Plötsligt svårfångad

S

Spatt

Min valack har helt plötsligt blivit svårfångad så fort han ser grimman drar han i 180. Han har alltid varit lättfångad har haft han i fem år. Flyttade honom till annat stall för ett år sedan. Ledarhästen där är jätte svårfångad dom får ha grimma på han i hagen för att lyckas fånga honom kanske min har tagit efter det har inte hänt något med grimman så den är han inte rädd för. Vad göra funderar på att börja med grimma också men gillar det inte men vad gör man. suck o stön vill ha massor av goda råd

Sv: Plötsligt svårfångad

Har kollat han har inte ont någonstans

Visst kan han ha lärt sig detta av den andra hästen. Vad gör du när han kommer in - Mat? Ridning?

Det ska vara trevligt att komma in och få uppmärksamhet. :) Du kan även gå ut och bara klappa lite, utan att plocka in honom. Bara sätta på grimman - ge godis - ta av grimman - klappa - släpp.

Ibland ridning, bara borstning o ibland åker vi transport o rider på andra platser. Har idag börjat ha grimma på i hagen. Lockar med morot sen snabbt ta tag i grimman då lyckades jag sen blev det ridning utan krav.

Han får ingen mat när han kommer in? Förutom morot vid "infångande".

I den bästa av världar ska ju ridningen i sig vara spännande för hästen, men ofta stannar de lika gärna med polarna i hagen. Tänk att han så få fördelar av att komma in, det är er gemensamma tid som ska va trevlig för honom, inte bara innebära jobb.

Rent praktiskt så kan du ju lära honom inkallning - det gör saker och ting enklare. Lär honom sitt namn om han inte kan det, och att han ska komma när du ropar - det betyder godis/mys/beröm/trevligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar