Plötsligt händer det!

Jag hade gärna varit ägare till flertalet olika hästraser om jag hade haft råd och tid. Som sagt alla har fyra ben och man och svans. (De flesta iaf...) ;)
Har fått många taskiga kommentarer om att jag är för lång för att rida islänning. Jag skulle inte sätta mig på en vanlig c-ponny, men har suttit på en islänning i samma storlek och tyckte själv inte att det såg extremt ut. Visst lite lång var jag, men det är det ju många som är på sina ponnys idag... Jag behöver ju liksom inte köpa en på 130cm...
Vad anser ni om både längd och vikt på islänningarna? Jag tänker att man får se till individen. Vad den klarar av helt enkelt. Många isisar bär upp bättre än vad min storhäst gör, vilket bevisar att man inte kan stirra sig blind på mankhöjden. :)

Okej. Nu har jag då varit och kikat på ett gäng pållar idag.
Testade lite olika varav en var tydligt passaktig i tölten, så då fick jag testat det med. ;)
Sedan var det en som bara har varit riden i skritt, trav och galopp i princip hos lite okunniga människor, men jag lyckades trots min okunnighet med bedriften att få tölt ändå.
Från första stund så klickade jag och denna hästen. Hon var gudasnäll att hålla på med och jag fick öst på i galopp utomhus utan några som helst problem eller skyggningar. Något jag inte upplevt på flera år. Ja jag blev nog lite kär i denna donnan helt enkelt.
På Onsdag ska jag dit igen och så ska vi rida ut en sväng. Känns otroligt kul och jag längtar redan.
Nu kommer dock mitt lilla dilemma.... Damen är 16 år gammal. Är det något som man vågar köpa eller är det helt uppåt väggarna? Självklart ska hon besiktigas om det blir aktuellt.
Jag känner ändå att hon skulle kunna lära mig så otroligt mycket och det skulle vara kul att äntligen kunna rida ut på en så trygg häst.
Men när räknas en isis som "gammal"? Är det större risk för spatt osv? Vill ju ändå att den ska hålla i några år framöver.
Hon var så otroligt gullig att handskas med och lagom pigg att rida på. Inga exem heller och svenskfödd. Uuuuuuuh! Vad ska jag göra? :P

16 är inte gammalt för en frisk häst. Gillar du hästen så låt inte åldern hindra dig. Men sen är det väl som vanligt, det mesta handlar ju om vad du vill ha den till. Vill du ha en häst att utveckla och komma längre på osv så är ju kanske inte denna rätt häst. Vill du ha en att ha roligt med bara så låter det som en trevlig häst.

det är ju underligt att man inte kan vara kompis med en som blivit biten av isisflugan. Häst som häst liksom.
I min värld 8förra stallet) var det lite tvärtom. det var många storhäst ryttare som började med isisar :)
Fast det är nog inte helt konstigt att det är så uppdelat heller. Jag har velat titta på ett flertal stall tex och inte fått pga att jag har en "vanlig" häst. Islandshästfolk verkar vilja hålla sig till varandra bara? Iallafall här omkring.

Fast det är nog inte helt konstigt att det är så uppdelat heller. Jag har velat titta på ett flertal stall tex och inte fått pga att jag har en "vanlig" häst. Islandshästfolk verkar vilja hålla sig till varandra bara? Iallafall här omkring.

Det är samma här i stallet jag står i.

Jag har dessutom blivit bannlyst på något vis bland isisfolket häromkring.
Nu vet jag ju varför jag blivit det, jag vill inte rida "full fart medvetslös" rakt fram på en panikslagen avkastare f.d. misshandlad isis utan förtroende för människor. Utan anser att jag vill hästen ska få förtroende för människor och sadel och träns igen innan han sits på igen, trots att han lånats ut och ridits för instruktör innan vi köpte honom utan problem enligt andra i stallet. Hur nu det gått "bra" när han bara grisepassade. Min undring som jag bara hållt för mej själv i huvudet.

Som tur är så har jag kvar mina "icke isis"-vänner.

Men synd att vi inte kan rida alla i stallet tillsammans :(

Har stått i andra stall där det inte spelat någon roll vilken sorts häst man har utan alla är lika välkomna, synd bara att det inte är så här :(

Usch va tråkigt det där låter! :(
Här finns en del stallar där "vanliga" och isisar är blandade. De enda stallen som bara har isisar här omkring är turridningsstallen/uppfödare.
Var en som jättenyfiket frågade mig igår om vad det var för en häst jag hade provridit. När jag då kläckte ur mig "en islandshäst" slog hen ner blicken och bara "jaha..." och frågade inget mer sedan.. ;)
Som tur är så är det nästan bara jag i stallet jag står i, så där bryr sig ingen om vad man har för häst!
Hur är det med isisar nu? Fungerar inte alla ihop med "vanliga" hästar? Jag hade tänk att mina skulle få gå ute tillsammans, men det kanske inte går? :(
Tycker att det borde fungera... Vill väldigt gärna stå kvar där jag är nu och det finns tyvärr inte så mycket annat sällskap att välja på.

Jag tycker inte 16 år är för gammalt för en första islandshäst. De är nästan i sin bästa ålder då (nåja, liite yngre kanske) och bör hålla ett tag till. Spatt är ökad risk men det behöver inte vara så.
Sedan är min erfarenhet att islänningar uppskattar att gå i flock, helst med artfränder, men i brist på det; med andra. Så som man vanligen håller "stora bruna hästar", dvs på sin höjd två i samma hage, tror jag inte är optimalt för en islandshäst som är van att gå i flock. Är de inte det så är det kanske en annan sak.

Usch va tråkigt det där låter! :(
Här finns en del stallar där "vanliga" och isisar är blandade. De enda stallen som bara har isisar här omkring är turridningsstallen/uppfödare.
Var en som jättenyfiket frågade mig igår om vad det var för en häst jag hade provridit. När jag då kläckte ur mig "en islandshäst" slog hen ner blicken och bara "jaha..." och frågade inget mer sedan.. ;)
Som tur är så är det nästan bara jag i stallet jag står i, så där bryr sig ingen om vad man har för häst!
Hur är det med isisar nu? Fungerar inte alla ihop med "vanliga" hästar? Jag hade tänk att mina skulle få gå ute tillsammans, men det kanske inte går? :(
Tycker att det borde fungera... Vill väldigt gärna stå kvar där jag är nu och det finns tyvärr inte så mycket annat sällskap att välja på.
Jag känner igen precis allt :). Än idag 16 år senare frågar de om jag har kvar den där "lilla" hästen. Jag har stått i både blandade stall och bara islandsstall. Gått lika bra i båda. Mest bråk har det varit i rena stoflockar med isisar.
16 år är ingen ålder som sagt på en frisk häst, min är 25 nu och ser pigg ut enligt vittnen från sommarsläppet:nailbiting:. När jag stod i ett blandstall var det min lugne fina valack som var klippan när det var skarpt läge sas. Han var mycket saknad efter flytten. Det enda som de tyckte var läskigt var tölten, ljudet stressade vissa för det låter som det går jättefort :).
Så , jag skulle inte tveka om allt annat stämmer med hästen.

Låter ju bra ändå! Ska rida ut den imorgon och känna på det med. Men igår kändes det verkligen så rätt när jag hamnade på hennes rygg! :) Känns det lika bra imorgon så blir det nog besiktning! :banana:
Frågan är om jag vågar testa att ha den ihop med bara min pensionär eller om den skulle få spel... Vet faktisk inga bra stall häromkring som har lediga platser... Allra helst hade ju en lösdrift varit att önska, men det finns bara en sådan här och då har jag en bra bit att åka plus att det är sviiiiiiindyrt! ;)
Huuuuuh. Detta är ju skitsvårt! :P

Jag känner igen precis allt :). Än idag 16 år senare frågar de om jag har kvar den där "lilla" hästen. Jag har stått i både blandade stall och bara islandsstall. Gått lika bra i båda. Mest bråk har det varit i rena stoflockar med isisar.
16 år är ingen ålder som sagt på en frisk häst, min är 25 nu och ser pigg ut enligt vittnen från sommarsläppet:nailbiting:. När jag stod i ett blandstall var det min lugne fina valack som var klippan när det var skarpt läge sas. Han var mycket saknad efter flytten. Det enda som de tyckte var läskigt var tölten, ljudet stressade vissa för det låter som det går jättefort :).
Så , jag skulle inte tveka om allt annat stämmer med hästen.

Haha. Min lär nog flippa när han hör det ljudet då. ;)
Han har tidigare gått ihop med en isis och det fungerade hur bra som helst! De var jättebra kompisar! :)

@Coolfrees

Personligen ser jag ingen anledning att isisen inte kan gå med vanliga hästar. Är ju snarare individerna i sig som ska passa än raserna.

Min isis går med en ponny o en haflinger nu o tidigare med halvblod o shettis, sedan han flyttat från isis-flocken som 4-åring.

@Snurre Det låter ju bra! Då testar jag med min valack och så får vi se. Hon verkade väldigt lättanpassad till det mesta. (om det nu blir hon då..) :)

Är det denna typ av häst som du egentigen vill ha? förutom lynnet.
Jag hade inte köpt en 16 årig islandshäst utan bra tölt.
Det är tölten man vill ha, gärna i olika tempon med bärighet.
Det är ju tråkigt att upptäcka senare att tölten är en del av njutningen med islandshäst.
Hoppas priset återspeglar ålder, tölt och utbildningsgrad.

Fast frågan är HUR dålig tölten är?
Uppenbarligen är det ju ett "problem" som uppstått pga tidigare ryttare..
Bara för att en människa inte kan tölta hästen bra betyder inte det att det inte går snabbt att "få till den"

• Gilla
Reactions: Boj
Hon har inte dålig tölt egentligen. Hon väljer hellre att trava om man inte gör rätt.
Hen som har henne till försäljning tror att de bara har dragit upp huvudet på henne istället för att få henne att börja jobba bakifrån. Hon är otroligt känslig för hjälperna, så med en väldigt mjuk hand och lite drivning så fick jag (trots min okunnighet) tölt på första försöket varje gång.
Tror det handlar mycket om att vara mjuk med henne. Jag testade alla gångarter och tyckte inte att någon av dem var direkt svåra. Dock om man inte passar henne i tölten så glider hon gärna över i trav, men svårt tyckte jag själv inte att det var. :)
Sen visst, hon har väl inte världens flashigaste gångarter men det ser man som sagt i priset de begär. Hon är otroligt billig. Missförstå mig inte, det var absolut INTE därför jag föll för henne. Visste priset innan jag satt upp, men tyckte att hon såg lite "tråkig" ut och den andra såg ut att vara mer fart i. Men sedan ändrades min uppfattning så fort jag började rida. Det viktigaste för mig är att hästen är trygg. Har de senaste åren bara ridit på en tickande bomb och har tröttnat på det. ;)

Okej. Nu har jag då varit och kikat på ett gäng pållar idag.
Testade lite olika varav en var tydligt passaktig i tölten, så då fick jag testat det med. ;)
Sedan var det en som bara har varit riden i skritt, trav och galopp i princip hos lite okunniga människor, men jag lyckades trots min okunnighet med bedriften att få tölt ändå.
Från första stund så klickade jag och denna hästen. Hon var gudasnäll att hålla på med och jag fick öst på i galopp utomhus utan några som helst problem eller skyggningar. Något jag inte upplevt på flera år. Ja jag blev nog lite kär i denna donnan helt enkelt.
På Onsdag ska jag dit igen och så ska vi rida ut en sväng. Känns otroligt kul och jag längtar redan.
Nu kommer dock mitt lilla dilemma.... Damen är 16 år gammal. Är det något som man vågar köpa eller är det helt uppåt väggarna? Självklart ska hon besiktigas om det blir aktuellt.
Jag känner ändå att hon skulle kunna lära mig så otroligt mycket och det skulle vara kul att äntligen kunna rida ut på en så trygg häst.
Men när räknas en isis som "gammal"? Är det större risk för spatt osv? Vill ju ändå att den ska hålla i några år framöver.
Hon var så otroligt gullig att handskas med och lagom pigg att rida på. Inga exem heller och svenskfödd. Uuuuuuuh! Vad ska jag göra? :P

Åldern är inga problem, men jag skulle spattröntgat.

Nu är det så att jag som en blixt från en klar himmel har bestämt mig för att konvertera från "vanlig" häst till islandshäst!
Har inte ridit alls mycket islandshäst innan så jag har ju en hel del extra att lära in. Har ridit i alla gångarter, men vet inte riktigt hur jag gör för att få till dem. ;)
Vad bör man tänka på när man köper sin första isis?
Har egentligen inga stora krav på den mer än att den ska vara frisk, snäll och hyfsat orädd.
Jag har inget intresse av att tävla utan vill rida ut på härliga turer, trickträna och kanske ta ett pass på ridbanan någon gång.
Det kanske rent utav finns fler isisägare i närheten som är sugna på att träffas och rida ut i framtiden?
Instruktörer finns till hands, så eftersom jag har god ridvana så ser jag inte min okunnighet inom denna gren som ett problem.
In med alla tips som ni kan komma på! :)

Tänkte bara säga att du är inte ensam. Köper min först isis nästa vecka. Min ponny som jag hade när jag var yngre var iofs en fjärdedels islandshäst men hon hade bara tre gångarter så det räknas ju knappast. :P

Va roligt med fler som konverterat! :)

Det blev en liten isis ändå. Hoppas så att detta ska bli lite bättre än mina två tidigare hästar..

Här är hon i transporten på vägen hem. Ville inte prata med mig dock för hon blev lite förnärmad av att bli instängd. ;)
Min_lilla_Katla.jpg

Och här är hon med min "pensionär". De fungerar väldigt fint ihop än så länge. (ursäkta att de står i så skeva vinklar. Detta var ända bilden som hon inte åt på...) ;)

42030_1403043117.jpg

Är så glad just nu! Håller tummarna för lite tur denna gång! :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 394
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama