietid, med skillnaden att jag behöver lägga på några timmar i transporttid.

Jag har studerat 120% som föräldraledig, förvisso bara med ett barn och hästarna på gården. Men det har fungerat bra, läste på distans. Effektiv tid med hästarna, avlastning från den andra föräldern så kunde jag plugga på kvällarna eller när barnet sov under dagen. Jag har lätt för mig när jag lägger manken till och la ungefär 4 h/vecka på studierna, vet inte om jag klarat särskilt mycket mer dock.
Läste du på universitet eller komvux?

Det som känns mest läskigt är att lämna en trygg fast tjänst.. :nailbiting:
Fast trivs man inte längre så är den ju inte "värd" så mycket!
Ska kolla tjänstledigt och boka tid med studievägledare.
Känner mig ändå peppad, lite nu eller aldrig! :p

Arbetar du inom kommunal så har du rätt till tjänsteledigt för studier :)

Jag har en fast tjänst sedan 2012 så det känns både skrämmande och pirrigt att lämna. Eller ja, jag tar tjänsteledigt för studier och släpper inte mitt arbete förrän jag har ett nytt :p

Jag har vissa år jobbat 80% och pluggat på 50% (distans), tre barn ( då ca 3,8,8 år) och en häst. Har gått bra. Jag har fräsmt pluggat sena kvällar/nätter. Tänker mig att 100 % plugg på distans och barn på förskola måste gå hur bra som helst. Jag är jurist i grunden och har läst några spridda kurser(latin, ledarskap, kommunikation) allt efter att de intresserat mig. Kursen "barn och kommunikation" tror jag också att man kan läsa på förskollärarlinjen och den var på ytterst grundläggande nivå jämfört med ex.vis latin som där jag fick plugga betydligt mer.

Det förklarar din lilla studietid :)
Jag har också riktigt lätt för gymnasiekurser, tex psykologi A fick jag MVG i utan att ens ha tittat i boken, bara gått på 1 timmes lektion i veckan. Men högskola och universitet kräver betydligt mer tid :)

Ja alltså mitt tillägg om hur mycket tid jag la på studier var just för att belysa tidsaspekten, inte att jag är en övermänniska av något slag. Mer hade jag som sagt inte mäktat med, vilket var vad jag ville delge TS.

Testa, det är ju egentligen enda sättet att ta reda på om det går för just dig.

Jag börjar plugga heltid i juni efter många(!!!) års uppehåll och förhoppningvis blir jag gravid någon gång snart så jag är det medan jag gör fördig gymnasiet och knodd sedan kan gå på förskola när jag börjar på högskolan.
Tempot får tiden utvisa. Jag läser det mesta på plats i skolan men ska försöka övertala de att godkänna några kurser på distans parallellt så att jag blir klar lite snabbare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 441
Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
4 217
Senast: tex
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II