Plötsligt händer det!

Coolfrees

Trådstartare
Nu är det så att jag som en blixt från en klar himmel har bestämt mig för att konvertera från "vanlig" häst till islandshäst!
Har inte ridit alls mycket islandshäst innan så jag har ju en hel del extra att lära in. Har ridit i alla gångarter, men vet inte riktigt hur jag gör för att få till dem. ;)
Vad bör man tänka på när man köper sin första isis?
Har egentligen inga stora krav på den mer än att den ska vara frisk, snäll och hyfsat orädd.
Jag har inget intresse av att tävla utan vill rida ut på härliga turer, trickträna och kanske ta ett pass på ridbanan någon gång.
Det kanske rent utav finns fler isisägare i närheten som är sugna på att träffas och rida ut i framtiden?
Instruktörer finns till hands, så eftersom jag har god ridvana så ser jag inte min okunnighet inom denna gren som ett problem.
In med alla tips som ni kan komma på! :)

Jag skulle råda dej att köpa en läromästare! :)
Och inte en eksemhäst, har hört för många historier där folk ska köpa sin första islandshäst och ser till att priset är lägre på de med eksem, men det finns en stor anledning till det.:( Det är MKT jobb.
Och om man inte vet vad det innebär och aldrig tagit hand om en eksemhäst tycker i alla fall jag att man ska tänka ett par varv extra om det. ;)

Det är jätteroligt och rida islandshäst och med en bra instruktör lär man sig att rida de olika gångarterna :)
Att skaffa en äldre utbildad häst är nog bra, en läromästare som man kan lära sig av.

Har en kompis som har en new forest med eksem. Inte alls roligt... :( Så det aktar jag mig noga för!
Kollar flitigt runt på annonser. De flesta verkar vara unghästar som är till salu.
Har en kompis som har en hemma. Ska provrida den för andra gången i veckan. Den kan dock nästan ingenting, men är otroligt trevlig att ha å göra med.
Tack för tipsen!
Är så peppad för att börja detta "nya livet" nu. Hoppas på att jag kommer få många och roliga islands år.. :)

Köp en häst med lätthet för gångarterna och som är ren i takten.
Eftersom du har kunskap sen innan är ålder kanske inte det viktigaste eller utbildning. Viktigast är just gångarterna; att dem finns på plats :)

Har hört att en fyrgångare ska vara att föredra som första häst just för att det blir lättare att skilja på gångarterna.
Som du säger så spelar åldern inte så stor roll för min del så länge den är snäll och kan grunderna. Sedan kan man ju utbilda sig ihop. :)
Har redan fått en massa förslag på hästar vilket är superkul! Tack! :D

jag har ju inte stor erfarenhet, men min lilla erfarenhet säger att en 4 gångare är lättare att skilja gångarterna på, de är kanske renare, men iallafall jag har lättare att rida en 5 gångare, de 4 gångare jag ridit har varit tröga med tölten.
men de har varit ridskolehästar.

Man ska inte gå så mkt på om dom är 4 eller 5 gångare. Gå på känslan och lättheten för dom olika gångarterna istället.
Har vart med om 4 gångare som vart både skitsvåra att tölta pga passtakt och travtakt och 5 gångare som varit likadana. Samt både 4 och 5 gångare som haft lätt för allt!

Har du ridit stor häst innan så vill du nog ha en häst med stora gångarter. Är hästen ung så räcker det med grundutbildad om du är duktig och får hjälp. En äldre häst som inte har grunden eller har gångarter på plats är ett projekt.

Ska alltså kika efter en häst som har bra takt och som helt enkelt passar ihop med mig. Strunta i antal gångarter. :)
Jag har ridit storhäst fast med ponnysteg, så jag klarar mig nog med "normal" gång tror jag.
Finns väldigt mycket yngre hästar ute och det skadar ju inte att prova åtminstone. :)

Jag har ett råd. Köp en FIN häst. Normalbegåvad är också trevligt men jädrans vilken skillnad det är att ha en häst med stort temporegister (särskilt i tölten), lätthet för samling och väl åtskilda gångarter. Men allra viktigast är att den är välriden det vill säga rätt inriden från början (lyhörd, tar hjälperna, inte spänd). Och jag vill mena att det har betydelse även på skogsturen. ;)

Vad roligt! Tror att du kommer bli riktigt islandshästbiten! :p

Jag skulle råda dig att höra av dig till en uppfödare som du kan diskutera med och komma fram till vilken häst som skulle passa just dig och ev. erbjuda några. Lättast vore om du köpte en häst av en uppfödare/tränare i närheten av vart du bor för att kunna ev. rida lektioner för denne, då denne förmodligen känner hästen väl samt är utbildad och kan hjälpa dig med mycket den första tiden som nybliven islandshästägare. :)

Men som alla andra har skrivit så är nog det klokaste valet att välja en häst som har väl separerade gångarter så att du inte ska behöva "lära" dig en ny ridstil och samtidigt utbilda hästen. Om du förstår hur jag menar.

Lycka till! :D

Tack för tipsen! :)
Har hört av mig till en uppfödare inte så långt härifrån och de hade ett gäng hästar till salu nu.
Ska bara bestämma en dag och sen blir det att åka dit och titta och se om man hittar något intressant. :)

Va roligt @Vidstige!
Jag är numera benämnd som "förrädaren" i hästkretsarna här omkring. Väntar mig mer elaka kommentaren från folk.
Men det spelar ingen roll. Är ju i slutändan jag som bestämmer vilken individ jag vill umgås med. Har mindre betydelse om det är en stor eller liten, en som hoppar eller töltar, en lång eller korthårig. Det är jag som ska hitta den jag vill umgås med för resten av dess liv. :)
Ska testa en på Lördag och en annan (ev. fler) på Måndag. Håller alla tummar för att någon ska passa! :D

@Vidstige visst är det konstigt ändå att folk inte kan respektera ens beslut? Det är ju fortfarande en häst med fyra ben, man och svans....
Struntar i det ändå. Vill inte tillhöra den skaran som ser ner på andra på det sättet. :)

det är ju underligt att man inte kan vara kompis med en som blivit biten av isisflugan. Häst som häst liksom.
I min värld 8förra stallet) var det lite tvärtom. det var många storhäst ryttare som började med isisar :)

Köp svenskfött säger jag, för att minimera eksemrisken. I övrigt håller jag med om att det kvittar om det är en fyr- eller femgångare :)
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 394
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama