Plötsligt händer det!

Hur har de gått för dig med isisen? Lika nöjd nu som då?=)

Otroligt söt är hon i alla fall=)

Jag hade missat att du hade skrivit @Nielaa :)
Efter att jag ägt henne i ca en månad fick jag för mig att longera. Hon rörde sig då konstigt så jag började hältutredning. Visade sig att hon hade rotationer i båda fram och även en ev ligamentskada i ena hoven.
Under sista försöket att få henne ohalt fick hon starkare medicin som tyvärr gav henne så svår kolik att jag fick ta bort henne. Hon somnade in lugnt och fint i mina armar den 19 November 2014.

Jag har nu en ny islandshäst på tre år. Köpte henne som frisk och kry, men nu har det visat sig att hon har eksem...
Jobbigt som tusan att det krånglar med en häst till... Tur för henne att hon är så söt. :)

Bebis_3.jpg

Efter att jag ägt henne i ca en månad fick jag för mig att longera. Hon rörde sig då konstigt så jag började hältutredning. Visade sig att hon hade rotationer i båda fram och även en ev ligamentskada i ena hoven.
Under sista försöket att få henne ohalt fick hon starkare medicin som tyvärr gav henne så svår kolik att jag fick ta bort henne. Hon somnade in lugnt och fint i mina armar den 19 November 2014.

Jag har nu en ny islandshäst på tre år. Köpte henne som frisk och kry, men nu har det visat sig att hon har eksem...
Jobbigt som tusan att det krånglar med en häst till... Tur för henne att hon är så söt. :)

Bebis_3.jpg
Säker på att det är EXEM och inte bara unghästkli?

Säker på att det är EXEM och inte bara unghästkli?

Hon och alla andra tvååringar på samma bete kliade av manen förra sommaren. Det kallade veterinären för "unghästkli".
Men jag vågar inte hoppas på att det är det i år igen, så behandlar som om hon har eksem.
Inget mjäll eller så och man/svans är kvar än, men så fort jag har henne i stallet så kliar hon som en tok på allt. Hon får tapirmule bara man nuddar svansen, så jag antar att det är något mer.. :(

Hon och alla andra tvååringar på samma bete kliade av manen förra sommaren. Det kallade veterinären för "unghästkli".
Men jag vågar inte hoppas på att det är det i år igen, så behandlar som om hon har eksem.
Inget mjäll eller så och man/svans är kvar än, men så fort jag har henne i stallet så kliar hon som en tok på allt. Hon får tapirmule bara man nuddar svansen, så jag antar att det är något mer.. :(
Det är inte pälsätare?
Min häst fick pälsätare i endast man och svansrot förra sommaren. Kliade sig som en tok på allt han kunde.

Åhh vad tråkigt att höra:(

Det gör du rätt i.. behandla henne som exemhäst så gör man de säkra före de osäkra.

Min är svenskfödd men behandlar henne iaf som exemhäst och är noga med att välja sommarhagar där de blåser mkt.
Har flugtäcke på när de är som värst juli och augusti

Det är inte pälsätare?
Min häst fick pälsätare i endast man och svansrot förra sommaren. Kliade sig som en tok på allt han kunde.

Det hade hon tidigt i våras! Kan det vara så att de fortfarande är kvar?
Ska snart ha ut veterinären igen, så hon får passa på att kika på det då med! :)

Min är också svenskfödd och alla säger att oddsen är minimala för eksem, men som hon kliar vågar jag inte gissa på något annat... Jag är så nojjig och vill inte att hon ska klia av manen. Funderar på att visa henne nu som treåring, så hade dött om hon blev naken. ;)
Huvudsaken är ju att hon mår bra, men ändå... Lite fåfäng är man ju med. :P

Ska snart ha ut veterinären igen, så hon får passa på att kika på det då med! :)
Det kan det absolut vara!
Dom kan vara bebiskliare även som 3 åringar, har varit med om hur många som helst.
Så det behöver inte vara kört :)

Är hon svenskfödd? Stam?

Nu är jag lite utav en hypokondriker men jag var bombsäker att det var eksem min häst hade. Visade sig att det var pälsätare. Första gången på vintern och sen sommaren efter. Än så länge har vi klarat oss. :)

Det kan det absolut vara!
Dom kan vara bebiskliare även som 3 åringar, har varit med om hur många som helst.
Så det behöver inte vara kört :)

Är hon svenskfödd? Stam?

Hoppas innerligt att du har rätt! :)
Hon är svenskfödd e: Hörgull frá Stedja ue: Gaukur frá Innri-Skeljabrekku
Inget eksem i släkten och uppfödaren säger att de inte haft någon eksemhäst tidigare. :)

Nu är jag lite utav en hypokondriker men jag var bombsäker att det var eksem min häst hade. Visade sig att det var pälsätare. Första gången på vintern och sen sommaren efter. Än så länge har vi klarat oss. :)

Jag r också sjuk hypokondriker!
Eftersom det är helt sjukt att hon skulle ha eksem, så ska jag ta med detta i tanken! Kan ju vara de äckliga pälsätarna som är kvar! Ber veterinären kika hellre en gång för mycket än för lite. ;)

Härom året kliade en av stallets dåvarande islänningar sej nästan fördärvad så hon fick sår i svansen och manen.

Hon fick en dubbel dos Switch av mej och mindre än en vecka senare hade hon slutat klia sej och gick sen hela sommaren utan täcke.

Härom året kliade en av stallets dåvarande islänningar sej nästan fördärvad så hon fick sår i svansen och manen.

Hon fick en dubbel dos Switch av mej och mindre än en vecka senare hade hon slutat klia sej och gick sen hela sommaren utan täcke.

Hur är det med switch nu?
Min veterinär sa att hon inte fick skriva ut det? Så jag fick något som hette Blaze när hon hade pälsätare. (Egentligen för nöt och får.) tyckte inte att det hjälpe alls, så hade hellre velat få ut switch! :)

Hur är det med switch nu?
Min veterinär sa att hon inte fick skriva ut det? Så jag fick något som hette Blaze när hon hade pälsätare. (Egentligen för nöt och får.) tyckte inte att det hjälpe alls, så hade hellre velat få ut switch! :)

Switch finns, men veterinären måste söka licens för det. Om du tycker att ni fick dålig effekt på blaze, så be veterinären söka licensen, det är inte särskilt krångligt. Lycka till!

Bebis_3.jpg
Tråkigt att höra vad som hände med din första islandshäst.
Är din nya möjligtvis silvermusblack? Har själv en kille med den färgen och tycker hon ser lik ut!

Tråkigt att höra vad som hände med din första islandshäst.
Är din nya möjligtvis silvermusblack? Har själv en kille med den färgen och tycker hon ser lik ut!

Silversvart är den lilla damen!
Men jag håller med om att silversvart och silvermusblack är väldigt lika i färgen! :)

Switch finns, men veterinären måste söka licens för det. Om du tycker att ni fick dålig effekt på blaze, så be veterinären söka licensen, det är inte särskilt krångligt. Lycka till!

Då ska jag fråga om de kan göra det!
Funderar på att testa blaze en gång till först dock. Har massa kvar... :)

Silversvart är den lilla damen!
Men jag håller med om att silversvart och silvermusblack är väldigt lika i färgen! :)
Aha! ja de kan vara lika, särskilt om man inte ser detaljerna. Fin tjej hur som helst.

Angående pälsätare så hade min det i vintras och de försvann efter ett par behandlingar med Ultrashield.

Pälsätare har jag sett nu flera gånger ge kli långt in på sommaren så man fått panik i att det är eksem. Hänt med två av mina och bekantas.
Jag tycker det är bra skydda och försöka lindra klådan så gott det går. De blir liksom mer extra känsliga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 394
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark